کد خبر: ۱۸۱۵۳
۱۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳
0
در اینکه اکنون آذربایجان شرقی علاوه بر فصل تابستان در ایام تعطیلات نوروز هم به مقصد گردشگری هموطنانمان تبدیل شده است نباید تردید کرد، ‌موضوعی که کارشناسان گردشگری نیز بر آن تاکید دارند.

خبرگزاری مهر: تا چند سال پیش کلانشهر تبریز به دلیل عوامل مختلفی چون سردی آب و هوا و نیز عدم تبلیغات مناسب، هدف سفرهای نوروزی واقع نمی شد اما از دو سال قبل این منطقه با افزایش مسافران نوروزی مواجه شده در حالیکه هنوز بسیاری از زیرساختهای آن فراهم نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، سیل ورود گردشگران به ویژه مسافران نوروزی به آذربایجان شرقی و به ویژه تبریز به حدی بود که این استان در نوروز 88 از نظر میزان افزایش گردشگر پس از خراسان رضوی در جایگاه دوم قرار گرفت.

آذربایجان شرقی با دارا بودن جاذبه هایی مانند کلیسای سنت استپانوس که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده و بازار تاریخی تبریز که در شرف ثبت جهانی است، یک هزار جاذبه گردشگری ثبت ملی، هزاران اثر تاریخی و طبیعی به ثبت نرسیده، ‌وجود منطقه آزاد ارس و البته به لطف اطلاع رسانی گسترده در طول سال، سهم عمده ای از گردشگران داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است.

در اینکه اکنون آذربایجان شرقی علاوه بر فصل تابستان در ایام تعطیلات نوروز هم به مقصد گردشگری هموطنانمان تبدیل شده است نباید تردید کرد، ‌موضوعی که کارشناسان گردشگری نیز بر آن تاکید دارند.

با این اوصاف اما به نظر می رسد افزایش ناگهانی ورود گردشگر به آذربایجان شرقی که در ایام نوروز و به ویژه فصل تابستان به اوج خود می رسد، مشکلاتی به همراه داشته است که بخش مهمی از آن به عدم فرهنگ سازی مناسب در بین جامعه باز می گردد.

کلانشهر تبریز گرچه از جاذبه های تاریخی و تفریحی و نیز مراکز اقامتی مناسبی برخوردار است اما به دلیل سالها کم کاری در حوزه گردشگری، آمادگی و فرهنگسازی مناسبی در نحوه استفاده از ظرفیت بالای ورود گردشگر صورت نگرفته واقعیتی است که در ایام نوروز 89 شاهد آن بودیم.

تعطیلی اصناف و کسبه کلانشهر تبریز به ویژه واحدهای خدماتی از یکسو و نیز تعطیلی بازار تاریخی تبریز که به دلیل ویژگی های منحصر به فردش به عنوان کاندیدای ثبت در میراث جهانی قرار گرفته از سوی دیگر، داد مسافران نوروزی را درآورد.

کارشناسان معتقدند در حالیکه مسافرت های نوروزی گردشگران به آذربایجان و تبریز امسال نیز ادامه یافته اما عدم آماده بودن شهر برای پذیرایی شایسته از مهمانان و خدمات‌دهی نامناسب به آنان منجر به نارضایتی گردشگران نوروزی شده است.

آنان بر این باورند بی توجهی به جلب رضایت مسافران نوروزی و مهیا نشدن شرایط مطلوب برای پذیرایی از آنان نه‌تنها خاطره ناخوشایندی در ذهن آنان باقی می گذارد بلکه به تبلیغ منفی این گردشگران نیز دامن می زند.

با همه این اوصاف و در حالیکه خدمت به مسافران نوروزی طیف وسیعی از اسکان، تغذیه و امنیت تا حمل و نقل و خدمات راه ها را دربر می‌گیرد اما محور عمده نارضایتی مسافرانی که در ایام تعطیلات نوروز امسال از تبریز و سایر شهرهای آذربایجان شرقی دیدن کرده اند مربوط به نامناسب بودن خدمات شهری و همچنین تعطیلی یکپارچه مراکز تجاری و خدماتی به ویژه بازر سنتی و تاریخی تبریز است.

دلیل تعطیلی بازار تاریخی تبریز معلوم نیست

امیر حجازی، مدیر امور گردشگری و موزه های شهرداری تبریز با اذعان به اینکه نارضایتی عمده گردشگران نوروزی تبریز تعطیلی بازار است، به خبرنگار مهر گفت: اغلب گردشگران از تعطیلی واحدهای صنفی بازار تبریز شاکی بوده و از این موضوع گلایه مندند.

