۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کیریستر شالم فیزیکدان موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) در بولدر کلرادو این تیم تحقیقاتی را رهبری می کند. شام و همکارانش با استفاده از نوار فلزی خاص خنک شده با دمای برودتی توانستند یک ابررسانا ایجاد کنند که هیچ مقاومت الکتریکی ندارد.
پول‌نیوز- دانشمندان کشف کردند که چگونه دونفر از راه دورهم می توانند برهم تاثیر بگذارند.

هنگامی که در مورد عشق صحبت به میان می آید اغلب مردم به ارتباطات درونی و عرفانی و قلبی فکر می کنند اما چنین ارتباطاتی در جهان زیر اتمی نیز وجود دارند که به لطف یک پدیده عجیب و غریب و متضاد با نام درهمتنیدگی کوانتومی کشف شده است.

مفهوم اساسی درهمتنیدگی کوانتومی به این معناست که دو ذره را می توان ارتباط نزدیکی با یکدیگر پیدا کنند حتی اگر بیلیون ها سال نوری از از هم فاصله گرفته باشند و تغییر یکی در دیگری دیگر تاثیر می گذارد.

در سال 1964، فیزیکدان جان بل فرضیه ای ارائه کرده بود که چنین تغییراتی می تواند بلافاصله رخ دهد حتی اگر ذرات بسیار دور از هم باشند. نظریه بل به عنوان یک نظریه ی مهم در فیزیک مدرن در نظر گرفته می شود پس از او آلبرت انشتین سال ها قبل ثابت کرده بود اطلاعات نمی تواند سریع تر از سرعت نور انتقال پیدا کند.

در نیم قرن گذشته، بسیاری از محققان آزمایش هایی را برای تست نظریه بل انجام دادند. ناسا در این خصوص اظهار داشت که با این وجود تمایل دانشمندان در زمینه بسیار کم بود زیرا انجام این آزمایش به ساخت تجهیزات حساس و دقیق نیاز دارد. در سال گذشته، با این حال، سه گروه تحقیقاتی مختلف قادر به انجام آزمایش های اساسی بر روی نظریه بل شدند و همه آنها از ایده اولیه حمایت می‌کنند.

این روش به محققان اجازه داد تا ببینید که چگونه یک فوتون، در یک جفت فوتون درهمتنیده تحت تاثیر فوتون دیگر قرار می گیرد.

این نتایج که در مجله فیزیکال ریویومنتشر شد، به شدت نظریه بل را تایید می کرد. نویسنده دیگر این تحقیق فرانچسکو مارسیلی از آزمایشگاه ناسا (JPL)  در پاسادنای کالیفرنیا در بیانیه ای گفت: مقاله ما و دو مقاله دیگر منتشر شده در سال گذشته نشان می دهد که نظریه بل مبنی بر آنکه هر مدل در جهان شامل متغیرهای پنهانی است که ذرات درهمتنیده حتی از فاصله دور هم برهم تاثیر می‌گذارند.
برچسب ها: فیزیک ، عشق