April 2021 15 / پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۲۳
۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
0
مسافرین بسیاری ترجیح به پذیریش خطر استفاده از خودرو در مسافرت‌های حداقل کمتر از یک ساعت هوایی و یا قطار در مسافرت‌های طولانی‌تر دارند. شاید لازم است با پذیرش کرامت انسانی، اقدام به رفع مشکلاتی شود که ناشی از خود تدبیری ما بوده و هیچ ارتباطی با اجرا یا عدم اجرای برجام ندارد.
پول‌نیوز، محمدهادی نظام‌پور - با ورود به محوطه ترمینال‌های 2، 4 و 6 فرودگاه مهرآباد تهران متوجه تغییراتی برای کاهش موانع ترددی و بصری مسافران می‌شوید. اقدامی که نشان از تلاش متولیان امر جهت احترام به حقوق مسافر و تکریم وی دارند. این اقدامات در چارچوب آیین‌نامه  حقوق مسافران قابل ارزیابی است. آیین‌نامه‌ای که پس از ابلاغ امیدواری بسیاری برای توجه کامل به حقوق مسافرین در بخش هوایی ایجاد کرد اما متاسفانه نه تنها با تصویب این آیین نامه حقوق مسافرین رعایت نشد،  بلکه در برخی از مواقع نیز تضییع این حقوق یه شکل گسترده‌تری ادامه یافت.

مهم‌ترین نمود بی‌توجهی به حقوق مسافرین، تأخیرات همیشگی و معطلی مسافرین در فرودگاه‌های کشور است. این تأخیرات به نوعی در فرهنگ مسافرت‌هایی هوایی کشور نهادینه شده و حتی در بین مسافرین کمتر حساسیت ایجاد می‌کند.

پس از ابلاغ آیین‌نامه حقوق مسافرین، به اذعان سازمان هواپیمایی کشوری میزان تأخیر هواپیما نسبت به یک‌سال قبل از آن بیشتر شده است. اتفاقی که هم‌چنان با بهانه‌های کمبودهای فنی ناشی از تحریم و بعضاً اوضاع جوی، توسط شرکت‌های هوایی رفع و رجوع می‌شود.

نکته جالب آن‌که بر خلاف تمام دنیا، شرکت‌های متولی مسافرت‌های هوایی در ایران، کمتر به نقص فنی به عنوان دلیل تأخیر پروازها استناد می‌کنند. شاید عدم توسل به نقص فنی برای توجیه تأخیرات ناشی درک مسئولان شرکت‌ها نسبت به روحیه شرقی مسافران و ایجاد رعب و وحشت در میان آن‌ها دارد.

به هر حال در سایت‌های شرکت‌های هوایی همه به کاهش تأخیرات اشاره دارند و خود را در این زمینه برتر اعلام می‌کنند. این سخنان و کاهش تأخیرات در مصاحبه‌های مدیر سازمان هواپیمایی کشوری نیز انعکاس همیشگی دارد. اطلاعاتی که توسط آمار منتشره از سوی خود این سازمان یه شدت نقض می‌شود.

اما تأخیرات هوایی تنها به زمان مسافرگیری هواپیما، و کوتاهی شرکت‌های هواپیمایی محدود نمی‌شود. البته قابل اشاره است که ساعت مندرج در بلیت اصولاً به لحظه پرواز و نه مسافرگیری توجه دارد. اما در شرایط مرگ‌بار فرودگاه‌های وطنی، مسافرین به طب راضی شده‌اند.

در چند وقت اخیر به دلیل پرواز‌های مکرر شاهد ایجاد و افزایش تأخیرات نوینی در پروازها بوده‌ام. این نوع تأخیر که به نظر متوجه واحدهای کنترل پرواز فرودگاهی می‌شود، تأخیر در صدور اجازه پرواز به هواپیمای مسافرگیری نموده، است. در یکی از پروازها شرکت هوایی در زمان مقرر اقدام به مسافرگیری کرد. اما جالب بود که در بدترین شرایط، هواپیما با موتور خاموش و کابین به شدت گرم، نزدیک به 50 دقیقه در محل استقرار خود توقف داشت تا نهایت اجازه حرکت به سمت ابتدای باند پرواز را دریافت کرد.

در مسابقه اتلاف وقت مسافرین، شرکت‌های خدمات و تشریفات پروازی نیز بی‌کار نبوده‌اند. در یکی از سفرهای هوایی که طول پرواز 55 دقیقه اعلام شد، حدود 15 دقیقه اتصال پله‌کان به هواپیما و حضور اتوبوس‌ها در پای پرواز به طول انجامید. این آخر کار نبود. نزدیک به یک ساعت پس از حضور مسافرین در پایانه بار به ایشان تحویل شد. این اتفاق که در بسیاری از پروازهای دیگر با شدت و ضعف متفاوت تکرار شده است، باعث شده تا مسافرین راغب به همراه داشتن بار درون کابین داشته باشند. پدیده‌ای که ضمن ایجاد خطر در زمان برخورد با چاله‌های هوایی و یا جبهه‌های متفاوت اقلیمی، حتی تنش‌هایی را میان مسافران با یکدیگر و یا کادر پرواز منجر می‌شود.

گیت‌های بازرسی پلیس در بسیاری از فرودگاه‌های کشور حذف شده است. اما در آن دسته از فرودگاه‌هایی که این بخش هم‌چنان فعال است، دستگاه‌های اسکن بدن که در ورودی قرار دارند، عملاً بدون استفاده‌اند. زیرا زحمت کشان پلیس بدون توجه به صدور یا عدم صدور آلارم از این دستگاه تمامی بدن مسافرین را مورد تفتیش و بررسی قرار می‌دهند. اقدامی که در خور شأن مسافرین و این زحمت کشان نیست. شخصاً از یکی از شاغلان این گیت در فرودگاه طبس دلیل بی‌توجهی به این موضوع را پرسیدم. پاسخ وی این‌گونه بود که این دستگاه‌ها قابل اعتماد نیستند و به دلیل مرزی بودن این شهر (!) حساسیت بالایی برای کنترل ورود و خروج مواد مخدر وجود دارد.

به هر حال این اقدام در پشت گیت پلیس و حتی سپاه باعث ایجاد صف و اتلاف چندین دقیقه‌ای وقت مسافرین می‌شود.

نبود تاکسی در زمان پیک پروازهای ورودی و بازار سیاه تاکسی‌های رسمی در زمان بارندگی و یا ترافیک شدید از دیگر معضلاتی است که بعید است توسط مسئولین دیده نشود. در برخی موارد مدت انتظار دریافت تاکسی در فرودگاه مهراباد از یک ساعت تجاوز می‌کند.

شاید باور این مسأله سخت باشد اما واقعیت آن است که مسافرین بسیاری ترجیح به پذیریش خطر استفاده از خودرو در مسافرت‌های حداقل کمتر از یک ساعت هوایی و یا قطار در مسافرت‌های طولانی‌تر دارند. شاید لازم است با پذیرش کرامت انسانی، اقدام به رفع مشکلاتی شود که ناشی از خود تدبیری ما بوده و هیچ ارتباطی با اجرا یا عدم اجرای برجام ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: