وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: كساني كه به رهبري كينه مي‌ورزند، رگه‌هايي از نفاق در وجودشان است و هركس رهبري را دوست دارد، اين علاقه برآمده از ايمان اوست.

به گزارش ايسنا، محمدحسين صفار هرندي طي سخناني با موضوع " پيش‌زمينه ريشه‌هاي نفاق در ميان انقلابيون" در جلسه هفتگي انصار حزب الله، پس از بيان مباني عقيدتي درباره ريشه‌هاي نفاق، به آياتي از سوره منافقون اشاره و تصريح كرد: مساله نفاق، ريشه‌اي‌ترين بحث خطير و مشكل‌آفرين از صدر اسلام و زمان پيامبر(ص) تاكنون بوده است.

وي اظهار كرد: ارتجاع خود را به مرور ايام نشان مي‌دهد و به طاقت افراد بستگي دارد. برخي همان اوايل از قطار انقلاب پياده شدند. برخي مانند قائم مقام رهبري، سال هشتم از قطار انقلاب پياده شد و افراد ديگر هم كه طاقت‌شان بيشتر بود پس از 12 سال ارتجاع يافتند. در اين زمينه بايد گفت كه رويكرد ارتجاعي مانند يك استعداد در وجود همه هست و برخي افراد با تحريك اين استعداد به دوران جاهليت باز مي‌گردند.

شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه

وي با اشاره به آيه‌اي ديگر از سوره منافقون مبني بر نگراني منافقين از هر صدايي كه بر مي‌خيزد، خاطرنشان كرد: تا صداي مرگ بر آمريكا، مرگ بر ضد ولايت فقيه يا هر شعار مبنايي ديگر مطرح مي‌شود، نگران مي‌شوند. يادم هست آن اوايل كه دفتر تحكيم در حال خراب شدن بود در حوالي سال‌هاي 70 و 71 جمعي از اعضاي اين دفتر كه البته برخي نخاله‌ها هم داخل‌شان بود نزد آقا رفتند و به ايشان عرض كردند كه بچه حزب‌اللهي‌ها را نصيحت كنند تا با شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه با آنان برخورد نكنند، آن‌جا آقا به صورت حكيمانه‌اي فرمودند اين شعار، شعار خوبي است و شما كاري كنيد كه آن شعار به شما نچسبد؛ لذا اگر كسي نخالگي وجودش گل نكرده باشد از شعار مبنا نگران و ناراحت نمي‌شود.

مرگ بر روسیه و چین

صفار هرندي در همين زمينه با اشاره به حوادث اخير اظهار كرد: ما مي‌گوييم مرگ برآمريكا، آن‌ها مي‌گويند نخير، مرگ بر روسيه و چين. آخر چه ربطي دارد؟ آمريكا مي‌خواهد به ما حمله كند، ما به روسيه فحش بدهيم؟ به آن‌ها در زمان خودش فحش مي‌دهيم. ما كه رو دربايستي از كسي نداريم و خباثت از هركس ببينيم جلوي او مي‌ايستيم. منطقا دليل داريم؛ الان كه مرگ بر آمريكا شعار نخست‌مان است، درست زماني كه آمريكا ما را تهديد مي‌كند، اين‌ها مي‌گويند مرگ بر آمريكا نگوييد بلكه بگوييد مرگ بر روسيه و چين. حالا اگر يك احتمالي وجود داشت كه اين كشورها در صورت تهديدهاي آمريكا جلوي او بايستند، ما شعار مرگ بر روسيه و چين بدهيم؟


وي در ادامه با اشاره به اين‌كه " تكبر ورزيدن منافقين كه از صفات شيطان است" خاطرنشان كرد: وقتي به آن‌ها گفته مي‌شود حالا يك اشتباهي كرده‌ و با طي كردن مسير باطل، 9 ماه مصيبت درست كرديد، اما بياييد خودتان را پاك كنيد، استكبار مي‌ورزند. آقا فرمودند اين‌ها توبه كنند. البته برخي مانند آقاي تاجيك اين كار را كردند يعني قاعدتا توبه كرد، نگرش خود را اصلاح كرد و بعد براي بقيه هم توضيح داد. ما كاري به آن‌چه در دلش هست نداريم ولي به هر حال عمل ظاهري او اين بود. اگر سايرافراد هم بيايند اعلام كنند كه با ضدانقلاب پيوندي ندارند و محتاج حمايت‌هاي انگليس و آمريكا و اسراييل نيستند، يعني استغفار. منتها از موضع شيطاني در برابر اين استغفار مقاومت مي‌كنند؛ لذا نوچه‌هاي شيطانند. روح چنين استغفاري همان مرزبندي با كفار است.

وي خاطرنشان كرد: براساس آيات قرآن، منافقين مي‌گويند در راه خدا كمك نكنيد و پول ندهيد تا اطرافيان پيامبر از دور او پراكنده شوند. در همين ايام، خطي كه جريان ضد انقلاب به صورت مكرر به غرب مي‌دهد اين است كه حمله نكنيد و فقط با تحريم، گلوگاه‌هاي حياتي نظام را ببنديد، كاري كنيد كه نتوانند نفت بفروشند، سپاه را تحت محاصره قرار دهيد. همه اين موارد، مصداق همان آيه قرآن است.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي يكي ديگر از ويژگي‌هاي جريان نفاق را براساس آيات قرآن، تباهي در فكر و انديشه برشمرد و اظهاركرد: در اين انتخابات برخي گفتند آيا راي ما كه داراي فلان ميزان علم و دانش هستيم، فلان قدر ثروت داريم و... با راي آن روستايي كه "هر" را از "بر" تشخيص نمي‌دهد، يكي است؟ همين‌ها تا ديروز مي‌گفتند ما شهروند درجه يك و دو نداريم و رهبر هم بايد مثل آدم‌هاي معمولي قلمداد شود، اما حالا كه مي‌خواهند راي‌ها را بشمارند، چنين تفكري دارند.

وي با بيان اين‌كه " خداوند روح سقوط كردن و بزنگاه سقوط مومن به سمت نفاق را در آيات آخر سوره منافقون بيان مي‌كند" با اشاره به اين آيه افزود: اگرچه نفاق به صورت تدريجي نمايان مي‌شود اما در يك لحظه اتفاق مي‌افتد. خيلي افراد، خودشان خوب بودند و خوب هستند اما از مسير بيت‌شان و فرزندان‌شان خراب وضايع شدند. البته نبايد فكر كنيم كه ما از اين خطرات مصونيم و اين انحرافات فقط متوجه ديگران است. فردي مانند طبرزدي از آن افراد دو آتشه بود كه لفظ امام خامنه‌اي را باب كرد. البته پيرامون اين لفظ در خصوص آقا توسط كساني كه خارج از كشور هستند براي ايشان به كار مي‌رود ولي تاكيد خودشان بر اين بود كه لفظ امام براي حضرت امام باقي بماند. در مجموع اين‌كه كساني بسيار داغ و دو آتشه هستند اما مي‌بينيم بعد از چند وقت از آن طرف سقوط مي‌كنند؛ لذا كساني كه اين‌قدر با جوش و خروش اما بدون پشتوانه جلو مي‌آيند، بيشتر در معرض انحراف هستند.

صفار هرندي ادامه داد: امام(ره) خودشان فرمودند كه اختيارات ولي فقيه همان اختيارات رسول خداست. بر اين اساس غيرمعصوم ولايتش عين معصوم است. حال يك غيرمعصوم نمي‌تواند ولايت يك غيرمعصوم ديگر را داشته باشد؟ از سوي ديگر برخي افراد گفتند ولايت مطلقه از ابتدا نادرست بوده و ما همان زمان امام با آن مخالف بوده‌ايم اما روي‌مان نمي‌شد بگوييم.

وي خاطرنشان كرد: پس از امام، افرادي مانند سروش و كديور بحث طرح‌هاي مستقيم را به جاي صراط مستقيم مطرح كردند. در همين راستا ابتدا پلوراليزم تحت عنوان پلوراليزم سياسي در قالب مسايلي از قبيل تحزب و تكثر مطرح شد اما بعد به تكثر فرهنگي و تكثراعتقادي پرداختند. پلوراليزم اعتقادي يعني هرچه دلت خواست همان خوب است. اين همان تفكر عرفي‌گرايي و هرهري مذهبي است.

جنبش سبز

وي گفت: از اين طرف در جنبش سبز، آقايان با افتخار مي‌گويند در جنبش ما همه‌جور جنسي پيدا مي‌شود، مانند كشتي نوح كه از هر جانوري در آن وجود دارد، از بهايي گرفته تا هم‌جنس باز و ... آقاي مزروعي گفته بود در اين جنبش از گوگوش تا سروش حضور دارند. اين امر حكايت از يك واقعيت و حقيقت دارد كه آن نمود بيروني پيروي از سبل است در حالي كه قرآن تاكيد كرده فقط از يك راه پيروي كنيد.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي طرح مباحث پلوراليستي را مقدمه خروج از دايره انقلابي مسلمان پيرو خط امام بودن توصيف كرد و ادامه داد: بعد از اين مسايل گفتند كه ولايت فقيه، ولايت نيست بلكه وكالت است. آن بنده خدا كه از دنيا هم رفته گفت نه تنها فقيه ولايت ندارد بلكه پيامبر هم ولايت نداشته و حكومت را بنا به خواست مردم تشكيل داده است.

وي خاطرنشان كرد: متاسفانه بر خلاف نص اعتقادات ما گفتند كه طرح مساله خودي و غير خودي، غيراسلامي است. در حالي كه خود اسلام مي‌گويد اشراء علي الكفار، رحماء بينهم. وقتي مرز خودي و غيرخودي به هم مي‌خورد، جرياني كه بعد از مدت‌ها غالب مي‌شود و غيرخودي است و شعارهاي او رو مي‌شود. اينجاست كه مي‌بينيم اين افراد راهپيمايي راه مي‌اندازند و به عنوان عملگي براي جريان‌هاي ديگر مردم را به راهپيمايي دعوت مي‌كنند اما آن كسي كه از اين‌ها كولي مي‌گيرد، شعار جمهوري ايراني سر مي‌دهد. وقتي عكس امام پاره شد، عده‌اي از اين‌ها به غيرت‌شان برخورد و گفتند كار زشتي بوده است اما صداي ضد انقلاب درآمد. وقتي مرز بين خودي و غير خودي برداشته مي‌شود، تو مثل يك جوجه زير بال آن مرغ كثيف مي‌روي و بايد براي بازگرداندن حيثيت گذشته خود، اعتبارت را از آن‌ها دريوزگي كني.

صفارهرندي با بيان اين‌كه " مباني و اساس ارزش‌ها در چنين فضايي جابه‌جا مي‌شود" افزود: شما ببيند همين آقايان جناح چپ آيا امروز حتي به يكي از اصول و مواضعي كه در بيانيه‌هاي خود مي‌دادند و يا زير آن را امضاء مي‌كردند، پايبند هستند؟ ارزش‌هايي مانند ضديت با آمريكا و سرمايه‌داران، حمايت شديد از ولايت فقيه و مرزبندي با ضد انقلاب‌ها و ليبرال‌ها عوض شد. متاسفانه برخي افراد به جرائم فساد تبديل شدند و پناهگاه هركسي شدند كه مي‌خواهد با انقلاب دربيفتد. ضد انقلاب جرات ندارد مستقيم بجنگد. طرفدار آمريكا نمي‌تواند در خيابان‌هاي تهران فرياد بزند و بگويد طرفدار آمريكاست. او در زير لباس مقدس روحانيت، منويات كثيف خود را دنبال مي‌كند. اگر كسي بخواهد ريشه امام را بزند بايد لباس امام را بپوشد؛ لذا افرادي مانند سيد كاظم شريعتمداري جلوي امام ايستادند. اي كاش آمريكا بيايد خودش علمش را در خيابان‌هاي تهران به دست بگيرد. وقتي پرچم خط امام دست‌شان مي‌گيرند، 13 ميليون به اعتبار اين پرچم و به هواي خط امام دنبال‌شان مي‌روند.

وي يادآور شد: دليل اصلي تمام اين رفتارها، دل بستن به دنيا يا فاصله گرفتن از دين است. واقعا هر كدام كه علمي بلند كرد و پرچمي در مقابل امام و رهبري افراشتند يا چرب و شيرين دنيا در كام‌شان مزه كرده بود يا دل‌هاي‌شان نسبت به اعتقادات ايماني سست بود؛ لذا با دنيازدگي و فاصله گرفتن از دين بايد مبارزه شود. برخي افراد به ظاهر بحث فلسفي مي‌كنند اما به سفارش اجانب در حال طرح ديدگاه‌هاي به ظاهر فلسفي خود در دانشگاه، حوزه و... هستند. فردي مانند اكبر گنجي بي‌مقدار و فاسد زماني كه اولين بار خشونت‌آميز بودن آيات قرآن را مطرح كرد، برخي تصور كردند كه يك بحث علمي است اما امروز معلوم شد كه او در آغوش صهيونيست‌ها و آمريكايي‌ها خوابيده و پروار شده و حالا بايد چيزهاي را كه نشخوار كرده بيرون بدهد.

وي با اشاره به حوادث روز عاشورا اظهار كرد: در ماجراي عاشورا، بعد از اهانت به سيدالشهداء از همه بيشتر به حضرت آقا اهانت شد، اما ايشان هيچ كلمه‌اي راجع به آن روز نگفتند. در حالي كه تمام احساسات جامعه بسيج شد كه در روز نهم دي بگويد آقا ما نوكر خودتان و جدتان هستيم؛ لذا بايد گفت كساني كه به رهبري كينه مي‌ورزند، رگه‌هايي از نفاق در وجودشان هست و هركس رهبري را دوست دارد، اين علاقه برآمده از ايمان اوست.

به گزارش ايسنا، وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به سوالي درباره طرح جامع عفاف و حجاب با بيان اين‌كه " شوراي فرهنگ عمومي اين طرح را تصويب كرد" گفت: پس از ابلاغ اين طرح كه در قالب كتابچه‌اي تحت 4 فاز مجزا به بيان تكاليف دستگاه‌ها پرداخته بود، فازهاي صفر و يك انجام شد اما در ورود مرحله بعدي به اشكالاتي برخورد كه به همين دليل آن را متوقف كردند. قرار شد بازنگري در آن چارچوب‌ها و ضوابط شود. همه دستگاه‌ها لازم است به اين نكته برسند كه اين مملكت با بي‌بندوباري، رونق اقتصادي، اجتماعي و ... نمي‌يابد.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر نسبت خود با تاج‌زاده و محتشمي‌پور اظهار كرد: بي‌نسبت نيستيم و با اين آقايان نسبت‌هايي داريم اما اميدواريم روزي برسد كه نسبت ما به لحاظ اعتقادي و ارزش‌هايي كه به آن پايبنديم در چارچوب ملاك‌هاي ديني بيشتر شود.

مشایی و برکنار از سمت وزارت

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شما را به دليل مخالفت با مشايي بر كنار كردند؟ تصريح كرد: فاعلي كه اين كار را كرده در جلسه حضور ندارد و اگر هم كلي بگوييم شايد درست نباشد، اما به هر حال ابلاغ ما زماني صادر شد كه در جلسه قبل، عده‌اي از دوستان دولت با اشاره به فرموده مقام معظم رهبري درخصوص انتصاب آقاي مشايي، حرف‌هايي داشتند.

صفارهرندي در پاسخ به سوالي ديگر درباره اطرافيان رييس‌جمهور گفت: من نمي‌توانم در مورد برخي افراد قضاوت داشته باشم. بالاخره كسان كه روي‌شان علامت سوال‌هاي جدي وجود دارد، به مصلحت نيست در دولت‌هايي حضور داشته باشند كه برآمده از اعتقادات مردم است.

وي افزود: آقاي احمدي‌نژاد وقتي در مورد آقاي مشايي صحبت مي‌شود، شرح مبسوطي از مثبتات ايشان مي‌فرمايند ولي ما به اين فضايلي كه از آقاي مشايي بيان مي‌كنند نرسيده‌ايم. منتها برداشت آقاي رييس‌جمهور اين است. البته شايد آقاي مشايي هم بتوانند فداكاري كنند و با توجه به مسايلي كه مطرح است، خودشان اقدامي كنند.

عملکرد وزارت ارشاد

صفارهرندي در مورد عملكرد وزارت ارشاد در دوران فعلي با بيان اين‌كه " براي چنين ارزيابي هنوز زود است" اظهار كرد: در حوزه فرهنگ نمي ‌وان باري به هر جهت عمل كرد؛ بلكه بايد طبق يك سري قواعد عمل كنيم. در اين حوزه نبايد براي خوش آمدن اين و آن كار شود، زيرا خدا هم به چنين كاري بركت نمي‌دهد.

وي در مورد برخي فيلم‌ها كه بي‌محتوا خوانده شده بود، خاطرنشان كرد: اساسا وزارت ارشاد خودش فيلم نمي‌سازد، بلكه معبري است براي دادن مجوز به فيلم‌ها و نظارت بر اين جريان. آن‌چه ما به دنبال آن بوديم و ان‌شاءالله الان هم پيگيري مي‌شود، اين است كه در قالب چارچوب‌هاي موجود به درستي عمل كنيم، برخي فيلم‌ها پس از آن‌كه ما به آن مجوز نداديم، در جشنواره امسال به نمايش درآمد و مردم هم اعتراض كردند. افرادي كه مجوز داده بودند، گفتند قصد ما از دادن مجوز اين بود كه مردم بفهمند چه فيلم‌هاي بدي ساخته مي‌شود.

هاشمی رفسنجانی

وي در پاسخ به سوالي در ارزيابي از سخنراني هاشمي‌رفسنجاني در حرم امام(ره) گفت: اين سخنراني براساس آن‌چه از رسانه‌هاي منتشر شد به نظرم ابهامات و پيچيدگي‌هايي داشت. فكر مي‌كنم مردم ما امروز به سطحي از شعور و فهم عمومي رسيده‌اند كه اگر كسي بخواهد صريح صحبت نكند از او مي‌خواهند صحبت‌هايش چند پهلو نباشد. هر وقت ديديد حرفي چند پهلو مي‌شود بدانيد كه يك نخالگي در سخن دخالت مي‌كند. حرف حساب همان بود كه آقاي هاشمي خودشان در مجلس خبرگان گفتند، البته شايد ايشان هدف‌شان خير باشد ولي ما به ايشان پيام مي‌دهيم كه خير خواهي‌شان را از خلال اين صحبت‌ها دريافت نكرديم. نامه‌اي هم كه ايشان به مقام معظم رهبري دادند با گروه خوني آقاي هاشمي، يار امام و رفيق و مريد رهبري، همخواني نداشت.

اين كارشناس مسايل سياسي تاكيد كرد: اين نامه خيلي بد بود و به نوعي انگار كليد زدن فتنه بود. به هر حال به آقاي هاشمي نمي‌آمد چنين كاري كند. اميدوارمي جبران شود. حضرت آقا، آقاي هاشمي را دوست قديم خود و همرزم قبل و بعد از انقلاب مي‌دانند. انصافا هم نقش آقاي هاشمي در نمازهاي جمعه سال‌هاي 60 و تحليل‌هايي كه ارايه مي‌دادند، غيرقابل چشم‌پوشي است ولي چه كنيم كه دل‌مان براي هاشمي دهه 60 و دوران انقلاب تنگ شده است. ايشان توضيح بدهند كه چرا ما را رها كرده‌اند و به افراد ديگري ملحق شده‌اند.

كميسيون مستقل انتخابات

وي هم‌چنين درباره كميسيون مستقل انتخابات كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح شده است، خاطرنشان كرد: آقاي پورمحمدي در دوراني كه وزير كشور بودند به اين نتيجه رسيدند كه قانون انتخابات نياز به اصلاحاتي دارد. بر همين اساس طرح و پيشنهادات خود را خدمت آقا دادند و به اين ترتيب، اين طرح در مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح شد.

وي با اشاره به روندي كه اين طرح در مجمع طي كرده است، گفت: مادام كه تصميمات مجمع قبول و توشيح مقام معظم رهبري را نداشته باشد، يك قران هم اعتبار حكومتي و قانوني نخواهد داشت؛ لذا نبايد هم قبل از تاييد رهبري آن را منتشر كنند، زيرا در حد يك مشورت است. ضمن اين‌كه مشورت دادن به رهبري هم بايد به گونه‌اي باشد كه بعدا افراد شرمنده نشوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
نظرسنجی
عملکرد دولت در مواجهه با کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟
افتضاح
تا حدودی مطلوب و موفق
موفق و خوب
مشاهده نظرات
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: