April 2021 22 / پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
مهمترین نکته در این مطلب توانایی حیوانات در تشخیص میدان‌های مغناطیسی است. محققان دریافتند، قطب‌نمای پروتئینی برای تعیین میدان‌های مغناطیسی مؤثر است و امیدوارند روزی از این روش برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کنند.
پول‌نیوز- آیا تاکنون اندیشیده‌اید که پرندگان مهاجر چگونه هزاران مایل را بدون این که مسیر را گم کنند، پرواز می‌کنند و یا این که موش کور چگونه توانایی ردیابی مسیر لانه خود را دارد؟

محققان در تحقیقات خود دریافتند حیوانات قطب‌نمای شیمیایی برای تعیین مسیر دارند.

تاکنون این مطلب درباره حیوان و انسان به خوبی شناخته نشده بود. محققان احتمال می‌دادند که برخی مواد شیمیایی در این مسیریابی نقش مهمی داشته باشند، اما نوع مواد و عملکرد آنها مشخص نشده بود.

تیمی از محققان چینی پروتئین پیچیده‌ای کشف کرده‌اند که همانند یک قطب‌نمای شیمیایی عمل می‌کند و در تعیین مسیر حیوانات بر روی زمین مؤثر است.

پژوهشگران در رابطه با قطب‌نمای شیمیایی حیوانات اظهار کردند: cryptochromes- پروتئینی است که نسبت به نور حساس بوده و در تنظیم ساعت شبانه‌روزی بسیاری از گیاهان و حیوانات نقش دارد. البته ممکن است در تعیین میدان‌های مغناطیسی هم نقش داشته باشد.

محققان می‌دانند که مگس میوه میدان مغناطیسی را حس می‌کند، از این رو ژنوم مگس را اسکن کرده تا پروتئین‌های مبتنی بر آهن موجود در بدن آنها را شناسایی و ارتباط آن با پروتئین cryptochromes را کشف کنند.

این بررسی به 14 پروتئین محدود شد و نتایج نشان داد که این پروتئین در چشم کبوتر برای تشخیص مسیر استفاده می‌شود. آنها یک گزینه در ارتباط با cryptochromes به نام پروتئین magnetoreceptor کشف کردند. این دو پروتئین مکمل یکدیگر هستند و خاصیت مغناطیسی دارند. حیوانات از این پروتئین‌ها برای تعیین مسیر استفاده می‌کنند.

این بررسی بر روی جانوران برای تعیین مسیر با استفاده از این پروتئین‌ها ادامه دارد.

نتایج این بررسی در مجله Nature Materials منتشر شده است.
منبع: ایسنا