کد خبر: ۲۱۱۶۳۱
۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
0
در بازار رقابتی کشتی‌سازی، سازندگان داخلی با معضل تامین مالی از طریق فاینانس مواجه هستند، زیرا سازندگان خارجی با شرایط ویژه و کارمزد بسیار اندک توانایی فاینانس پروژه ساخت کشتی را دارند و این موضوع برای سفارش‌دهنده مطلوب و مقرون به‌صرفه است.
پول‌نیوز - صنایع دریایی با محوريت ساخت شناور يكي از صنايع استراتژيك به شمار می‌رود و سابقه آن به شکل امروزی به‌رغم تمام تفاوت‌هایش در ايران به شروع کشتی‌سازی در کره‌جنوبی بازمی‌گردد. اما کارخانجات کشتی‌سازی کره‌جنوبی به کجا رسیده‌اند و ما در کجا ایستاده‌ایم.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، بر اساس شواهد و مستندات موجود، یكى از دلایل توقف صنعت كشتي‌سازي در داخل، اطمينان نداشتن مالكان شناورها به آن‌هاست، زیرا کشتی‌سازان مطرح داخلی به دلیل دولتی بودن با متقاضيان از  این موضع برخورد می‌کنند و در مورد توانایی انجام به‌موقع قراردادها نه‌تنها متعهـد نیستند، بلکه بازخواست نیز نمي‌شوند اما همواره و بر همین اساس براي گرفتن پروژه ساخت از مزایای شرکت‌های دولتي استفاده می‌کنند.

صنعت كشتي‌سازی صنعتی سرمايه‌پذیر است و بازگشت سرمايه نیز در مقايسه با ديگر رشته‌هاي صنعتي به زمان بيشتری نیاز دارد. بنابراین در اين صنعت، تامین منابع مالي ارزان‌قيمت ضروري است و به‌علت آن که به‌تنهايی انجام آن در توان متقاضيان داخلی نيست، بنابراین دولت باید در این زمينه وارد میدان شود و از آن حمایت کند.

همچنین تولیدات این صنعت مانند خودروسازى به صورت انبوه نیست و بر اساس نوع سفارش و نياز كشور به كاربری، طراحي و ساخته می‌شود. البته نوع مشخصي از کشتی‌ها را كه مصرف عمومی‌تری دارند، می‌توان به‌صورت خط تولید ساخت و البته این امر نیز مستلزم تامین منابع مالی عظيم است.

با  تمام این موارد می‌توان ادعا کرد صنعت كشتی‌سازی صنعتی اشتغال‌زاست و برخلاف انگاره‌های موجود از سودآوری مناسبي نیـز برخوردار است. براي رشد و توسعه این صنعت، بازار مهم‌ترین نقش را بازی می‌کند و علاوه‌بر بخش خصوصی، ناوگان‌های ملی كشور كه بزرگ‌ترین متقاضيان هستند، می‌توانند عاملیت این رشد را با سفارش ساخت به داخل، بر عهده گيرند.

بر همین اساس و برای نیل به این هدف و همچنین جلب نظر مشتريان، این صنعت نیازمند حضور مدیران كارآمد و تواناست که هم حس مسئولیت را افزایش دهند و هم در ایجاد تعهد به انجام توافقات مومن باشند.

متقاضيان ساخت شناور نیز چه به‌عنوان یك فرد و چه به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی منافع خود يا بنگاه را در نظر دارند و به دنبال قيمت و كيفیت مناسب هستند، بنابراین در بازار آزاد حق انتخاب دارند.

بر همین اساس برای سفارش ساخت باید انگیزه مناسب داشته باشند و البته ايجاد چنین انگیز‌ه‌ای، از وظایف دولت به صورت عملياتی و نه روی كاغذ است. این تفکر همواره بین سفارش‌دهندگان داخلی وجود دارد که شناور ساخته‌شده در خارج کشور بهتر از مشابه داخلـی است اما باید تصریح کرد این دیدگاه خلاف واقع است، زیرا طراحی و ساخت شناور بر اساس ضوابط و قوانین بين‌المللی انجام می‌شود و بر این مراحل نيز طبق قوانين نظارت می‌شود.

بر‌همین اساس در صورت عدم دریافت تاییدیه‌های لازم منطبق با استانداردهای جهانی، بدون‌تخفیف و استثنا شناور از حضـور در آب‌های بین‌المللی منع  خواهد شد. البته باید به این نکته توجه کرد که اكثر سازندگان کشتی در دنيا نیز به تنهایی سازنده تمام تجهیزات و مواد لازم نیستند و مانند سازندگان داخلی از ديگر شركت‌ها و سازندگان برای تامین قطعات خود استفاده می‌کنند، يعني در تمام كشتی‌سازی‌هاي دنيا، طراحي توسط گروه مهندسی و تدارك اقلام مورد نياز نیز توسط گروه ديگری صورت می‌گیرد و كشتی‌ساز، بدنه کشتی را بر اساس طراحی انجام‌شده می‌سازد و تجهیزات را با نظر سازنده آن نصب می‌کند.

هدف از بيان این موضوعات رسيدن به نكاتي است كه انگيزه‌های لازم  را براي جذب متقاضی سفارش ساخت به داخل در شرايط برابر با سازندگان خارجی بیان کند. بر همین اساس و با توجه به اين‌كه تامین اكثر اقلام و تجهیزات صنعت کشتی‌سازی از خارج است، در‌ صورتی‌كه سازنده داخلی بتواند از معافيت سود بازرگانی استفاده کند، 4 درصد نیز باید به‌عنوان حقوق گمركی پرداخت کند، بنابراین این امر باعث افزایش قيمت تمام‌شده نسبت به سازنده خارجی می‌شود و قدرت رقابت سازندگان داخلی را به شکل فاحشی کاهش می‌دهد.

همچنین در بازار رقابتی کشتی‌سازی، سازندگان داخلی با معضل تامین مالی از طریق فاینانس مواجه هستند، زیرا سازندگان خارجی با شرایط ویژه و کارمزد بسیار اندک توانایی فاینانس پروژه ساخت کشتی را دارند و این موضوع  برای سفارش‌دهنده مطلوب و مقرون به‌صرفـه است.

این در حالی است که کشتی‌سازان داخلی برای این امر، با مشکلات عدیـده‌ای دست به گریبانند. آنچه گفته شد بخشی از مشکلات پیش روی صنعت کشتی‌سازی است. بر همین اساس، انتظار می‌رود دولت با رفع موانع مذكور و گماردن مدیران اهل فن در واحدهای تحت پوشش خود، به توانمندسازی آن‌ها بپردازد تا الگوی مناسبي برای سازندگان بخش خصوصی باشند.

برچسب ها: کشتی‌سازی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: