۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
رئیس آکادمی روسیه گفت که دانشمندان روس در مرکز پژوهش های هسته ای دوبنا (در استان مسکو) موفق شدند چهار عنصر اتمی جدید با شماره های اتمی 113 ، 115، 117 و 118 را کشف کنند.
پول‌نیوز- دانشمندان روس چهار عنصر جدید جدول تناوبی مندلیف با عددهای اتمی 113 ، 115، 117 و 118 را کشف کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز شنبه اعلام کرد: "ولادیمیر فورتوف" رئیس آکادمی روسیه گزارش یافته های سال 2015 را به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است.

وی افزود: تیم دانشمندان فیزیک هسته ای به سرپرستی "یوری اوهانسیان" عضو آکادمی علوم روسیه موفق شدند عناصر جدید را کشف و سهم مهمی در تکمیل جدول مندلیف ایفا کنند.

به گفته رئیس آکادمی روسیه، عناصر اتمی جدید که ناپایدار هستند بطور موقت "اونوتریتی" ، "اونونپنتی"، "اونونسپتی" و "اونونوکتی" نامگذاری شده اند.

فورتوف گفت که روسیه با ژاپن در باره عنصر شماره 113 اختلاف دارد و دانشمندان ژاپنی مدعی شده اند، زودتر از دانشمندان روس آن را کشف کرده و آن را «ژاپنیا» نام نهاده اند.

بر اساس اطلاعات انتشار یافته، یک دانشمند ارشد فیزیک هسته ای روس پیشنهاد کرده است که عنصر شماره 113 به دلیل کشف آن در مسکو «ماسکوویا» نامگذاری شود.

چهار عنصر جدید کشف شده در هفتمین ردیف جدول تناوبی، خارج از محیط های آزمایشگاهی وجود ندارد و در دسته عناصر فوق سنگین جای داده می شوند که بسیار رادیواکتیو و ناپایدار هستند و تنها چند میلی ثانیه طول می کشد تا به عناصر دیگر تبدیل شوند.

تا پیش از این، جدول تناوبی 118 عنصر داشت که 114 عنصر به صورت رسمی از سوی اتحادیه بین المللی شیمی محض و کاربردی پذیرفته و نامگذاری شده بودند، اما چهار عنصر دیگر مورد تائید رسمی قرار نگرفته بودند.

رئیس آکادمی روسیه در دیدار با پوتین همچنین از روش جدید معالجه سرطان مغزی بدون نیاز به عمل جراحی و آسیب دیدن سلول های مغزی اشاره کرد و گفت که این کشف مهمی در عرصه پزشکی است.

منبع: میزان