کد خبر: ۱۹۲۲۰۸
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
0
قریب به چند دهه از فعالیت صنعت خودروسازی کشور می‌گذرد ولی هنوز این صنعت نتوانسته مانند سایر کشورهای دنیا فعالیت کند و همواره فراز‌و‌نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است
 پول‌نیوز - در حال حاضر حدود 90 درصد نیاز بازار خودرو از طریق دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی تعیین می‌شود که باوجود آنکه بیشتر سهام این شرکت‌ها متعلق به بخش‌خصوصی است، اما با مدیریت دولتی اداره می‌شوند و در این بین شرکت‌های خصوصی فاقد جذابیت لازم به اندازه دولتی‌ها برای مشارکت با طرف‌های خارجی هستند. صنعت خودروی کشور یکی از قدیمی‌ترین صنایع خودروسازی آسیا به حساب می‌آید، اما نتوانسته آن‌طور که باید و شاید با وجود سابقه طولانی فعالیت، به رشد و توسعه همپای رقبای خارجی خود دست یابد.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، قریب به چند دهه از فعالیت صنعت خودروسازی کشور می‌گذرد ولی هنوز این صنعت نتوانسته مانند سایر کشورهای دنیا فعالیت کند و همواره فراز‌و‌نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است. صنعت خودروسازی در ایران به تازگی شروع به فعالیت نکرده است، بلکه با توجه به سابقه 50 ساله فعالیت در این صنعت، باید نگاهی ویژه به وضعیت این صنعت داشت.

بررسی این نکته مهم که آیا در دنیا نیز پس از این مدت زمان شرکت‌های خودروسازی به این حد از توسعه و پیشرفت رسیده‌اند و روند فعالیت در دنیا مشابه وضعیت صنعت خودرو در ایران است، اهمیت دارد. به نظر می‌رسد ضروری است وضعیت صنعت خودروسازی در داخل کشور مورد بازنگری جدی قرار گیرد و مشخص شود صنعت خودروسازی چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه استراتژی و برنامه مدونی برای تکامل و رشد این صنعت بزرگ در کشور در دستور کار بزرگان این صنعت قرار دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است با وجود اینکه خودروسازان چندان به دنبال توسعه و تغییر نبودند اما قطعا تحریم‌ها در حرکت خودروسازی ایران در مسیر تحقیق و توسعه و طراحی پلت‌فرم‌های جدید بی‌تاثیر نبوده است.

سیدحمیدرضا کاظمی با اشاره به عوامل موثر بر جریان توسعه خودروسازی در ایران، گفت: « هر چند تحریم‌ها در روند حرکت خودروسازان بی‌تاثیر نبوده اما آنچه باید به آن اشاره کرد تلاش خودروسازان در حوزه تحقیق و توسعه است که چندان قابل‌توجه نیست.» وی افزود: «با نگاهی به روند فعالیت صنعت خودرو در این سال‌ها، جریان حرکت خودروسازان در مسیر توسعه  به وضوح روشن می‌شود.»

وی با اشاره به تاثیر مهم خصوصی‌سازی در جریان تحقیق و توسعه در صنعت خودرو اظهار کرد: «تا زمانی  که صنعت خودروی ایران به بخش خصوصی واگذار نشود، اتفاق جدیدی در این  صنعت رخ نخواهد داد.»

وی با انتقاد از وضع کنونی صنعت خودرو تصریح کرد: «متاسفانه برخی با شرایط خاصی در حال مدیریت  بر صنعت خودرو هستند و همزمان نیز دولت با اختصاص تعرفه واردات، حمایت ویژه‌ای از خودروسازان می‌کند. این شرایط موجب شده است بازار خودروی داخلی انحصاری شود، طبعا در چنین فضایی خودروسازان به دنبال رقابت و تحقیق و توسعه نخواهند بود.»

وی  گفت: «صنعت خودروی ایران برای نجات از این وضعیت کنونی باید خصوصی واقعی شود، نه اینکه از حیطه اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت  خارج شود و مجددا شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های دولتی اقدام به خرید سهام شرکت‌ها کنند و هم‌چنان با عنوان خصوصی‌سازی، تحت مدیریت دولتی‌ها قرار گیرند.»

نماینده پل‌دختر در مجلس دهم بیان کرد: «با خصوصی‌سازی واقعی صنعت خودرو و حضور خودروسازان در بازار رقابت، انتظار می‌رود  صنعت خودرو در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد،  در غیر این صورت نباید اصراری بر سرمایه‌گذاری در این صنعت داشت.»

وی تاکید کرد: «البته در جریان خصوصی‌سازی صنعت خودرو نیز باید فرصتی حداقل 5 تا 10 ساله با شرایطی در روند تعرفه‌ها به خودروسازان داده شود، به طوری که در این مدت زمان معین به تدریج تعرفه‌ها کاهش و حمایت‌ها برداشته شود تا امکان رقابت خودروسازان در بازار فراهم شود، مسلما در این شرایط صنعت خودرو ناگزیر به ارتقای کیفیت و کسب رضایت مشتریان خواهد بود تا ضمن حفظ بازار داخل، به بازار رقابت خارجی نیز وارد شود.»

همه این موارد بیانگر این است که در عمل عزم راسخی برای حذف انحصار از صنعت خودروسازی وجود ندارد، بنابراین اگر می‌خواهیم در صنعت خودروسازی در مسیر توسعه قرار گیریم، باید سهم بخش‌خصوصی را در این صنعت افزایش دهیم و به تعبیری باید گفت خصوصی‌سازی تنها راه نجات صنعت خودروی ایران است. در پایان لازم است به این نکته اشاره شود که با توجه به اینکه شرکت‌های خودروسازی داخلی با وجود مشکلاتی از قبیل عدم حمایت مالی و مشکلات تحریم حال و روز خوبی ندارند، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با استفاده از برنامه‌ای مدون و جامع راه‌حل‌های مناسبی برای حمایت از تولیدکنندگان و رضایت مشتریان  اتخاذ کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

«ایران خودرو» و افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، به افزایش سرمایه ثبت شده ایران‌خودرو رای مثبت داد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: