۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۹
تاکنون فناوری‌های نوظهور متعددی برای شناسایی مواد منفجره ارائه شده که از آن جمله می‌توان به راهکارهای ساده برای شناسایی بمب‌های جاسازی شده در کفش و حتی برچسب‌های آشکارساز مواد منفجره اشاره کرد.
پول‌نیوز- محققان کالج دانشگاهی لندن یک حسگر جدید طراحی کرده‌اند که می‌تواند بطور همزمان پنج ماده منفجره موجود را شناسایی کند.

این محصول اکنون در حالت پیش‌ساخت قرار داشته و در آینده می‌تواند برای ارتقای امنیت اماکن عمومی مورد استفاده قرار بگیرد.

اکنون محققان کالج دانشگاهی لندن به دنبال ساده و موثرتر کردن این فرآیند بوده و حسگری ساخته‌اند که می‌تواند چندین ماده منفجره را بطور همزمان شناسایی کند.

این حسگر برای تشخیص مواد منفجره موجود در حوزه‌های صنعتی و نظامی مانند DNT که بیشتر در میادین مین وجود داشته طراحی شده است.

حسگر مذکور از نقطه‌های کوانتومی استفاده می‌کند که شامل ذرات ساطع کننده نور ریزی است که به مواد منفجره واکنش نشان می‌دهند. هر کدام از پنج ماده منفجره به نقاط کوانتومی متصل شده و در درجات مختلف نور ساطع می‌کنند. حسگر سپس به تحلیل نور پرداخته و نشانگرهای هر ترکیب انفجاری را شناسایی می‌کند.

این تیم اکنون در حال کار برای ارتقای فناوری خود بوده و قصد دارد در آینده نزدیک کارآزمایی‌های میدانی آن را آغاز کرده و آزمایشات را با استفاده از فاضلاب آلوده انجام دهند.

این تحقیق در مجله ACS Nano منتشر شده است.
منبع: ایسنا