October 2020 28 / چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹
کد خبر: ۱۶۵۳۰
۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۴
0
در جلسه امروز شوراي شهر تهران مصوب شد كه از سال آينده قيمت بليت اتوبوس شهري بر اساس مسافت تعيين شود و رقم پايه وروديه نيز 25 تومان تصويب شد.
فارس- مهدي چمران در دويست و شصت و چهارمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي لايحه «نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني بخش عمومي و خصوصي و خطوط ميني‌بوسراني تحت نظارت شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه»، اظهار داشت: شهرداري تهران نرخ پايه را براي خطوط اتوبوسراني 100 تومان پيش بيني كرده است، كميسيون عمران شوراي شهر نرخ 50 تومان را تعيين كرده است ولي كميسيون برنامه و بودجه شورا سيستمي را تعيين كرده است كه به واقعيت نزديك‌تر است.

 در واقع طبق پيشنهاد اين كميسيون ميزان مسافت طي شده اساس اخذ كرايه از مسافران است.

جعفر تشكري هاشمي، معاون حمل ونقل ترافيك شهرداري تهران با حضور در جلسه امروز شورا در اين باره اظهار داشت: بدون در نظر گرفتن استهلاك هر مسافري كه جابه‌جا مي‌شود، 300 تومان است كه اگر با استهلاك آن را حساب كنيم هزينه جابه‌جايي مسافران 350 تومان به بالا مي‌شود.
وي افزود: مطابق آنچه كه وزارت كشور پيشنهاد داد شهرداري يك سوم و مردم حداكثر و دولت حداقل هزينه حمل و نقل عمومي را خواهند پرداخت.

تشكري هاشمي ادامه داد: با محاسباتي كه انجام داده‌ايم رقم پايه بليت اتوبوس 100 تومان مي‌شود چرا كه حدود 17 سال پيش مسيرهاي موجود با 60 تومان يعني 3 بليت انجام مي‌شد و طي چند سال اخير به يك بليت يعني 20 تومان تبديل شده است.

وي خاطرنشان كرد: براي اجراي طرح دريافت هزينه حمل و نقل از مسافران بر اساس مسافت با الكترونيكي شدن بليت در سال آينده مشكلي نخواهيم داشت و آمادگي اجراي آن را داريم.

وي گفت: طبق محاسبات ما طولاني‌ترين مسافت 100 تومان و كوتاه‌ترين آن 25 تومان در نظر گرفته شده است.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهر تهران تصريح كرد: تعداد ناوگان اتوبوسراني در مسافت زير 7 كيلومتر حدود 560 دستگاه، 7 تا 12 كيلومتر 1056 دستگاه، 12 تا 16 كيلومتر 616 دستگاه و مسافت‌هاي بيش از 16 كيلومتر 861 دستگاه در حال خدمت رساني به مردم هستند.

وي گفت: بر اساس محاسبات انجام شده تنها 20 درصد مسافران از خطوط چهار بليتي يعني 100 توماني استفاده خواهند كرد و سهم باقي افراد كمتر خواهد بود.
همچنين بيشترين سهم، مربوط به مسيرهاي دو بليتي يعني 50 تومان است در واقع اكثريت مردم در اين گروه جاي دارند.

تشكري هاشمي با بيان اينكه قادر نخواهيم بود بر اساس طول مسير ، هزينه جابجايي را محاسبه كنيم گفت: براي مسافت‌هاي طولاني خطوط اكسپرس را تعريف كرده‌ايم كه در زمان كوتاهتري مسافران را جابه‌جا كنند.

معصومه ابتكار، عضو كميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: بايد مشخص شود كه چند درصد از مردم از مسافت‌هاي طولاني استفاده مي‌كنند و تصميمات منطقي‌تري در اين باره صورت گيرد چرا كه با اجراي اين طرح 90 درصد مردم هزينه مسافتي طولاني را مي‌پردازند در حالي‌كه در مسافتي كوتاه پياده مي‌شوند.

حمزه شكيب، رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: كنترل كردن مسافران در اين طرح مشكل است و مكانيزم اجرايي اين طرح سردرگمي مسافران را در برخواهد داشت.

حسن بيادي، نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز با بيان اينكه ابتدا و انتهاي هرخط مشخص است گفت: بحث اصلي محاسبه ورود و خروج مسافران در 3 خط بي‌آرتي است.
به گفته بيادي اجراي اين طرح مانند مترو عمل خواهد كرد.

رسول خادم، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: بايد اين طرح را بگذاريم ولي اين سيستم نياز به تكميل دارد و بايد به مرور زمان نقص‌هاي آن را برطرف كرد.

احمد مسجدجامعي، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: افزايش نرخ بليت اتوبوس در همه ابعاد به ويژه در بعد رواني و گراني تأثيرگذار خواهد بود.

وي افزود: 4 ميليون نفر براي جابه‌جايي در شهر تهران از اتوبوس استفاده مي‌كنند كه با مهار افزايش قيمت‌ها از تأثيرات رواني و گراني تا حدي كم خواهد كرد.
تشكري هاشمي، معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران بعد از اظهارات اعضاي شورا گفت: در اجراي طرح بليت الكترونيك ديگر بحث پول خرد و كاغذي وجود ندارد ضمن اينكه ميانگين نرخ 50 تومان، نسبت به تمام كالاهاي مصرفي شهروندان متناسب است.

وي ادامه داد: اين عدد ناچيز است و در سبد خانوار مردم عدد چشمگيري نيست.
وي گفت: شركت واحد اتوبوسراني براي سال آينده 100 ميليون تومان كسري بودجه دارد.

مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: پايه مبناي بليت را از 20 تومان به 25 تومان تبديل مي‌كنيم چرا كه 17 سال پيش مسيرهايي كه مسافران براي يك بليت پرداخت مي‌كردند 3 بليت بود.

وي افزود: بر اساس ميزان مسافت و كورس اتوبوس بايد هزينه متناسب با مسير مشخص شود و بر اساس بندي كه به اين لايحه اضافه مي‌شود مسيرهاي طولاني در صورتي كه سيستم اتوبوسراني هوشمند شوند اين طرح به راحتي عملي خواهد شد.

بر اساس اين گزارش نرخ پايه بليت اتوبوس 25 تومان به تصويب رسيد و تعيين نرخ ساير مسيرها بر اساس مسافت در جلسه آينده شورا بررسي خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
نظرسنجی
عملکرد دولت در مواجهه با کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟
افتضاح
تا حدودی مطلوب و موفق
موفق و خوب
مشاهده نظرات
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: