خبرگزاري
فارس: سيامك مرهصدق معتقد است تغيير دادن عادات غذايي مردم و گسترش فرهنگ
فستفودي يكي از ابزارهاي مورد استفاده بيگانگان در جنگ نرم است.
مره صدق نماينده كليميان
در مجلس شوراي اسلامي در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس
در خصوص يكي از ابزارهاي جنگ نرم و سيطره فرهنگي غرب مطالب جالبي ارائه
داده است. او معتقد است يكي از راههاي تغيير فرهنگ در يك جامعه و به تبع
آن تسلط كامل بر امورات آن كشور، تغيير در عادات غذايي و پوشاك افراد آن
جامعه است.
گفتگوي تفصيلي مرهصدق با فارس را درباره جنگ نرم از منظر ديگر ميخوانيد:
*مردم مورد تهاجم عادت غذايي غرب قرار گرفته اند
سيامك مرهصدق نماينده كليميان و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي
اسلامي در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس اظهار داشت:
مبحث فرهنگي مبحث بسيار پيچيدهاي است و اين مبحث الزاما محدود به پخش
فيلمهاي خلاف اخلاق و يا نشان دادن موسيقي لس آنجلسي نميشود.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان كرد: بسياري از خانوادههايي كه
مورد تهاجم فرهنگي هستند تماشاي ماهواره يا موسيقي مبتذل غربي را ممنوع
ميدانند و حتي اگر كسي قرار است اين خلاف را انجام دهد سعي ميكند تا
حريم خانواده را از آن بي اطلاع نگه دارد.
نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي در خصوص عاداتي مانند غذا خوردن و
رابطه آن با تهاجم فرهنگي اظهار داشت: ما گمان مي كنيم مسائلي مانند غذا
خوردن جنبه فرهنگي ندارد در صورتيكه اينطور نيست متاسفانه امروز برخي
پيروي از عادت خاصي در غذا خوردن كه نشانه مد است را "كلاس " ميدانند.
وي افزود: مسائل ياد شده باعث ميشود كه تهاجم فرهنگي از زوايايي مانند
عادات غذايي بيشتر بتواند نفوذ كند و رفته رفته در ابعاد ديگر هم سيطره
خود را گسترش دهد.
مرهصدق تاكيد كرد: فرهنگ غذا خوردن ايراني و دور يك سفر بودن با هم و
اينكه غذايي كه پخته ميشود حرمت دارد و كسي كه سعي ميكند و اين غذا را
ميپزد بايد به او احترام گذاشت و از تلاشهايي كه براي تهيه غذا به عمل
آمده قدرداني كرد در فرهنگ فست فودي هيچ جايگاهي ندارد.
*فرهنگ فست فودي دنيا را به سمت سيستم سرمايه داري هدايت كند
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: فرهنگ فست فودي در همه جاي
دنيا به اين بهانه مطرح شده است كه وقت براي غذا خوردن كم است و افراد
زودتر غذاي خود را بخوردند تا به بقيه كارها برسند كه به نظر من اين مسئله
بخشي از فرهنگ مصرف زدگي غرب است كه قصد دارد اوقاتي را كه افراد با
خانواده خود ميگذرانند كم كند و دنيا را به سمت سيستم سرمايه داري هدايت
كند.
مرهصدق خاطرنشان كرد: غربيها با گسترش اين فرهنگ قصد دارند وقتي را كه
افراد در كنار خانواده خود ميگذرانند و گفتگوهايي را كه با هم انجام
ميدهند از افراد بگيرند و افراد را بعد از غذا خوردن حتي اگر كاري هم در
خانه ندارند تبديل به مصرف كنندههاي قسمتهاي ديگر فعاليتهاي فرهنگي
مانند تماشاي تلويزيون كنند.
وي با بيان اينكه در اروپا و آمريكا يكي از مشكلات مهم افزايش ساعتي است
كه افراد به تماشاي تلويزيوني ميپردازند گفت: همه ما مي دانيم كه
تلويزيون ابزاري مفيد براي ارتقاي فرهنگ عمومي است ولي همه جا اتفاق نظر
وجود دارد كه ساعاتي كه افراد صرف تماشاي تلويزيون ميكنند بايد محدود
باشد و اينكه يك جوان يا نوجوان ما روزانه چندين ساعت را صرف تماشاي
تلويزيون كند و يا به تماشاي شبكههاي ماهوارهاي بپردازد نه تنها باعث
تنبلي ميشود و فعاليت بدني او كاهش مييابد بلكه اين مسئله در بدترين
حالت ميتواند يك آموزش كاملا غير فعال باشد كه فرد در آن هيچ دخالتي
ندارد.
نماينده كليميان ادامه داد: بر اين اساس بايد گفت كه اين مسئله مانند
فعاليتهاي ديگر فرهنگي مانند خواندن كتاب به بالا بردن سطح فكر افراد كمك
نميكند چرا كه در برنامه هاي تلويزيوني شما فرصت داريد فقط يك بار يك
اتفاق را ببينيد و اگر فيلمبردار وارد باشد ميتواند پيام مورد نظر را
وارد ذهن شما كند بدون اينكه حتي خود شما متوجه آن شويد و زمان لازم براي
تفكر در خصوص آن موضوع را داشته باشيد ولي زماني كه ما يك كتاب را مورد
مطالعه قرار ميدهيم ميتوايم بارها به آن مراجعه كنيم و بارها يك جمله را
به صورت نقادانه مورد بررسي قرار دهيم.
مرهصدق گفت: اين مسئله هم نقش شما را به عنوان يك مخاطب فعالتر ميكند و
هم فرصت انتخاب و فرصت تفكر به شما ميدهد تا با ارزشهاي فرهنگي كه شما
به آن اعتقاد داريد مطلب مورد مطالعه را نقد كنيد، اما در كارهاي
تلويزيوني مخاطب كمتر قادر به انجام چنين كاري است.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بيان داشت: مسائل
ياد شده در خصوص فست فود هم صدق ميكند و علاوه بر مسائل سلامتي و مشكلاتي
كه فست فود از نظر جسماني براي افراد ايجاد ميكند مشكلات ديگري هم براي
اشخاص به وجود ميآيد.
*فست فود علاوه بر جسم انسانها روي فرهنگشان نيز تاثير ميگذارد
وي افزود: ميزان كالري فست فودها بالاتر از فعاليت عادي افراد است و
ميزان پروتئيني كه فست فود براي رژيم غذايي ما دارد پروتئين ناقصي است و
نهايتا باعث چاق شدن افراد ميشود.
مرهصدق ادامه داد: به ويژه در سنين كودكي اگر فست فود به عنوان غذاي روز
مره در بيايد ميتواند جلوي رشد كودك را مي گيرد، يعني امروزه بسياري از
اشكال سوء تغذيه برخي از خانوادههاي ما اشكال كمبود مواد غذايي نيست بلكه
مشكل اصلي عدم استفاده درست از مواد غذايي ميباشد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در ادامه به بيان مثالي در خصوص استفاده
از فستفود ميان خانوادهها پرداخت و اظهار داشت: خانوادههايي هستند كه
با محدوديتهاي مالي روبه رو هستند ولي ميبينيم كه همان خانواده نوشابه
را به عنوان يك ماده غذايي اصلي در برنامه خود دارد اما شير در برنامه آن
خانواده وجود ندارد كه اين يك نوع تهاجم است.
مرهصدق افزود: متاسفانه ما شيري را كه ميتواند باعث رشد و سلامتي تكتك
افراد خانواده شود از خانواده ميگيريم و به جاي آن هزينه را صرف خريدن
پفك نمكي و نوشابه ميكنيم و اين مسئله در خانوادههايي كه با محدوديتهاي
مالي روبه رو هستند نه تنها هزينه خانواده را كاهش نميدهد بلكه از لحاظ
ثانويه بار بيشتري را به بهداشت كشور و اقتصاد آن خانواده وارد ميآورد
چرا كه بيماريهاي حاصل از استفاده از نوشابه و مواد غذايي كه به قول خود
آمريكاييها و انگليسيها غذاي آشغال است و ارزش غذايي ندارد و فقط حالت
كالري زايي دارد مشكلاتي براي سلامت ايجاد ميكند كه اين مسائل ميتواند
در فرهنگ افراد هم اثر بگذارد.
*فرهنگ مصرفي جهان سرمايه داري قصد دارد نياز طبيعي بشر را به يك ابزار تبديل كند
مرهصدق خاطرنشان كرد: برخورد با مسائل فرهنگي پيچيده تر از اين است كه ما
بخواهيم به راحتي آن را در محدوده سينما و كتاب و يا تلويزيون و موسيقي
مورد بررسي قرار دهيم و در اين راستا بايد گفت حتي نحوه لباس پوشيدن هم
ميتواند به عنوان يك فرآيند در تهاجم فرهنگي مورد استفاده قرار گيرد.
اين نماينده مجلس اظهار داشت: طبيعي است كه جوان تنوع طلب است و همچنين
طبيعي است افراد دوست دارند ظاهري آراسته داشته باشند و اين يك احساس
كاملا قابل درك در سنين نوجواني و جواني است ولي فرهنگ مصرفي جهان سرمايه
داري قصد دارد نياز طبيعي و در واقع تمايل طبيعي بشر را به يك ابزار تبديل
كند.
وي در اين رابطه افزود: پوشيدن لباسهايي كه شايد حتي به ظاهر اشكال خاصي
نداشته باشد ممكن است نمادهاي فرهنگ غرب را ترويج كند و اين مسئله باعث
حساسيت ما در طول زمان نسبت به ترويج فرهنگ غربي ميشود.
*مشروطيت از وقتي سر از سفارت انگليس درآورد از بدنه ملت جدا شد
نماينده كليميان در مجلس ابراز داشت: خوشبختانه با كارهايي كه وزارت ارشاد
و شهرداري انجام داده اين مسائل كمتر شده است ولي يك زمان ما ميديديم كه
رويكرد مشتري نسبت به فروشگاههاي كه از اسم خارجي استفاده ميكردند بيشتر
بود و يا مغازههايي كه كالاهاي خارجي عرض ميكردند افراد به آنها بيشتر
تمايل نشان ميدادند كه اين مسئله چيز خوبي نيست و باعث ميشود كه هم
بازار پوشاك ما مشكل پيدا كند و گردش اقتصادي با مسائلي روبه رو شود و
توليد ملي كه بايد افزايش پيدا كند از دست ما خارج و در دست توليد كننده
خارجي قرار گيرد كه اين مسئله تبعات فرهنگي متعددي هم به همراه دارد.
مرهصدق در ادامه اين مصاحبه اظهار داشت: اگر روي لباس افراد به جاي يك
منظره ايراني عكس يك خواننده غربي كه حتي افراد آن را نميشناسند و يا يك
جمله انگليسي قرار بگيرد در دراز مدت باعث ميشود كه فرد رفته رفته از
فرهنگ ايراني بيگانه شود و پيرو فرهنگ غربي شود.
وي تاكيد كرد: شايد ما بگوييم كه پوشيدن يك لباس مشكلي ايجاد نكند ولي اين
را هم بايد بدانيم كه تهاجم فرهنگي فرايندي نيست كه به صورت حمله ناگهاني
و در يك لحظه انجام شود، بلكه يك پروژه زمان بندي شده و طولاني مدت است كه
در مواقع خاص ميتوانند آن را به جايي برسانند كه حتي از آن سوء استفاده
هاي سياسي به عمل آيد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس بهترين مثال در اين مورد را اتفاقي دانست
كه در زمان انقلاب مشروطه به وقوع پيوست و ادامه داد: در زمان قاجاريه قبل
از مشروطيت رسم شده بود كه براي در امان ماندن از قاجاريه افراد به
سفارتخانه هاي فرهنگي پناهنده ميشدند و اين مسئله نهايتا باعث شد كه حتي
مشروطيت ايراني هم از سفارت انگليس سر در بياورد و اين همان لحظهاي بود
كه انقلاب مشروطه خود را از بدنه ملت ايران و تفكرات بومي ايراني جدا كرد
و مشروطيت وارد فضايي شد كه در راستاي منافع مردم نبود، چرا كه شكل بومي و
ايراني آن با ارزشهاي مردم ايران سازگاري نداشت و اگر اتفاقي غير از اين
به وقوع ميپيوست ميتوانست سرنوشت تاريخي ملت ايران را متفاوت كند.
*علت درج اسامي انگليسي براي كالاها با مصارف داخلي را درك نميكنم
وي گفت: در مواقعي كه ما پارچههايي را كه براي مصرف داخلي توليد ميكنيم
و صرفا قصد داريم در داخل كشور از آنها استفاده كنيم اما باز هم روي آن
مارك انگليسي چاپ ميكنيم و من دليل و لزوم اين كار را نميدانم.
مرهصدق افزود: در حال حاضر اين سئوال مطرح است كه درج مارك توليد ايران
روي كالاهايي كه قرار است فقط در ايران استفاده شود چه اشكالي دارد كه ما
آن را با حروف لاتين روي كالاها مينويسيم و با حروف لاتين به آن كالا
ارجحيت ميدهيم.
وي همچنين بيان داشت: مسائل ياد شده شايد در نظر اول خيلي جدي به نظر نرسد
ولي به نظر من گام اول از خود بيگانه شدن فرهنگي همين جا است كه انسان سعي
ميكند ارزشها و ملاك هاي ارزشي خود را بر اساس فرهنگ خود تعريف نكند و
رفته رفته بر اساس فرهنگ ديگر آنها را تعريف نمايد و اين موضوع ميتواند
شروع حركتهاي استعماري در مسائل فرهنگي باشد.
مرهصدق افزود: فكر نميكنم ما ابزار خنثي در جهان داشته باشيم و مثلا
بخواهيم سيستم خاص رفتار رفت آمد خانوادگي ايجاد كنيم و اين مسئله
نميتواند به صورت خنثي مورد نظر ما قرار گيرد و يا وقتي به جاي تنقلات
طبيعي ايراني ما به سمت شكلاتها و نوشابههاي خارجي ميرويم، نشانه هايي
از تغيير فرهنگي است كه خيلي مطلوب نيست.
*اگر حرمت استفاده از كالاهاي خارجي از بين رفت فضا براي ورود فرهنگ بيگانه فراهم ميشود
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس همچنين اظهار داشت: مسئلهاي كه در حال
حاضر وجود دارد و من نميدانم متوليان امر چقدر به آن توجه ميكنند اين
است كه هم اكنون فروشگاههاي سطح شهر در حال فروش مواد غذايي خارجي هستند
كه ما مشابه آن را در ايران داريم. اين مسئله جدا از موضوعات اقتصادي كه
البته بايد در جاي خود به آنها رسيدگي شود مشكلات عديده ديگري ايجاد
ميكند.
نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: متاسفانه مصرف كردن حتي
يك پفك نمكي با مارك خارجي براي بچههاي ما نوعي تفاخر است كه اين مسئله
كم كم باعث ميشود آن بچه كه بزرگ شد ارتباط خود را با فرهنگ ايراني كاهش
دهد و يك هويت فرنگي و خارجي پيدا ميكند.
مرهصدق تصريح كرد: حتي فيلمهايي كه در آمريكا ساخته ميشد تا قبل از
فروپاشي شوروي هميشه دشمن فرضي يك چهره روسي داشت و سعي ميشد در
كارتونها براي افراد بد اسم روسي انتخاب كنند و مشخصات افراد اروپاي شرقي
را به آنها بدهند ولي متاسفانه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و بعد از
فروپاشي شوروي جهان سوم و خاورميانه است كه در بسياري از موارد به عنوان
يك دشمن از پيش تعيين شده در تمام فرآوردهاي فرهنگي غرب مطرح ميشود و من
فكر نميكنم اين مسئله اتفاقي باشد و يا تهاجم فرهنگي نباشد.
وي خاطرنشان كرد: وقتي كه ما حرمت استفاده از كالاهاي خارجي را از بين
بردهايم كم كم فضا براي ورود فرهنگ بيگانه و تهاجم بيگانه به كشور فراهم
ميشود، بنابراين در مسائلي كه ما با آن زياد سر و كار داريم مانند نحوه
لباس پوشيدن، رژيمهاي غذايي كه مورد استفاده قرار ميگيرد و ديگر موارد
اين مسئله نمود پيدا ميكند.
اين نماينده مجلس اظهار داشت: فرهنگ غني ايراني با چند هزار سال سابقه
ميتواند به عنوان يك ذخيره خيلي خوب براي ما قرار گيرد و با استفاده از
آن ما ميتوانيم ببينيم كه واقعا چه كاري بايد انجام دهيم تا از غناي
فرهنگي كه خودمان داريم استفاده كنيم چرا كه مطمئنا ما نيازي به استفاده
از آلايشهاي و زيور آلاتي كه در فرهنگ غربي و فرهنگ غير ايراني وجود دارد
نداريم چرا كه فرهنگ خود ما حتي براي جواني كه به دنبال تنوع است ميتواند
خوراك ذهني كامل فراهم كند.
*نبايد بگذاريم عروسك باربي فرهنگ كودكان ما را تعيين كند
مرهصدق در ادامه گفت: مسائلي كه ياد شد به طور آهسته ميتواند باعث فرهنگ
زدايي ما از فرهنگ خودمان شود و زمينه آشنايي با فرهنگ بيگانه را آماده
كند البته آشنايي با فرهنگي بيگانه چيز بدي نيست به شرطي كه ما ابزار
شناخت آن را داشته باشيم و فقط مصرف كننده آن فرهنگ نباشيم.
وي در اين رابطه افزود: اگر ما بخواهيم مثلا پفك نمكي خارجي مصرف كنيم و
لباس خارجي بپوشيم كم كم ملاكهاي كه در ذهن ما شكل ميگيرد ملاكهاي
خارجي خواهد شد و اين مورد حتي در استفاده از عروسك هم صدق ميكند و به
نظر من استفاده از اسباب بازيهايي كه به دنبال ترويج الگوهاي فرهنگي
بيگانه است به نفع كودكان ما نيست چرا كه در شكل گرفتن شخصيت بچه اثر
ميگذارد و نبايد بگذاريم عروسك باربي فرهنگ كودكان ما را تعيين كند.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: اگر از ديدگاه پزشكي به اين
مسئله نگاه كنيم اينكه يك سري عروسكهاي خاص ميان دختر بچهها ترويج شود و
آنها بخواهند لاغر شوند علاوه بر اينكه باعث ميشود سيستم غذا خوردن
بچههاي ما به هم بخورد باعث ميشود كه نحوه تفكرات آنها به سمت نحوه تفكر
غربي شكل پيدا كند.
مرهصدق در خصوص فرهنگ باربي شدن در اروپا گفت: فرهنگ هيكل باربي شدن در
آمريكا و اروپا نهايتا به اينجا رسيده است كه در آنجا يك بيماري شايع به
نام بيماري بي اشتهايي عصبي رواج پيدا كرده است. يعني در واقع افراد براي
حفظ اندام متناسب بدون استفاده از روشهاي اصولي و علي و ورزش و تنها با
نخوردن غذا و يا حتي استفاده از شيوههاي كاملا مخرب انحرافي و غير علمي و
حتي غير اخلاقي براي لاغر شدن در كوتاه مدت تلاش ميكنند كه اين مسئله
ميان خانمها رواج بيشتري دارد.
*حريم و روابط خانوادگي با فست فود خدشه دار ميشود
وي در ادامه خاطرنشان كرد: اين مسئله در ميان نوجوانان آمريكايي و اروپايي
ميزان كالري و پروئتين را در آنها كاهش داده و بي اشتهايي عصبي هم اكنون
در ميان جوانان اروپايي به عنوان يك بيماري شايعه كه بيداد ميكند مطرح
است.
مرهصدق اظهار داشت: به هر حال با زندگي خاصي كه ما امروز داريم فرصت
مناسب براي جمع كردن افراد فاميل دور هم در طول هفته شايد بيشتر از چند
وعده غذايي دست ندهد و اگر ما چند وعده را صرف اين كنيم كه افراد خانواده
فستفود بخوردند و يا حتي در رستوران غذا بخوردند خواه ناخواه حريم
خانواده كه به صورت عادي وجود دارد برپا نخواهد شد و روابط بين پدر و مادر
و همچنين روابط پدر و مادر با فرزندان در آن شرايط شكل نميگيرد و حتي
روابط شكننده خواهد شد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با اشاره به سنتهاي ايراني گفت:
جزء اعتقادات سنتي همه ايرانيان بوده كه حرمت نان و نمك و شير مادر را
بايد حفظ كنند كه اين مسائل نشان دهنده اين است كه آن فرهنگي كه وارد ذهن
كودك ميشود فرهنگي كاملا سازنده براي آينده است.
*بسياري از كشورهاي اروپايي براي پخش فيلمهاي هاليوودي محدوديت قائل ميشوند
وي افزود: شايد برخي فكر كنند تفكرات من به نوعي تفكرات افراطي است اما
چنين چيزي نيست چرا كه ما در بسياري از كشورهاي اروپايي هم اين مسئله را
مشاهده ميكنيم.
مرهصدق ادامه داد: در حال حاضر بسياري از كشورهاي اروپايي براي پخش
فيلمهاي هاليوودي محدوديت هايي را قائل ميشوند، مثلا در فرانسه بسياري
از خانوادههاي روشنفكر استفاده از برنامه هاي غير فرانسوي براي فرزندان
خود را محدود كردهاند و يا پخش فيلمهاي توليد داخلي آن كشور با
حمايتهاي اقتصادي همراه ميشود، چرا كه آنها هم مشكل تهاجم فرهنگي را
احساس ميكنند.
نماينده كليميان در مجلس خاطرنشان كرد: اگر چه با اتفاقات سياسي كه طي
سالهاي اخير افتاده است فرانسه هم در روابط سياسي خود برخي مواقع به صورت
چشم بسته از آمريكا پيروي ميكند ولي تا چند سال پيش قضيه اين طور نبود و
بسياري از مردم عادي و روشنفكران فرانسوي ميدانستند كه فرهنگ فرانسوي
فرهنگي قديمي تر ، غني تر و ريشه دار تر از فرهنگ نوجوان و كودك آمريكايي
است و بنابراين ميتوانستند به ارزشهاي فرهنگي خود پايبند باشند.
مرهصدق تاكيد كرد: وقتي ما به هويت خود به عنوان يك ايراني افتخار
ميكنيم باعث ميشويم كه اين هويت يك سري ارزشهاي فرهنگي هم با خود به
همراه آورد.
وي افزود: اگر ما با تكتك ارزشهاي فرهنگي خود بيگانه شويم و به اسم
مدرنيته برخي كارها را انجام دهيم بعد از يك مدت با هويت ايراني خود هم
بيگانه ميشويم و اين اتفاقي است كه نهايتا تهاجم فرهنگي دنبال ميكند.
*خواننده دست چندم غربي جاي حافظ و مولانا را براي جوانان ما گرفته است
مرهصدق ادامه داد: از خود بيگانگي ما، فراموش كردن هويت ملي و توحيدي كه
داريم و نيز احترام و اعتقادي كه براي ارزشهاي ملي و توحيدي خود قائل
هستيم پله پله از بين خواهد رفت، نه به صورت ناگهاني و ما بايد متوجه
باشيم كه مثلا استفاده از اسامي لاتين در سر در مغازهها و حتي استفاده از
اسطورههاي غربي روي لباسها و نقش كردن تصاوير و مسائلي كه از نظر فرهنگ
ما خيلي دلچسب نيست مشكلاتي را ايجاد ميكند.
نماينده كليميان در مجلس در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر اين سئوال مطرح
است كه تاكنون چقدر پيراهن را وارد بازار كردهايم كه روي آن عكس رستم يا
ديگر اسطوره هاي ايراني باشد؟ شايد خيلي از جوانان ما امروز با ميراث
فرهنگي و ادبي ما آشنايي زيادي نداشته باشد و خيلي از جوانان ما فردوسي را
نشناسند و از حافظ و مولوي چيزي ندادند ولي يك خواننده معلوم الحال كه حتي
ارزش موسيقي آثارش زير صفر است و تنها به درد كاهش سطح سليقه موسيقي فرد
ميشود را ميشناسند.
وي ابراز داشت: اي كاش به همان اندازه كه جوانان و نوجوانان ما مثلا به
مسابقه بين بارسلونا و رئال مادريد حساس بودند به اتفاقات فرهنگي و
اتفاقاتي كه در بازار نشر كشور رخ ميدهد هم حساس بودند.
*پشت چرخه عظيم اقتصادي فوتبال امروز دنيا جنبه هاي پيچيده و ماهيت فرهنگي نهفته است
مرهصدق اضافه كرد: به هر حال فوتبال به عنوان يك ورزش چيز مثبتي است و از
آن ميتوان به عنوان يك سرگرمي ياد كرد ولي دچار افراط شدن در آن و اينكه
ما فراموش كنيم پشت اين چرخه عظيم اقتصادي كه فوتبال دنيا را ميچرخاند
منافع كشورهاي چند مليتي وجود دارد و براي هر ثانيه و پخش آگهي در خيلي از
كشورهاي دنيا كه اقتصاد سرمايه محوري دارند چه پولهاي كلاني رد و بدل
ميشود متوجه ميشويم قضيه به سادگي بازي 22 نفر آدم با هم نيست.
وي افزود: بايد دانست قضيه فوتبال امروز پيچيده تر از اين حرفها است و ما
بايد به جنبه هاي پيچيده و ماهيت فرهنگي آن هم پي ببريم و سعي كنيم حتي
اگر قصد داريم از سيستم هاي ورزشي الگو برداري كنيم بايد آن الگو برداري
مطابق با ارزشهاي ما صورت گيرد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در درجه اول ما ورزش ميكنيم
براي سالم بودن و بعد براي ابراز هويت خود و اعلام هويت ايراني خود به
تمام دنيا و اگر قرار باشد اين ورزش و يا هر فعاليت ديگري باعث نفي
ارزشهايي شود كه ما به آن اعتقاد داريم درست نيست.
*مك دونالد يا كوكاكولا يكي از دروازههاي ورود به جهان سلطه نرم محسوب ميشوند
وي در خصوص حساسيتهايي كه در مورد برخي ماركهاي خاص از جمله مك دونالد و
يا كوكاكولا در جهان وجود دارد گفت: به هر حال ماركهايي كه نامشان برده
شد بخشهاي عمدهاي از سيستم سرمايهداري را تشكيل ميدهند و افرادي هم كه
مدتها تحت ستم سيستم سرمايه داري قرار گرفتند طبيعتا به نمادهاي استكباري
حساسيت نشان ميدهند.
مرهصدق ادامه داد: مك دونالد يا كوكاكولا به تنهايي ابزار سلطه كامل
فرهنگي نيستند اما راههاي ورود به جهان سلطه فرهنگي محسوب ميشوند چرا كه
فرهنگ آنها هم به همراه آنها وارد عرصه جامعه ميشود و آنها قصد دارند
نظام ارزشي خود را به همراه خود وارد عرصه كنند و اين اتفاقات به تدريج رخ
ميدهد.
نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: وقتي كه يك نفر با يك
نماد خاص وارد ذهن من ميشود و بعد ذهن من را تسخير ميكند و بعد من متوجه
ميشوم برده آن سيستم شدهام نسبت به تمام زاوياي آن سيستم واكنش نشان
خواهم داد.
*هيچ كشوري يك شبه مستعمره فرهنگي نميشود
اين نماينده مجلس اضافه كرد: برخي ماركها و شركتها دريچههاي ورود به
جهان سرمايهداري هستند ولي به تنهايي چنين نقشي را ايفا نميكنند و بر
اين اساس بايد گفت در جهان استعماري نو هيچ كشوري يك روز مستعمره فرهنگي
نميشود.
اين نماينده مجلس همچنين در خصوص رابطه معماري با تهاجم فرهنگي اظهار
داشت: من يك مسافرت به يكي از كشورهاي خارجي داشتم كه اكثريت جمعيت آن هم
پيرو اديان توحيدي بودند ولي من با ورورد به اين كشور احساس كردم وارد يك
كشور كاملا بي هويت شدهام و من حس نميكردم كه اين شهر يك شهر با فرهنگ
آسيايي يا آفريقايي باشد چرا كه اين كشور يك بافت كاملا حاشيهاي داشت و
هر گوشهاي از آن تكهاي از فرهنگ يك قسمت از دنيا را گرفته بود و همه
آنها را كنار هم جا داده بود.
وي افزود: طبيعتا اين مسئله براي ملت آن كشور ايجاد بحران و هويت ميكند و
بر اين اساس بايد گفت براي ما كه حريم خانواده و خانواده بسيار مهم است
زندگي كردن در فضاهايي كه اين حريم و حرمت زيرا سئوال رود مشكل ساز خواهد
بود و حتي در دراز مدت اين مسئله اثرات خود را نشان ميدهد.
*ساختمانهاي يك كشور هم بايد نماد هويت آن منطقه باشد
مرهصدق ادامه داد: معماري ما هم بايد مانند ديگر مسائل با محيط ما سازگار
باشد و همان طور كه در يزد معماري به صورت سنتي جا افتاده و نيازهاي طبيعي
آن منطقه را پوشش ميدهد و از سيستم بادگير در آنجا استفاده ميشود و يا
در شمال كشور خانههاي طراحي ميشود كه از ورود رطوبت به خانه جلوگيري كند
در ديگر نقاط هم بايد چنين باشد.
نماينده كليميان در مجلس با بيان اينكه استفاده از الگوهاي غربي بدون
اينكه ما آنها را بومي كنيم خيلي به ما كمك نميكند تا هويت خود را حفظ
كنيم اظهار داشت: وقتي يك فرد وارد يك كشور ميشود بايد حتي از ديدن
ساختمان هاي آن كشور به هويت آن منطقه پي ببرد و هويت آنجا را درك كند، به
طول مثال وقتي ما در انگليس نگاه ميكنيم ميبينيم كه يك ساختمان قرن 17
يا 18 با يك ساختمان قرن 15 قابل تفكيك است، چرا كه هر كدام در فرهنگ و
زمان متفاوتي بنا شده است.
وي ادامه داد: معماري بومي ما و مصالحي كه در دسترس ما است و ارزشهاي
فرهنگي ما با ديگر نقاط جهان متفاوت است و طبيعي است كه زيستگاه انسان ها
طبق فرهنگشان شكل ميگيرد و همچنين بر اساس فرهنگ آنها است كه بايد طراحي
شود.
وي تاكيد كرد: مسائل فرهنگي برخورد مكانيك نميطلبد و اگر مثلا ما امروز
بخواهيم تمام فست فودهاي تهران را ببنديم مشكل حل نميشود و راه حلي كه در
اين زمينه وجود دارد در واقع تشويق و ارزش دادن به سنتهاي خودمان است.
*ترويج فرهنگ ايراني بايد از طريق آموزش سيستمهاي آشپزي و خانه داري سنتي ايراني باشد
مرهصدق ادامه داد: ترويج فرهنگ ايراني به عنوان مثال ميتواند از طريق
آموزش سيستمهاي آشپزي و خانه داري سنتي ايران در رسانههاي جمعي و بيان
علمي ارزشهاي غذايي كه در غذاي ايراني وجود دار اتفاق بيافتاد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس ياد آور شد: در بسياري از رستوانهاي
اروپايي اجبار است ميزان كالري غذاها در كنار غذا درج شود و ما هم
ميتوانيم از اين الگو استفاده كنيم، بنابراين ما بايد بدانيم چه غذايي را
مصرف ميكنيم و يا مثالي بهتري را كه ميتوان زد اين است كه آموزش و پرورش
غذاهايي را كه در بوفه مدارس عرضه ميشود نظارت كند، چرا كه ذائقه فرد در
دوران كودكي و نوجواني است كه شكل ميگيرد و اگر ما بتوانيم ذائقه را طوري
تربيت كنيم كه خيلي به فست فود گرايش پيدا نكند در آينده كنترل و برخورد
با آن راحت تر است.
اين نماينده مجلس در ادامه اظهار داشت: طول تاريخ نشان داده است كه مردم
ايران اين گذر جريانات را از روي سر ميگذرانند و نهايتا چيزي كه حفظ
ميشود فرهنگ ايراني است، يعني فرهنگ ايراني و توجه به ارزشهاي توحيدي كه
در آن وجود دارد ماندگار تر و پايدار تر از فرهنگ غربي است و همچنين
پوياتر از فرهنگ غربي ميباشد.
وي تاكيد كرد: مسائل فرهنگي راه حل فرهنگي ميخواهد و با آگاه سازي مردم و
به ويژه نسل جوان نسبت به ارزشهاي والايي كه در فرهنگ ما وجود دارد
ميتوان به چنين چيزي دست يافت، به طور مثال راجع به ارزشهاي غذايي كه در
غذاهاي ايراني وجود دارد بايد اطلاع رساني صورت گيرد و همچنين يك جوان
ايراني بايد بداند كه ميزان چربي موجود در نصف يك پيتزا از چربي لازم براي
مصرف بدن در طول يك هفته بيشتر است.
*نوشابه گازدار ميتواند به راحتي جرم هاي سرويس هاي بهداشتي را از بين ببرد
مرهصدق ادامه داد: دانش آموزان ما بايد در مدرسه ياد بگيرند كه ميزان آسيبي كه نوشابه گاز دار به بدن وارد ميكند چه ميزان است.
و براي اثبات اينكه يك نوشابه گاز دار چقدر ضرر دارد كافي است يك دفعه از
نوشابه گاز دار براي تميز كردن توالت جرم دار استفاده كنيم و اگر يك بچه
ببينيد كه نوشابه گاز دار چگونه جرم هاي را از بين ميبرد و بداند كه
نوشابه با بدن هم همين كار را ميكند ياد ميگيرد كه بايد چه كار كند و
چكونه اين فرهنگ را تغيير دهد.
نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: به هيچ وجه ما قصد
نداريم درهاي ورود خودمان را به بحث و علم و تكنولوژي و جهان جديد و
استفاده از امكانات پيشرفت بشري ببننديم ولي بايد بدانيم اين امكاناتي كه
ايجاد ميشود براي اينكه در شرايط ما از آن درست استفاده شود بايد بر حسب
شرايط ما بومي شود.
مرهصدق خاطرنشان كرد: من زياد نگران آينده نيستم چرا كه معتقدم ارزشهايي
كه مردم ما به آن پايبند هستند به اندازه قوي است كه تندبادهاي تهاجم را
در طول تاريخ پشت سر گذاشته و ميتواند اين مرحله را به راحتي پشت سر
بگذارد چرا كه يك درخت تنومند با يك نسيم ملايم دچار آسيب جدي نخواهد شد.