January 2022 26 / چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
کد خبر: ۱۸۹۵۴۲
۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
0
به گفته عاطفی‌فر سامانه اطلس تصمیم‌گیری برای مدیران در استفاده بهینه از منابع بانک و تخصیص آنها را آسان‌تر کرده و ضوابط تعیین شده در مورد اشخاص مرتبط را به طور مناسب کنترل و رعایت می‌کند.
سامانه اطلس بانک دی رونمایی شد
پول‌نیوز- سامانه مدیریت ذی‌نفع واحد و اشخاص مرتبط (سامانه اطلس) با هدف افزایش بهداشت اعتباری و با حضور سرپرست بانک دی رونمایی شد.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، علی‌رضا عاطفی‌فر ـ سرپرست بانک دی ـ در مراسم رونمایی از این سامانه  اظهار کرد: راه‌اندازی این سامانه از جمله مهمترین اقدامات موثر معاونت اعتبارات و بازاریابی به منظور ارتقای سطح کیفیت اعتباری در بانک دی است.

وی تصریح کرد: این سامانه علاوه بر اینکه دامنه میزان تسهیلات اعطایی و نوع وثایق دریافتی را مشخص می‌کند، از پراکندگی تصمیم‌های اعتباری در بانک جلوگیری کرده و تعهدات غیرمستقیم مشتریان را شناسایی می‌کند. همچنین قابلیت شفاف کردن اطلاعات مشتریانی را که آمیختگی مالی و مدیریتی با هم دارند را داراست.

به گفته عاطفی‌فر سامانه اطلس تصمیم‌گیری برای مدیران در استفاده بهینه از منابع بانک و تخصیص آنها را آسان‌تر کرده و ضوابط تعیین شده در مورد اشخاص مرتبط را به طور مناسب کنترل و رعایت می‌کند.

حجت‌اله کبودی ـ رییس اداره اعتبارات بانک دی ـ نیز در این زمینه اظهار کرد: بخش اعتباری بانک دی در سال‌های اخیر برای ارتقای سطح کیفیت اعتباری خود، اقدامات زیادی انجام داده که بهره‌برداری از سامانه ذ‌ی‌نفع واحد به عنوان سامانه اطلس نیز هم در این چارچوب است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه اصلی مدیران بانک‌ها موضوع معوقات بانکی است، افزود: با هدف کنترل این بحث از روش‌هایی مانند اعتبارسنجی مشتریان حقیقی و حقوقی استفاده می‌شده اما همواره فقر شناسایی ذی‌نفع واحد یکی از نقاط ضعف نظام بانکی بوده است چرا که در اثر این ضعف، یک مشتری می‌تواند به اشکال مختلف برای دریافت تسهیلات متعدد از بانک‌ها اقدام کند و بانک در زمان وصول مطالبات با مشکل مواجه می‌شود.

سامانه اطلس بانک دی رونمایی شد

رییس اداره اعتبارات بانک دی ادامه داد: سامانه اطلس دامنه میزان تسهیلات اعطایی و نوع وثایق دریافتی را مشخص می‌کند و بدین ترتیب از پراکندگی تصمیم‌های اعتباری در بانک جلوگیری شده و علاوه بر اینکه تعهدات غیرمستقیم مشتریان شناسایی شده، اطلاعات مشتریانی که آمیختگی مالی و مدیریتی با هم دارند نیز شفاف می‌شود.

این سامانه به پیشنهاد معاونت اعتبارات و بازاریابی و از سوی متخصصان و کارشناسان معاونت فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک بانک دی و با حضور سرپرست و مدیران ارشد بانک رو نمایی شد.

جزئیات بیشتری از سامانه اطلس

سامانه اطلس در راستای آیین‌نامه های «تسهیلات و تعهدات کلان» و«تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» بانک مرکزی طراحی شده است، این آیین‌نامه‌ها برای پیاده‌سازی در بانک‌های مختلف ابلاغ شده تا بانک‌ها سقف مشخصی (که توسط بانک مرکزی معین شده است) از منابع خود را چه به لحاظ فردی و چه از حیث جمعی، به تسهیلات و تعهدات کلان و یا اشخاص مرتبط اختصاص دهند. و بانک بایستی طبق دستورالعمل‌های مذکور در آیین‌نامه مربوطه پس از شناسایی این گروه‌ها از میان مشتریان خود، سقف تسهیلات و تعهدات اعطایی به آنها را کنترل کند.

تعریف ذینفع واحد:

یک شخص حقیقی یا حقوقی به طور مستقل و یا دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که به واسطه برخورداری از روابط مالکیتی، مدیریتی، مالی، کنترلی و یا به هر نحو دیگری می‌توانند موسسه اعتباری را در معرض ریسک قرار دهند، بدین ترتیب که مشکلات یکی از آنها بتواند به دیگری تسری یابد و منجر به عدم بازپرداخت یا ایفای به موقع تسهیلات و یا تعهدات آنها شود، ذی‌نفع واحد نامیده می‌شود.

تعریف اشخاص مرتبط:

اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که به واسطه مالکیت، مدیریت و یا نظارت بتوانند به طور مستقیم و غیر مستقیم بر تصمیم‌گیری‌های موسسه اعتباری اعمال کنترل کرده و یا نفوذ قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.

اهداف کلی و مزایای این سامانه:

•             امکان تخصیص منابع بانکی به تعداد بیشتری از افراد جامعه و ایجاد تنوع بیشتر در سبد اعتباری بانک‌ها و کاهش زیان‌های ناشی از تمرکز منابع بانک‌ها برای یک شخص یا گروهی از اشخاص که با یکدیگر مرتبط یا به تعبیری ذی‌نفع واحد هستند

•             ایجاد سقف برای تسهیلات و تعهدات قابل اعطا به هر ذی‌نفع واحد

•             تخصیص بخش محدودی از منابع بانک‌ها به تسهیلات و تعهدات

•             ایجاد عدالت اجتماعی در تخصیص منابع سیستم بانکی به آحاد جامعه

منابع تامین اطلاعات سامانه:

مهمترین منبع تامین اطلاعات سامانه از طریق سیستم بانکداری متمرکز(CORE) بانک(بنکو) شکل می‌دهد. به عبارت واضح تر هر تغییری در داده‌های جداول سیستم بانکداری متمرکز(شامل: اطلاعات تسهیلات، اطلاعات تعهدات، اطلاعات روابط پایه تعریف شده میان مشتریان، اطلاعات فردی مشتریان) در روز کاری بعد در سامانه منعکس خواهد شد.

جمع بندی کلی:

از آنجایی که کلیه ارکان اعتباری بانک‌ها باید اطلاعات دقیقی از ذی‌نفع واحد داشته باشند تا بتوانند در صورت لزوم نسبت به تشخیص افراد حقوقی معرفی شده برای دریافت تسهیلات دچار انحراف نشوند، لذا استقرار این سامانه در بانک دی نیز کمک به افزایش بهداشت اعتباری و تصمیم‌گیری آسان‌تر برای مدیران در راستای استفاده بهینه از منابع بانک برای تخصیص عادلانه‌تر از طریق آن شده و نیز همچنین ضوابط تعیین شده در مورد اشخاص مرتبط به طور مناسب کنترل و رعایت می‌شود.
برچسب ها: بانک دی ، اطلس بانک
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: