April 2021 22 / پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
کد خبر: ۱۶۶۵۴۵
۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
0
رویای سوار شدن به خودروهای خارجی با قیمت‌هایی که در کشورهای همسایه عرضه می‌شوند، در ایران با پذیرش در WTO هم شاید به واقعیت نپیوندد اما این‌طور هم نخواهد بود که الحاق ایران به این سازمان روی قیمت خودروهای خارجی و نیز کیفیت و قیمت خودروهای داخلی به‌کلی بی‌تأثیر باشد.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده* - با اعلام خبر الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی، بار دیگر تبدیل نوع عضویت ایران در WTO از «ناظر» به «دائم» داغ شد و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با برد-برد ارزیابی کردن الحاق ایران به این سازمان گفت که اولویت ما پس از اجرای برجام، نهایی شدن الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت است و در همین راستا برای ارائه گزارش رژیم تجاری تجدیدنظرشده و فهرست پیشنهادی کالاها و خدمات آماده‌ایم.

این اعلام آمادگی، هرگز دور از انتظار نیست؛ زیرا هم با ورود گسترده کالاهای قاچاق مواجه‌ایم که از تعرفه گریخته‌اند و هم دولت‌هاي مختلف در ادوار گذشته بارها با شعار حمايت از مصرف‌كننده داخلي، تعرفه واردات كالا را كاهش داده‌اند.

از این رو بسياري از صنايع به ناچار براي رقابت با كالاهاي خارجي ناچار شده‌اند كه گام‌هايي را در راستاي ارتقاي كيفي و دستيابي به قيمت رقابتي بردارند، گام‌هايي كه برداشتن آنها در دولت‌هاي نهم و دهم دشوارتر از هميشه شد اما در برخي صنايع و باتوجه به محدوديت‌هايي كه تحريم‌ها ايجاد كرد موجب حركت در مسير طراحي صنعتي شد. صنعت خودروسازي اما از اين قاعده مستثني مانده است، زيرا حمايت‌هاي تعرفه‌اي از اين صنعت ادامه پيدا كرد و خودروسازان چندان مجبور نشدند كه در عرصه داخلي‌سازي و طراحي صنعتي تكاني به‌خود بدهند.

به‌ويژه اينكه اژدهاي زردي كه از چراغ جادوي چيني‌ها بيرون آمد، هر قطعه‌يي را براي خودروسازان با قيمت و كيفيت پايين‌تر به آساني تامين مي‌كند و كار به حدي آسان شده است كه حتي برخي شركت‌هاي قطعه‌سازي ايراني به چيني‌ها سفارش ساخت قطعه با آرم شركت خود را می‌دهند.

اما این‌که وزیر صنعت سخن از فهرست کالا به میان آورده است، تا حدودی یادآور آن است که معدود کالاهایی بنا به سنت مرسوم کشورهای عضو و قوانین WTO از حذف و کاهش شدید تعرفه مستنثی خواهند بود.

یعنی برخلاف انتظار عمومی، حتي در صورت پيوستن ايران به سازمان جهاني تجارت، احتمالا خودرو جزو آن دوسه مورد از محصولات استراتژيكي خواهد بود كه هر كشوري می‌تواند تعرفه آن‌ها را بالا نگه دارد، مانند كاری كه آمريكا پس از پيوستن به WTO درخصوص صنعت فولاد خود كرد.

بنابراین رویای سوار شدن به خودروهای خارجی با قیمت‌هایی که در کشورهای همسایه عرضه می‌شوند، در ایران با پذیرش در WTO هم شاید به واقعیت نپیوندد اما این‌طور هم نخواهد بود که الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی روی قیمت خودروهای خارجی و نیز کیفیت و قیمت خودروهای داخلی به‌کلی بی‌تأثیر باشد.

زیرا به‌هر حال این الحاق از یک‌سری هزینه‌های واردات خودرو و به‌ویژه قطعات آن خواهد کاست و قیمت خودورهای وارداتی را رقابتی‌تر خواهد کرد. در چنین شرایطی خودروسازان داخلی نیز تلاش خواهند کرد با دست‌یابی به قیمت متناسب‌تر و کیفیت بالاتر کماکان گوی و میدان را در بازار داخلی در دست خود نگه دارند.

با ارتقای کیفی و کمی تولید و تنوع‌بخشی به آن که در سایه بهره‌مندی از فرصت شراکت و همکاری با خودروسازان معتبر جهانی حاصل خواهد شد، قطعا حرکت بازار در مسیر رقابتی شدن تسریع خواهد شد و قیمت نیز تحت تأثیر این رقابت همچون سنوات منتهی به سال 84 با «تثبیت فارغ از نرخ تورم سالانه» که نوعی از کاهش محسوب می‌شود، تعدیل خواهد شد.

*سردبیر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: