September 2020 20 / يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
کد خبر: ۱۷۱۱۲۴
۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
0
اگرچه در پرتوی سرمايه‌گذاري خارجي مي‌توان‌‌ تكنولوژي نوين را براي افزايش بهره‌وري تأمين كرد‌‌ اما زماني كه موضوع تكنولوژي حل شود،‌‌ نقش مد‌‌يريت پررنگ‌تر خواهد‌‌ شد‌‌، چراكه ضعف مد‌‌يريت ازجمله د‌‌لايل كاهش بهره‌وري است. بنابراین در شرایط حاضر که باب همکاری با خارجی‌ها باز شده، یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری، انتقال آموزه‌های مد‌‌يريتي در کنار نيازهای تكنولوژيكی است.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده* - علاوه بر تحریم‌هایی که تا پیش از اجرایی شدن برجام  سایه سنگینی بر تمامی صنایع کشور انداخته بود، تحریم‌هایی نیز ویژه صنعت خودروی ایران از سوی غرب اعمال شد که هدف از آن فلج کردن این صنعت و بستن درهای تعامل مستقیم با خودروسازان مطرح جهانی به روی این صنعت بود.

علی‌القاعده پشت درهای بسته تعامل با جهان چند راهکار بیش‌تر پیش روی خودروسازان نبود که دشوارترین آن‌ها ارتقای توان داخلی و بومی‌سازی فناوری‌ها از طریق تحقیق و توسعه، استفاده بهینه از داشته‌ها و تجربیات موجود، تعامل با نخبگان دانشگاهی و مهندسی معکوس بود و البته درمقابل، ساده‌ترین راهکار نیز تعقیب فناوری خودرو به کمک چینی‌ها که خودشان در طراحی بدنه، موتور و گیربکس خودروهای باکیفیت، دست به دامان اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها هستند.

اما پیش از آن‌که صنعت خودرو بخواهد به فکر تعقیب فناوری در این صنعت باشد، خودروهای حاضر در خط تولید نیز به مشکل برخوردند؛ چه آن‌هایی که سابقه تولید طولانی و داخلی‌سازی بالا داشتند، چه آن‌هایی که نسبتا جدیدالورود بودند و چندان داخلی‌سازی نشده بودند و چه آن‌هایی که نام ملی را یدک می‌کشیدند.

زیرا شرکای خارجی خودروسازان در پی تشدید تحریم‌ها دست خودروسازان ایرانی را در پوست گردو گذاشتند و با توقف ارسال قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز آنان، به‌سادگی موجب سقوط کمی و کیفی صنعت خودروی ایران شدند. بدین ترتیب تولید بسیاری از انواع مدل‌های خودرو کاملا متوقف شد و در مورد برخی مدل‌ها نیز تیراژ به حداقل ممکن رسید. برای نخوابیدن خطوط تولید دیگر مدل‌ها نیز خودروسازان به وارد کردن قطعات بی‌کیفیت از چین و هند یا داخلی‌سازی نصفه‌ونیمه این قطعات بدون تأمین کیفیت لازم روی آوردند که نارضایتی گسترده خریداران را در پی داشت.

این نارضایتی موجب شد که رکود عمیقی که به‌واسطه کاهش قدرت خرید مردم بر همه بازارهای داخلی حاکم بود، در بازار خودرو به‌مراتب عمیق‌تر و صنعت خودرو برای همان تیراژ اندک نیز با مشکل کمبود مشتری مواجه شود.

حال اما انتظار می‌رود با باز شدن درهای تعامل با خودروسازان جهانی به روی صنعت خودروی ایران، متولیان و گردانندگان این صنعت نهایت استفاده از این فضا را ببرند و بسیار بیش از دوران پیشاتحریم قدر چنین امکانی را بدانند.

به‌ویژه این‌که حالا هم خودروسازان آلمانی و فرانسوی و هم خودروسازان کره‌ای و ژاپنی برای حضور در صنعت خودروی ایران اعم از سواری و سبک و نیز تجاری و سنگین رقابت سختی را در پیش گرفته‌اند و نگاه چین هم به بازار ایران تغییر کرده و محصولات تازه‌اش را با هدف برخورداری توامان از دو مزیت قیمت و کیفیت به بازار ایران عرضه می‌کند، زیرا می‌داند که بازار ایران دیگر یک بازار بسته و بلامنازع نیست.

حالا وقت آن است که برای به‌روزرسانی این صنعت، هم در امر طراحی از بزرگ‌ترین طراحان بین‌المللی خودرو کمک بگیریم و هم در طراحی و ساخت موتور، گیربکس و‌ دیگر اجزای فنی نهایت بهره را از شرکای تازه خارجی خود یعنی خودروسازان بزرگ جهانی ببریم.

اما مهم‌تر از همه این‌ها انتقال تجارب مدیریتی در این صنعت است؛ اگرچه در پرتوی سرمايه‌گذاري خارجي مي‌توان‌‌ تكنولوژي نوين را براي افزايش بهره‌وری تأمين كرد‌‌ اما زماني كه موضوع تكنولوژي حل شود،‌‌ نقش مد‌‌يريت پررنگ‌تر خواهد‌‌ شد‌‌، چراكه ضعف مد‌‌يريت ازجمله د‌‌لايل كاهش بهره‌وري است. بنابراین در شرایط حاضر که باب همکاری با خوروسازان خارجی باز شده، یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری، انتقال آموزه‌های مد‌‌يريتي در کنار نيازهاي تكنولوژيكي است.

*سردبیر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: