کد خبر: ۱۷۶۵۱
۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۹
0
مديرعامل شركت مترو تهران و حومه گفت: 7 ايستگاه جديد مترو به زودي افتتاح مي‌شود.
محسن هاشمي در گفت‌وگو با فارس ، با اشاره به انعقاد قرارداد 625 ميليون يورويي مترو با واگن‌سازي تهران، اظهار داشت: اين قرارداد با اين مبلغ براي تأمين 455 واگن معادل 65 قطار در خطوط مترو تهران و 19 قطار معادل 160 واگن براي خط كرج منعقد شده است.

هاشمي در ادامه با اشاره به اينكه تا امروز بيش از 200 ميليارد تومان از اين مبلغ به شركت واگن‌سازي تهران پرداخت شده است، اظهار داشت: در حدود 600 ميليارد تومان ديگر هم نيازمنديم تا به اولويت اصلي خود كه همان تأمين واگن است دست پيدا كنيم.

مديرعامل شركت مترو در ادامه افزود: در حال حاضر اولويت اصلي اين شركت براي گسترش و خدمات‌رساني بهتر، تأمين واگن‌هاي مورد نياز است كه در همين راستا استفاده از وام يك ميليارد دلاري از حساب ذخيره ارزي پيش‌بيني شده است.

وي در ادامه ضمن تشريح چگونگي استفاده از اين وام از سال آينده، گفت: در حال حاضر بخش زيادي از تونل‌ها و سيستم‌هاي ايستگاه‌هاي مترو ساخته شده است اما به علت كمبود واگن استفاده از اين ايستگاه‌ها و در حقيقت 5/1 ميليون سفر در روز بلاتكليف باقي‌مانده است.

هاشمي با بيان اينكه بيش از 30 درصد از ظرفيت‌هاي استفاده نشده در مترو وجود دارد، خاطرنشان كرد: اولويت اصلي شركت مترو براي استفاده از وام يك ميليارد دلاري، تأمين واگن‌هاي مورد نياز است كه براي اين كار و استفاده از توان داخلي اين شركت قراردادي را با شركت واگن‌سازي تهران كه يك شركت داخلي است منعقد كرده است.

* 3 ميليون سفر در روز داريم

هاشمي در ادامه يادآور شد،‌ در حال حاضر بيش از 3 ميليون سفر در روز به وسيله مترو انجام مي‌شود كه چنانچه اعزام هر قطار به 2 دقيقه كاهش پيدا كند، مي‌توانيم از ظرفيتي در حدود 2 برابر اين مقدار استفاده كنيم.

مديرعامل شركت مترو، در ادامه با بيان اين مطلب كه 105 كيلومتر فعال و در حال سرويس‌دهي به مسافران است، اظهار داشت: در آينده نزديك به 114 كيلومتر خط فعال خواهيم رسيد و 7 ايستگاه جديد هم افتتاح خواهد شد.

هاشمي با اشاره به جزئيات استفاده از وام يك ميليارد دلاري در شركت مترو، گفت: مبلغ 450 ميليون دلار براي خريد قطارهاي خطوط يك و 2، 4 و 5 هزينه مي‌شود و 130 ميليون دلار براي تجهيزات خط 4 كه شامل برق، كنترل، علائم، مخابرات، تهويه و اتوماسيون است، هزينه خواهد شد.

وي ادامه داد: همچنين مبالغ 200 و 160 ميليون دلار به ترتيب براي ساخت پايانه و تعميرگاه خط 4 و تجهيزات خط 3 هزينه خواهد شد.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: از اين وام مبلغ 30 ميليون دلار به ترتيب براي خط 6 و 7 و خريد دستگاه‌هاي اتوماتيك حفر تونل هزينه خواهد شد.

مديرعامل شركت مترو در ادامه گفت: در سال 88 دولت بايد مبلغ 770 ميليارد تومان را به شركت مترو واگذار مي‌كرد كه متأسفانه از اين رقم فقط 220 ميليارد تومان پرداخت شده است.
وي با بيان اينكه براي رسيدن به برنامه زمان‌بندي شده مترو و مصوب شوراي شهر نيازمند اين بودجه به طور كامل هستيم،‌ گفت: شركت مترو براي رسيدن به اين برنامه 1500 ميليارد تومان به صورت سالانه نيازمند است.

هاشمي با اشاره به اين مطلب كه طرح پرداخت وام يك ميليارد دلاري از صندوق ذخيره ارزي سرانجام بعد از مدت‌ها حرف و حديث به تصويب رسيده است، خاطرنشان كرد: ابعاد مختلف اين موضوع بسيار گسترده و براي تعداد زيادي از مردم ناشناخته است و اين عدم شناخت در مقاطعي باعث شده كه افرادي فكر كنند كه مترو زياده‌خواهي مي‌كند در صورتي كه متروي تهران در سال‌هاي گذشته بيشتر از طريق وام‌هاي بانكي و فاينانس‌هاي بين‌المللي ساخته شده و توسعه يافته است كه علت اصلي اين موضوع هم به برنامه‌ريزان و سياست‌هاي گذشته برمي‌گردد؛ چرا كه چندين سال قبل از افتتاح مترو افرادي راه‌آهن شهري تهران را براي شهر تهران ضروري نمي‌دانستند و گسترش مترو را علت افزايش مهاجرت به تهران تلقي مي‌كردند و به همين علت هم بيشتر نيازهاي مالي مترو در آن زمان از طريق وام‌هاي بانكي تأمين شده است.

* تأمين يك ميليارد و 610 ميليون دلار از طريق فاينانس‌هاي بين‌المللي

مديرعامل شركت مترو با بيان اين مطلب كه تأمين منابع مالي در سال‌هاي 75 تا 84 در دولت‌هاي آقايان هاشمي و خاتمي در مجموع به ارزش يك ميليارد و 610 ميليون دلار از طريق فاينانس بين‌المللي بوده است، افزود: با شروع مجدد فعاليت شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه از سال 1366 تا سال 1386 با حمايت سيستم بانكي جمعا 90 كيلومتر مسير و 52 ايستگاه در تمامي مسيرها به بهره‌برداري رسيده است.

وي خاطرنشان كرد: براي احداث تونل‌ها از سال 66 تا 78، به ميزان 188 ميليارد تومان از طريق وام بانكي و بقيه منابع از طريق دولت و شهرداري تأمين شده است.

مديرعامل شركت مترو با بيان اينكه براي ساخت هر كيلومتر خط در سال آينده 50 ميليارد تومان نياز داريم، اظهار داشت: فاز دوم مترو كه مربوط به خط 3 مي‌شود نيازمند 7 هزار ميليارد تومان بودجه است.

وي در ادامه گفت: خط 3 داراي طول تقريبي 35 كيلومتر و 31 ايستگاه است. اين خط از بزرگراه لشگرك در شمال‌شرقي شهر تهران با ايستگاه شهرك شهيد محلاتي شروع و با عبور از بزرگراه امام‌علي (ع)، مجيديه، خيابان شهيد بهشتي و خيابان وليعصر به طرف چهاردانگه و اسلام‌شهر ادامه پيدا مي‌كند.

هاشمي در ادامه گفت: متأسفانه برخي از افراد به دنبال ايجاد اختلاف در بين مترو و دولت هستند كه اين اختلافات در چند سال گذشته هم در مراحل مختلف باعث عقب‌ماندگي مترو از برنامه مشخص و مصوب خود شده است.

وي با بيان اينكه با توجه به قانون و مصوبه مجلس شهرداري‌ها مي‌توانند از حساب ذخيره ارزي استفاده كنند، گفت: متأسفانه تعدادي از افراد سودجو با دخالت‌هاي خود باعث شده‌اند كه سال گذشته واگذاري يك ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي محقق نشود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
نظرسنجی
عملکرد دولت در مواجهه با کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟
افتضاح
تا حدودی مطلوب و موفق
موفق و خوب
مشاهده نظرات
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: