February 2020 25 / سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
کد خبر: ۱۹۵۹۱
۳۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵
0
ال 90 كه بيش از يك دهه است جامعه صنعتي كشور را به خود مشغول كرده و حرف و حديثهاي فراواني پيرامون قرارداد آن در محافل مختلف مطرح است داراي عوامل پشت پرده اي است كه با دستهاي پنهان خود چوب لاي چرخ مي گذارند و جلوي موفقيت پروژه مينياتور را گرفته اند تا اين رقيب جدي به ميدان نيايد و ال 90 را پس نزند .
پیمانه - از ابتداي سال جاري همزمان با رشد بازار سرمايه و متعاقب آن رشد قيمت سهام ايران خودرو و سايپا چشم كليه سهامداران به صنعت خودرو دوخته شده است از سوي ديگر بازديد مقام معظم رهبري از خط توليد موتور ملي در ايران خودرو كه با حضور اكثر وزاري دولت دهم و مديران شركتهاي خودرويي انجام شد توجه جامعه ايران را بيش از پيش به صنعت خودرو معطوف نمود .

در اين بازديد مشخص شد كه سهم استرات‍ژ‍یك صنعت خودرو در حركت و پيشرفت صنايع كشور كه از آن به عنوان لوكوموتيو صنايع نيز نام برده مي شود براي رهبري نيزداراي اهميت ويژه اي است .

ايشان با نگاهي تيزبينانه و تاثير صنعت خودرو در رشد و شكوفايي صنايع كشور اين بازديد نمادين را انجام دادند و از مردم كشور دعوت نمودند با سرمايه گذاري درصنايع كشور از طريق بورس به بالندگي كشور كمك نمايند

رهبري معظم انقلاب در ادامه بازديد با انتقاد از نامگذاري غير ايراني بروي خودروي ملي سايپا تذكرات لازم را به مسئولين صنعت خودروي كشور دادند كه اين مهم باعث گرديد مديران سايپا عزم خود را براي تغيير نام خودروبا جلب مشاركت مردم و از طريق تبليغات گسترده جزم نمايند .

اما اين تبليغات گسترده براي تغيير نام نبايد عامل فراموش شدن تعهدات عقب افتاده سايپا در تحويل خودروي مينياتور به مردم باشد كه اين روزها باعث گلايه آنها شده است .

به خاطر داريم كه در سال 87 بذرپاش مدير عامل اسبق سايپا اقدام به رونمايي خودروي مينياتور نمود و تعهد كرد كه تا پايان سال 88 بيش از هشت هزار خودرو به ثبت نام كنندگان تحويل شود اما هنوز كمتر از 50 نفر موفق به تحويل خودروي خود شده اند .

كارشناسان دلايل متعددي را براي اين تاخير بسيار زياد اعلام مي كنند كه برخي به پوستين دوز مدير عامل فعلي و برخي ديگر به بذرپاش مديرعامل اسبق برمي گردد .

با اين وجود نزديك به هشت ماه از حضور پوستين دوز در راس گروه سايپا مي گذرد اما هنوز سايت مينياتور كه قراربود تنها يكماه پس از حضور وي افتتاح گردد و حتي مقدمات آن نيز فراهم شده بود به دلايل نامعلوم راه اندازي براي توليد انبوه نشده است . حال بايد پرسيد مدت زمان مورد نياز براي راه اندازي خط توليد خودرو بيش از يكسال است ؟ كه قطعا پاسخ منفي است و پوستين دوز بايد جوابگوي اين تاخير باشد و اعلام كند چه اقدامات موثري براي رفع اين معضل انجام داده يا در نظر دارد .

برخي از كارشناسان هم مي گويند علت تاخير در واگذاري خودروي مينياتور رونمايي زودهنگام از اين خودرو بر پايه اقدامات بذرپاش بوده است و گروهي ديگر نيز بر اين باورند كه خودروي مينياتور به عنوان يك محصول پر تيرا‍ژ كه در آينده قرار است جايگزين پرايد شود و عنوان سود ده ترين محصول سايپا را كسب كند داراي قطعه سازان مناسبي نيست و مسئولين سايپا قصد دارند قطعه سازان جديدي را جايگزين آنها نمايند و همين دليل تاخير پرو‍‍‍ژه است كه باز اين سوال به ذهن متبادر مي شود كه آيا قبل از راه اندازي خط توليد منابع و قطعه سازان توانمند شناسايي نشده اند ؟ يا گروه قبلي مديريت اهتمام خود را در غربال قطعه سازان به كار نگرفته است ؟و یا شاید پای مسائل دیگری در میان است!
گروهي ديگر بر اين باورند كه مسائل سياسي باعث شده كه تيم جديد همواره علت تاخير را اقدامات زودهنگام تيم قبلي براي رونمايي از خودروي مينياتور بدانند و از پاسخگويي شفاف به تاخيرايجاد شده طفره روند .

دستهاي پنهان عامل تاخير پروژه مينياتور

تا اين جا به دلايل درون سازماني براي تاخير در تحويل مينياتور اشاره كرديم اما صاحبنظران اقتصادي عقيده دارند رقابت مينياتور و ال 90 در حوزه متقاضيان خريد با توجه به محدوده قيمتي دو خودرو باعث اين تاخير است زيرا ال 90 كه بيش از يك دهه است جامعه صنعتي كشور را به خود مشغول كرده و حرف و حديثهاي فراواني پيرامون قرارداد آن در محافل مختلف مطرح است داراي عوامل پشت پرده اي است كه با دستهاي پنهان خود چوب لاي چرخ مي گذارند و جلوي موفقيت پروژه مينياتور را گرفته اند تا اين رقيب جدي به ميدان نيايد و ال 90 را پس نزند .

البته دلايل فراوان ديگري براي عدم توليد به موقع مينياتور و تاخير زياد در تحويل آن وجود دارد كه در اين مجال نمي گنجد اما به هر حال مردم كشوركه با اميد خريد خودروي ملي و تحويل آن قبل از پايان سال 88 سرمايه هاي خود را در اختيار سايپا قرار داده اند و حتي درمقطع زماني از آنها خواسته شد كه به جاي مينياتور پرايد تحويل بگيرند چه گناهي مرتكب شده اند و چرا بايد تاوان بپردازند .

از طرف ديگر سهامداران سايپا كه با خريد سهام اين شركت و اميد به افزايش توليدات جديد اقدام به سرمايه گذاري نموده اند نيز چگونه بايد تحمل خسارتهاي ناشي از تاخير تحويل مينياتور را تحمل كنند .

در هر حال مقصر هر كه هست مسئولين فعلي سايپا بايد تمام سعي خود را بنمايند كه هر چه سريعتر خودروهاي ثبت نامي را به مردم تحويل دهند و در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري در ديدار نوروزي از خط توليد موتور ملي همت مضاعف در افزايش كيفيت و مشتري مداري بگمارند .
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
سود ۵۵ ریالی هدیه بیسکویت مادر

سود ۵۵ ریالی هدیه بیسکویت مادر

پول نیوز - مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ویتانا امروز ۲۶ بهمن ماه امروز صبح با حضور ۸۳.۹ درصد سهامداران تشکیل شد.
افزایش سرمایه 74 درصدی «شیران»

افزایش سرمایه 74 درصدی «شیران»

پول نیوز - امروز سه شنبه مجمع عمومی شرکت «سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران» در خصوص افزایش سرمایه برگزار شد.
«قاروم» و 215 درصد افزایش سرمایه

«قاروم» و 215 درصد افزایش سرمایه

پول نیوز - هیات مدیره «شرکت قند ارومیه» پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۶۸ میلیارد و ۴۰۸ میلیون ریالی را به مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت ارائه کرد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
کلیات بودجه ۹۹ از سوی نمایندگان رد شد
با رای اکثریت نمایندگان کلیات بودجه سال آینده کل کشور رد شد.