وی با بیان اینکه فصل گردشگری آذربایجان به خاطر مطبوع بودن آب و هوای این منطقه در تابستان است،‌ اظهار داشت: بازاریان تبریز بنا به دلایل نامعلومی واحدهای صنفی خود را در ایام تعطیلات نوروز باز نمی کنند که البته به مرور زمان این موضوع بهبود خواهد یافت.

حجازی در عین حال گفت: شهرداری تبریز مصمم است با همکاری سازمان میراث فرهنگی، سازمان بازرگانی و اتحادیه های مجامع امور صنفی به راهکاری برای مجاب کردن بازاریان برای باز کردن واحدهای صنفی خود در ایام تعطیلات نوروز دست یابد.

ناظر عالی ستاد تسهیلات سفر کشور نیز که در هفته اول تعطیلات نوروز امسال در آذربایجان شرقی به سر می برد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: تعطیلی بازار تبریز موضوعی است که باز بودن آن در تعطیلات نوروزی احساس می شود.

رسول فلاحت با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی به مقصد گردشگری مسافران نوروزی تبدیل شده است، گفت: میراث فرهنگی در سال 89 با مساعدت استاندار آذربایجان شرقی راهکاری برای بازبودن واحدهای صنفی بازار تبریز در نوروز سال آینده اتخاذ و اجرایی خواهند کرد.

‌رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم باز بودن واحدهای صنفی بازار تبریز به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این شهر گفت: میراث فرهنگی درباره باز بودن یا تعطیلی واحدهای صنفی بازار تبریز صاحب اختیار نیست بلکه متولی این موضوع سازمان بازرگانی و مجامع امور صنفی استان است.

تراب محمدی در عین حال به خبرنگار مهر گفت: اصناف بازار تبریز تازه متوجه می شوند که باز گذاشتن واحدهای صنفی‌شان با توجه به افزایش حجم گردشگر، منافع سرشاری برای آن ها دارد و بنابراین با گذشت زمان و نیز فرهنگ سازی در این زمینه وضعیت موجود بهبود خواهد یافت.

محمدی افزود: در جلسات ستاد تسهیلات سفر آذربایجان شرقی که به ریاست استاندار برگزار شده بر این موضوع که بخشی از واحدهای صنفی بازار تبریز باز باشد تاکید شده که در ایام تعطیلات نوروز امسال نیز این اتفاق افتاد.

وی خاطر نشان کرد: سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برای اینکه مشکلی در خصوص تهیه سوغات و صنایع دستی مسافران نوروزی ایجاد نشود نمایشگاه هایی را در تبریز و سایر شهرهای استان برپا کرده که همچنان نیز دایر بوده و اتفاقا مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه تعطیلی بازار تبریز در ایامی مانند تعیلات نوروز قدمتی طولانی دارد، اظهارات برخی مسئولان درباره ضرورت باز بودن این بازار در ایام تعطیلات نوروز را عقلانی ندانست و گفت: باز بودن واحدهای صنفی بازار تاریخی تبریز در ایام نوروز امکان پذیر نیست.

صادق نجفی به خبرنگار مهر گفت: اینکه بازار تاریخی تبریز در ایام نوروز و برخی مناسبتها مانند دهه نخست ماه محرم تعطیل باشد متعلق به سال ها قبل بوده و از آن زمان به عنوان یکی از رسوم هشت هزار و 800 بازاری این مجموعه درآمده است.

رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی حضور نیافتن گردشگران نوروزی در بازار تبریز به خاطر تعطیلی این مجموعه و یا نارضایتی آنان را بی مفهوم دانست و با تاکید بر اینکه بهره مندی گردشگران از بافت تاریخی بازار در زمان تعطیلی این مجموعه افزایش می یابد، ‌پیشنهاد داد: با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، چراغهای بازار روشن نگه داشته شود، شهرداری هر روز آب پاشی کند، ‌اوقاف مساجد و حوزه های علمیه را باز نگه دارد و بازرگانی نیز قهوه خانه ها را ملزم به باز نگه داشتن واحدهای خود کند.

نارضایتی از خدمات شهری در تبریز

نارضایتی گردشگران نوروزی آذربایجان شرقی به تعطیلی بازار تبریز و سایر مراکز تجاری و خدماتی این منطقه محدود نمی شود. آنان با اظهار تعجب از نامناسب بودن خدمات شهری در کلانشهری مانند تبریز‌، اطلاع رسانی رسانه ها را بسیار متفاوت و مغایر با واقعیتهای موجود می خوانند و در بیان ادعاهایشان می افزایند: نامناسب بودن کیفیت آسفالت خیابانها و معابر تنها نمونه ای از عواملی است که موجبات نارضایتی مسافران را فراهم می آورد.

عده ای از گردشگران نیز از تعطیلی اغلب مراکز دینی و مساجد شهر تبریز و برخی از مساجد بین راهی آذربایجان شرقی انتقاد کرده و می افزایند: تعطیلی این مراکز باعث شده است مسافران نتوانند فریضه نماز خود را به موقع ادا کنند که نیازمند توجه بیش از گذشته مسئولان است.

این گردشگران همچنین ادامه می دهند: در سال‌های گذشته مسافران نوروزی با مشکلات عمده‌ای در مورد سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر روبرو بودند که این کمبود همچنان وجود دارد.

به اعتقاد آنان نامناسب بودن وضعیت بهداشت سرویس های بهداشتی نیز مشکل ساز بوده و در کنار کمبود سرویس های بهداشتی، مشکلات و معضلات را برای مسافران و شهروندان دو چندان کرده است.

شهرداری تبریز آماده دریافت شکایات مسافران نوروزی است

‌مدیر امور گردشگری و موزه های شهرداری تبریز اظهاراتی درباره نامناسب بودن وضعیت بهداشت سرویس های بهداشتی دایر در سطح تبریز را رد کرد و گفت: تا آنجا که در توان شهرداری تبریز بوده است سرویس های بهداشتی و حتی حمام های سیار در پارک های مسافر و بوستان ها ایجاد و نسبت به نظافت آن ها اهتمام کرده است.

امیر حجازی وجود برخی ضعف ها در کلانشهر تبریز را امری طبیعی دانست و توضیح داد: رفع آن دسته از کمبودها و نارسائی هایی که موجبات نارضایتی مسافران و گردشگران نوروزی را فراهم می آورد در حیطه اختیارات شهرداری نیست.

حجازی خاطرنشان کرد: با همه این اوصاف امور گردشگری شهرداری تبریز آماده است هر گونه انتقاد و شکایت مسافران نوروزی را هر چند در حیطه وظایف این مجموعه نباشد را جمع آوری و جهت رفع شدن مشکلات، به سازمان های مربوطه ارجاع دهد.

به گفته وی، گردشگران نوروزی می توانند برای ارائه هرگونه پیشنهاد، انتقاد و شکایت خود با مرکز اطلاع رسانی بین المللی گردشگری شهرداری تبریز مکاتبه و یا مستقیما به آن مراجعه کنند.

‌مدیر امور گردشگری و موزه های شهرداری تبریز همچنین گفت: معتقدیم که استقبال از مسافران نوروزی مانوری برای شهرداری در انجام شایسته رسالت خطیرش در سفرهای تابستانی گردشگران به تبریز است.

ناظر عالی ستاد تسهیلات سفر کشور نیز با اذعان به کمبود سرویسهای بهداشتی و وضعیت نامناسب نظافت این سرویس ها در سطح شهرهای آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: مقرر شد با همکاری ارگان های مربوط این کمبود نیز در اسرع وقت رفع شود.

رسول فلاحت در عین حال خدمات ارائه شده توسط شهرداری تبریز را خوب ارزیابی کرد و افزود:در گفتگو با تعدادی از مسافران نوروزی تبریز مشکل خاصی بغیر از گلایه مندی نسبت به تعطیلی بازار تبریز و کمبود سرویس های بهداشتی ابراز نشد که نشانگر تلاش مضاعف شهرداری تبریز در استفاده بهینه از امکانات موجود است.

در حالی رضایتمندی گردشگران نوروزی آذربایجان شرقی در هاله ای از ابهام است که هنوز رضایت سنجی مناسب و علمی در این خصوص انجام نشده و یا در خوشبینانه ترین حالت، اطلاع رسانی خوبی از نتایج این رضایت سنجی ها در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.

به نظر می رسد علاوه بر اینکه انجام رضایت سنجی های علمی از گردشگران ضرورت دارد، فرهنگ سازی پذیرش گردشگر نوروزی در آذربایجان شرقی به خصوص تبریز نیز شایان اهمیت است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
سود ۵۵ ریالی هدیه بیسکویت مادر

سود ۵۵ ریالی هدیه بیسکویت مادر

پول نیوز - مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ویتانا امروز ۲۶ بهمن ماه امروز صبح با حضور ۸۳.۹ درصد سهامداران تشکیل شد.
افزایش سرمایه 74 درصدی «شیران»

افزایش سرمایه 74 درصدی «شیران»

پول نیوز - امروز سه شنبه مجمع عمومی شرکت «سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران» در خصوص افزایش سرمایه برگزار شد.
«قاروم» و 215 درصد افزایش سرمایه

«قاروم» و 215 درصد افزایش سرمایه

پول نیوز - هیات مدیره «شرکت قند ارومیه» پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۶۸ میلیارد و ۴۰۸ میلیون ریالی را به مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت ارائه کرد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: