کد خبر: ۱۷۰۳۳۵
۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
0
دهقانی افزود: با پایان جنگ جهانی دوم و به صورت همزمان با پررنگ تر شدن نقش اقتصاد در عرصه بین الملل، اقتصاد دانان، محققان و سرمایه گذاران همواره به دنبال شاخص های کمی بودند تا از آن طریق بتوانند نوآوری را بسنجند. در این میان پایگاه استنادی ISI (تامسون رویترز) در سال 2015 به رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس میزان نوآوری آنها پرداخت.
پول‌نیوز- پایگاه استنادی ISI (تامسون رویترز) در سال 2015، بر اساس شاخص میزان نوآوری دانشگاه ها که به عنوان کاملترین شاخص تعیین شده در سطح بین الملل برای سنجش دانشگاه ها به شمار می رود، به رتبه بندی دانشگاه های جهان پرداخت.

سرپرست این پایگاه گفت: یکی از دغدغه های اساسی در همه کشورها، کاربردی کردن علم تولید شده است و در کشور ما نیز در سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب و همچنین در بخش های مختلف نقشه جامع علمی کشور، بر تبدیل علم به ثروت و قدرت با حفظ ارزش های اسلامی تاکید شده است.

دکتر محمدجواد دهقانی اظهار کرد: تا قبل از جنگ جهانی دوم دانشگاه ها، نهادهایی آموزش محور بودند، اما بعد از جنگ انتظارات پژوهشی از دانشگاه ها افزایش یافت.

وی افزود: از سال 1994 به بعد، جهان به دنبال تولید علم کاربردی است، علمی که علاوه بر تاثیرگذاری در شبکه علم بین المللی، در حوزه های اقتصادی و اجتماعی نیز کارآمد باشد. از همین رو، شاخص های سنجش میزان پیشرفت علمی نیز تغییر کرده و مرتب در حال تکامل هستند.

دهقانی بیان داشت: نوآوری از مهمترین ارکان دنیای تجارت است و از آنجایی که یکی از مهمترین متولیان تولید علم دانشگاه ها هستند و علم نیز سنگ زیربنای نوآوری است، انتظار می رود دانشگاه ها علمی را تولید کنند که علاوه بر اثربخشی اقتصادی و اجتماعی به نوآوری در جهان تجارت نیز کمک کند.

وی افزود: نوآوری به خلق ایده ها یا محصولات جدید دلالت دارد و نیازمند تفکر خلاقانه و تقویت آن نیازمند برنامه ریزی و هدایت سیاستگذاران علمی در دانشگاه ها است.

سرپرست ISC اظهار کرد: از دیدگاه معناشناسی، نوآوری مفهومی گسترده با معانی مختلف است که این امر سنجش آن را دشوار می کند.

دهقانی افزود: با پایان جنگ جهانی دوم و به صورت همزمان با پررنگ تر شدن نقش اقتصاد در عرصه بین الملل، اقتصاد دانان، محققان و سرمایه گذاران همواره به دنبال شاخص های کمی بودند تا از آن طریق بتوانند نوآوری را بسنجند. در این میان پایگاه استنادی ISI (تامسون رویترز) در سال 2015 به رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس میزان نوآوری آنها پرداخت.

به گفته وی، بر اساس شاخص های تعیین شده، اثربخشی علم تولیدشده در حوزه تجارت و اقتصاد مورد سنجش قرار گرفت و 100 دانشگاه برتر دنیا در حوزه نوآوری توسط این موسسه معرفی شدند.

دهقانی تصریح کرد: ابتدا 500 موسسه دولتی و دانشگاهی که بیشترین تعداد مقالات را بین سال های 2008 تا 2013 در نشریات علمی در پایگاه مجموعه وب آو ساینس تامسون رویترز منتشر کرده بودند، شناسایی شدند.

وی افزود: در گام بعدی برای همین دوره زمانی دانشگاه هایی که بیشترین تعداد اختراعات را به ثبت رسانده بودند، انتخاب شدند؛ با این پیش فرض که استناد اختراعات به مقالات بیانگر استفاده از آن مقاله علمی برای اختراع بوده است، سپس، تعداد استنادهای صورت گرفته از کل اختراعات ثبت شده به مقالات علمی 500 دانشگاه انتخاب شده، محاسبه شدند.

دهقانی ادامه داد: توالی زمانی اختراعات ثبت شده، تعداد اختراعات ثبت شده، تعداد استنادهای دریافت شده توسط اختراع های ثبت شده، تعداد استنادهای اختراعات ثبت شده به کمیت تولید علم دانشگاه، تعداد مقالات مشارکتی دانشگاه با بخش صنعت، کمیت تولید علم و تاثیر استنادی مقالات صنعتی دانشگاه، معیارهای اصلی تعیین و رتبه بندی نوآورترین دانشگاه های دنیا توسط ISI بوده اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بر اساس رتبه بندی این موسسه نیمی از دانشگاه های نوآور دنیا متعلق به آمریکا هستند و کشورهای ژاپن، فرانسه، کره جنوبی، آلمان، انگلیس، سوئیس، هلند، بلژیک، کانادا، چین، دانمارک و سنگاپور در میان 100 دانشگاه نوآور جهان قرار دارند.

به گفته دهقانی، دانشگاه های استنفورد، موسسه فناوری ماساچوست، هاروارد، واشنگتن، میشیگان و دانشگاه نورت وسترن پنج دانشگاه برتر دنیا از لحاظ نوآوری هستند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان کرد: کشورها برای پیشرفت علمی علاوه بر اینکه باید پارادایم های جدید را درک کنند، باید به هدایت نهادهای علمی خود در این راستا نیز بپردازند.

وی با بیان اینکه در کشور ما طی سال های گذشته بیش از هر چیز کمیت تولید علم و تعداد مقالات مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: کیفیت علمی یکی از اساسی ترین شاخص های سنجش میزان پیشرفت علمی کشورها است، زیرا علمی که مورد استفاده قرار نگیرد، علم اثربخشی نیست.

دهقانی ادامه داد: دیپلماسی علمی علاوه بر اینکه در اسناد بالادستی به صراحت مستند شده، امروزه به عنوان ابزاری برای تبدیل علم به قدرت و همچنین ثروت مورد توجه پیشرفته ترین کشورهای علمی دنیا قرار گرفته است به نحوی که قدرتمندترین سیاستمداران بر آن تاکید ویژه ای دارند.

وی اظهار کرد: اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی نیز یکی از ابعاد مهم علم مدرن است. بنابراین دانشگاه ها در علم مدرن در زمینه نوآوری نیز اثربخش هستند.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: