۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴
پول‌نیوز -دانشمندان به تازگی موفق به شناسایی گونه‌ جدیدی از خزندگان شده‌اند که در حدود 200 میلیون سال پیش در کره‌زمین زندگی می‌کرده‌اند.

به گفته محققان این گونه منقرض شده متعلق به خانواده تمساح‌ها هستند.

سرپست محققان امیلی لسنر از دانشگاه ایالتی و موسسه پلی‌تکنیک ویرجینا در مقاله‌ای که در مجله PeerJ منتشر شده نام این گونه را ویوارین هیدنی گذاشته است.

این خزنده در طول یک حفاری که در سال 2009 به سرپستی استرلینگ نسبیت محقق فوق دکترای دانشگاه تگزاس واقع در آستین در منطقه گاست رنچ واقع در نیومکزیکو صورت گرفت، کشف شد. نسبیت اکنون استادیار موسسه تکنولوژی ویرجینا است.

این فسیل معرف ششمین گونه از رایسوکت‌های تاکنون یافت شده است. در این میان تنها ویوارن‌ها هستند که به خاطر تفاوت در شکل ظاهریشان از سایر رایسکوت‌ها قابل تمایز شده‌اند، به شکلی که استخوان فوقانی فک آنها از سایر رایسوکت‌ها کمی صاف‌تر است.

همانطور که انسان‌ها و سگ‌ها جزو دسته پستانداران هستند، ویوارن‌ها هم که شاه‌خزندگانی گوشتخوارند شامل تمساح‌ها و دایناسورها می‌شوند.

ویوارن‌ها 12 تا 18 فوت طول دارند و روی چهار پا راه می‌روند.

به گفته نسبیت این گونه در زمان حیاتشان که اکثر دایناسورها کوچک بودند از جمله بزرگترین شکارچیان به حساب می‌آمده‌اند.

منبع:زی نیوز