April 2021 15 / پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
گزارشی از بازار اقلام تزئینی سال نو میلادی
کد خبر: ۲۱۲۹۰۱
۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
0
فروش این اقلام تا چند سال پیش جنبه سنتی داشته اما در حال حاضر جنبه تجاری و بازاری صرف بر آن حاکم شده است که شاید بتوان ورود هموطنان غیرارمنی به این بازار را دلیل اصلی این موضوع دانست.
پول‌نیوز، مهدی قاسمی - برخی مناطق تهران و البته کشور طی اوایل ماه دی (اواخر دسامبر) مصادف با روزهای پایانی سال میلادی، رنگ و بویی کاملا متفاوت با دیگر ایام سال به خود می گیرد؛ چند دقیقه قدم زدن در خیابان میرزای شیرازی تهران کافی است تا انسان حداقل از نظر بصری شاهد نمودهای یک فرهنگ کاملا متفاوت از آنچه در سایر نقاط شهر و کشور در جریان است، باشد.

در این ایام فروشگاه های خیابان میرزای شیرازی به عنوان یک محله ارمنی نشین، بیشترین نقش را در ایجاد حال و هوای سال نو میلادی در سطح تهران دارند؛ درخت های تزئین شده کریسمس، بابانوئل هایی با ریش های سپید بلند، گوزن هایی که سورتمه بابانوئل را به دوش می کشند و ... و البته در این میان بازار سلفی گرفتن شهروندان غیرارمنی با این درخت ها و بابانوئل ها نیز داغ است.

در حالی که قریب به اتفاق مالکان فروشگاه های خیابان میرازی شیرازی هموطنان ارمنی هستند، بازار گرم فروش درخت کریسمس، عروسک های بابانوئل و سایر تزئینات سال نو میلادی، موجب آن شده که حتی فروشگاه های غیرارمنی نیز در این مقطع وارد بازار این اقلام شوند.

ورود هموطنان غیرارمنی به بازار

این در حالی است که به گفته فروشندگان و ساکنان ارمنی این منطقه، فروش این اقلام تا چند سال پیش جنبه رسم و رسوم سنتی نیز داشته اما در حال حاضر جنبه تجاری و بازاری صرف بر آن حاکم شده است که شاید بتوان ورود هموطنان غیرارمنی به این بازار را دلیل اصلی این موضوع دانست.

این فروشگاه ها که در طول سایر ماه های سال، غالبا بر اساس موجی از مد روز، اسباب بازی و عروسک های مختلف می فروشند، در طول ایام منتهی به پایان سال میلادی، فروشگاه های خود را از هرگونه اقلام دیگر تخلیه کرده و فضای فروشگاه های خود را به طور کامل با تزئینات و عروسک های کریسمس تزئین کرده و فروش خود را به همین اقلام محدود می کنند.

سوال آن است که بازار تزئینات و عروسک های سال نو میلادی تا چه حد سود و جذابیت اقتصادی دارد که در وهله نخست تمامی این فروشگاه ها در این ایام خود را محدود به فروش این اقلام کرده و در وهله دوم، موجب جذب فروشندگان غیرارمنی به آن شده است؟

حجم استقبال مشتریان و تغییرات قیمت ها

یک گشت کوتاه و هم کلام شدن با این فروشندگان، می تواند پاسخگوی این سوالات بوده و البته بسیاری مسائل دیگر را نیز روشن کند؛ مسائلی نظیر حجم استقبال مشتریان از این اقلام و افزایش یا کاهش قیمت آنها نسبت به سال گذشته.

صاحب یکی از لوکس ترین فروشگاه های خیابان میرزای شیرازی که البته برخلاف قریب به اتفاق سایر فروشگاه ها در طول سایر ماه های سال به جای عروسک و اسباب بازی نیز تزئینات لوکس منزل می فروشد، در گفت و گو با پول نیوز، بازه قیمت عروسک های بابانوئل خود را بر اساس سایز و کیفیت، بین 50 تا 800 هزار تومان اعلام کرده و قیمت درخت های کریسمس این فروشگاه نیز بر همین اساس بین 25 هزار تا یک میلیون تومان است.

صاحب این فروشگاه لوکس که به جز چند بابانوئل و درخت کریسمس، تمامی اقلام تزئیناتی کریسمس خود را به فروش رسانده، معتقد است که قیمت این اقلام نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته و با نارضایتی تمام تاکید می کند که در نتیجه این امر، میزان فروش آنها نیز نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

صاحب فروشگاه دیگری که فروشگاه وی از نظر میزان لوکس بودن در حد خیلی معمولی قرار دارد، در گفت و گو با پول نیوز، قیمت عروسک های بابانوئل را از 40 تا 350 هزار تومان و قیمت درخت های کریسمس را نیز بین 40 تا 600 هزار تومان اعلام می کند.

وی با اشاره به اینکه فروش عمده فروشگاه وی در طول ماه های سال به اسباب بازی ها و عروسک های مختلف بر اساس تغییر فصل اختصاص دارد، از این برهه زمانی به عنوان مقطعی برای جبران فروش نازل برخی مقاطع دیگر سال یاد می کند.

وی معتقد است که قیمت اقلام تزئیناتی و عروسک های سال نو کریسمس نسبت به سال گذشته تغییر نیافته و حجم فروش آنها نیز در حد سال گذشته بوده است. وی معتقد است که سیاست وی برای این مقطع از سال، فروش اقلام با رده قیمتی متوسط است تا از طریق سیاستقیمت پایین تر و مشتری بیشتر، موفق به حجم فروش بیشتر شود.

صاحب فروشگاه دیگری که به دنبال فوت جرج مایکل، خواننده بریتانیایی، آهنگ های وی را در فروشگاه خود پخش می کند، در گفت و گو با پول نیوز، بازه قیمت عروسک های بابانوئل را بین 60 تا 600 هزار و درخت های کریسمس را بین 50 تا 400 هزار تومان اعلام می کند.

صاحب این فروشگاه کوچک که سعی کرده با استفاده از تزئینات سال نو میلادی فضایی بسیار صمیمی ایجاد کند، معتقد است که قیمت این اقلام تزئیناتی نسبت به نمونه های مشابه سال گذشته حدود 20 درصد افزایش یافته اما استقبال مشتریان وی نسبت به سال پیش تغییری نکرده و حجم فروش وی از این اقلام نیز در حد سال گذشته بوده است.   

اما فروشنده یکی از لوکس ترین فروشگاه های خیابان میرزای شیرازی که در طول سال گران ترین و نایاب ترین اسباب بازی ها در میان فروشگاه های این منطقه را عرضه می کند، در گفت و گو با پول نیوز، بازه قیمت عروسک های بابانوئل را بین 25 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومان اعلام می کند. این در حالی است که تمامی نمونه های گران ترین بابانوئل این فروشگاه که در سایز واقعی یک انسان و البته موزیکال است (!)، به فروش رفته است. در همین حال، قیمت درخت های کریسمس این فروشگاه نیز بین 25 تا 800 هزار تومان است.

فروشنده این فروشگاه ضمن اعلام اینکه قیمت ها نسبت به سال گذشته تا حدود اندکی کاهش نیز یافته است (!)، تاکید می کند که نه تنها این فروشگاه بلکه کلیه فروشگاه های این منطقه، اقلام تزئینی سال نو میلادی را به طور مستقیم و بدون واسطه از کشورهای دیگر وارد می کنند. سیاست این فروشگاه نیز فروش این اقلام در بازه قیمتی بسیار پایین تر نسبت به سایر فروشگاه ها تا اقلام بسیار لوکس است تا از این طریق طیف گسترده تری از مشتریان را جذب کند.

اقلام تزئینی کریسمس؛ لوکس یا مصرفی؟

با وجود تمام این مسائل، این سوال مطرح می شود که آیا اقلام تزئینی سال نو میلادی را باید در زمره اقلام لوکس به حساب آورد یا اقلام مصرفی؟ این سوال زمانی مهم تر جلوه می کند که این اصل را در نظر بگیریم که شاید از زاویه دید بسیاری از افراد جامعه این اقلام در زمره کالاهای لوکس قرار بگیرند، اما برای هموطنان ارمنی جزو اقلام مورد نیاز برای رسوم و سنن سال نو قرار می گیرند. در مقام قیاس می توان این امر را با اقلام مورد نیاز برای سال نو شمسی مقایسه کرد حال آنکه در نگاه نخست تفاوت های بسیاری میان این دو وجود دارد.

همین تفاوت ها و البته قیمت های متفاوت این اقلام، موجب آن می شود که حداقل از نظر اکثریت جامعه اقلام تزئینی کریسمس در زمره کالاهای لوکس قرار گیرند؛ کالاهایی که شاید یک بار خرید آنها برای سال ها کافی باشد و حتی در سال های آتی نیز بتوان از بسیاری از آنها در جشن سال نو میلادی استفاده کرد، البته اگر جریان مد و محصولات جدید هر ساله را کنار بگذاریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: