۲۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۸
دیرینه‌شناسان موفق به کشف دو اسکلت از انسان‌های اولیه در افریقای جنوبی شدند که از نزدیک شدن تاریخ تکامل بشر سال‌ها زودتر از فرضیات پیشین خبر می‌داده است.

به گزارش میراث آریا،‌ یک تیم تحقیقاتی بین المللی به سرپرستی یکی از دانشگاه‌های افریقای جنوبی،‌ موفق به کشف فسیل‌هایی 9/1 میلیون ساله در یکی از غارهای این کشور شدند، که احتمالا متعلق به یک مادر و فرزند با خصوصیاتی میمون و انسان گونه بوده اند.

به گفته دیرینه‌شناسان،‌ این فسیل‌ها که استرالوپیتکوس سدیبا(Australopithecus sediba)،‌نامیده شده‌اند، از پاهای کشیده و بینی‌های برآمده برخوردار بوده و بازوانی بلند و پنجه‌هایی چنگک مانند داشته اند.

آزمایش‌های صورت گرفته روی این دو فسیل نشان داد، که اسکلت مادر در اواخر دهه بیست سالگی یا اوایل 30 سالگی قرار داشته و فرزند وی نیز بین هشت تا 9 سال سن داشته است. محققان احتمال می‌دهند این مادر و فرزند در فاصله میان تغییر روش زندگی نیاکان بشر از پریدن روی درختان تا ایستاده راه رفتن می‌زیسته اند.

دانشمندان قد این دو اسکلت را چهار فو ت و دو اینچ ( حدود 113 سانتی متر)اعلام کرده و افزودند: نحوه حرکت آنها روی زمین مشابه انسان‌های امروزی بوده و همچنین قابلیت دویدن را نیز داشته اند
براساس یافته‌های به دست آمده نتایج کامل این بررسی‌ها در جدیدترین شماره مجله علمی ساینس به چاپ رسیده است.

لازم به ذکر است تحقیقات بالا توسط افرادی انجام شده که به نظریه ترانسفورمیسم داروین اعتقاد دارند و انسان را از نسل میمون می دانند. حال آنکه نظریه داروین به قول خود وی حلقه مفقوده ای دارد که موجب شده است دیدگاه اورا با چالش جدی مواجه می کند. در دهه های اخیر بسیاری از دانشمندان فسیل شناس با تتبعات جدید خود به این نتیجه رسیده اند که نظریه داروین که صرفا بر اساس برخی مشاهدات مربوط به اسکلتهای انسان نمایان قرون بسیار دور مطرح شده است در مورد انسان امروزی نمی تواند مناط اعتبار باشد.