کد خبر: ۱۶۱۵۲
۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۰
0
بر اساس تحقيقات خبرنگار "فردا نيوز" که مبتني بر گفت و گو با تعدادي از مسافران هواپيما و از جمله برخي خبرنگاران حاضر در پرواز (که عازم همايش هتلداري در کيش بودند) و نيز باز بيني مانيتورهاست ، خوشبختانه هيچ اثري از آن نام جعلي در پرواز مذکور نبوده است.
ماجراي سرمهماندار يوناني ، مانيتورهاي بوئينگ575 و شرکت کيش اير ، چند روزي است که در ميان تيترهاي برخي رسانه ها ، تکرار مي شود.


به گزارش فردا، هرچند ماجرا، از انتشار ادعاي نمايش نام مجعول "خليج ع ر ب ي" در مانيتورهاي هواپيماي بوئينگ 575 کيش اير آغاز شد ، اما واکنش شتابزده وزير راه و ترابري به اين موضوع ، به اين ادعا رنگ واقعيت زد و آن را رسميت بخشيد.

پرواز جمعه شب گذشته تهران به کيش ، نزديک 5 ساعت طول کشيد زيرا به علت نامساعد بودن هوا و تراکم ابرها بر فراز "مهرآباد" مسافراني که سوار هواپيما شده بودند ، بيش از 3 ساعت در داخل آن معطل شدند و يک و نيم ساعت نيز در آسمان بودند.

در کل مسير نيز خبري از مانيتورها نبود و تنها چند دقيقه قبل از فرود ، مونيتورهاي هواپيما براي براي زمان کوتاهي باز شدند تا مسير پرواز و اين مژده که "به کيش نزديک مي شويم" را به مسافران خسته بدهند.

بر اساس تحقيقات خبرنگار "فردا نيوز" که مبتني بر گفت و گو با تعدادي از مسافران هواپيما و از جمله برخي خبرنگاران حاضر در پرواز (که عازم همايش هتلداري در کيش بودند) و نيز باز بيني مانيتورهاست ، خوشبختانه هيچ اثري از آن نام جعلي در پرواز مذکور نبوده است.

اگر بخواهيم صفحه مانيتورها را تصوير کنيم ، آنچه در مانيتورها به نمايش در آمد ، چنين بود:
در وسط مانيتورها ، نقشه اي از ايران ترسيم شده بود که در آن نام و جايگاه جغرافيايي تهران حک شده بود . به علاوه نام دو شهر اصفهان و شيراز نيز که پرواز از فضاي آنها مي گذرد در نقشه به چشم مي خورد و در نهايت ، نام و جاي کيش.
يک فلش قرمز رنگ نيز از مسير تهران ، اصفهان و شيراز رد مي شد و به کيش منتهي مي گشت.
گذشته از اين چهار نام ، اسامي پايتخت هاي کشورهاي منطقه از جمله دوشنبه ، کابل ، بغداد ، دمشق و ... نيز در نقشه به چشم مي خورد.
به جز اينها ، نام ديگر نقاط در نقشه وجود داشت ، از جمله نام درياها و آبراه هايي مانند خزر ، خليج فارس و تنگه هرمز اساساً در نقشه حک نشده و فقط به رنگ آبي ، موقعيت دريايي آنها مشخص گرديده بود.

اين ، تمام تصويري بود که در مانيتورهاي پرواز مذکور ، به چشم مي خورد و همان گونه که ذکر شد ، اساساً نامي از خليج فارس يا خليج ع ر ب ي در آن وجود نداشت و البته شاهدان عيني اين موضوع را تأييد مي کنند و تصریح می دارند که چنين نامي را در پرواز نديده اند.
اما چرا چنين چيزي مطرح شد؟
همان گونه که ذکر شد ، مانيتورها ، براي زمان اندکي باز بودند و پس از بسته شدن ، يکي از خبرنگاران از مهماندار ايراني علت را مي پرسد و مهماندار نيز مي گويد لابد مشکلي وجود داشته است.
خبرنگار که گویا به علت مدت اندک نمايش مانيتور نتوانسته بود آن را کامل ببيند ، با اين احتمال که مانند برخي رويدادها ، اين هواپيما نيز خليج ع ر ب ي را نمايش داده و به همين دليل مانيتورها را بسته اند ، خواستار توضيح بيشتري براي رفع سوء تفاهم مي شود.

به همين منظور ، مهماندار ، سراغ سرمهماندار يوناني پرواز مي رود(اين هواپيماي استيجاري بوده و از يونان اجاره شده است.)

ماجرا از ورود مهماندار بد اخلاق و متکبر اروپايي که "جرج سيانا" نام داشت ، بالا مي گيرد.
او بر خلاف آداب مهمانداري ، به محض مواجهه با خبرنگاري که اين سوال برايش پيش آمده بود ، با تحکم به او مي گويد که چيزي به او ربط ندارد و اگر بخواهد اعتراضي بکند ، اقدام به بازداشتش مي کند!

اين رفتار که بسيار عجيب و دور از انتظار بود ، با واکنش ديگر مسافران و بقيه خبرنگاران حاضر مواجه مي شود .

جرج سيانا نيز با عصبانيت از خبرنگار ايراني مي خواهد که نام و مشخصاتش را به او بدهد و با بي ادبي مي گويد که در صورت لزوم برخورد فيزيکي هم مي کند و ادامه مي دهد که او در ارتش انگليس نيز خدمت کرده و مي تواند اين کارها را بکند.

اين درحالي است که او مي توانست با ذکر اين موضوع ساده که نام مورد نظر در ميان نبوده و نيز گفتن علت بسته شدن مانيتورها ، قضيه را ختم به خير کند اما غرور يوناني اش ، مانع از اين کار شد و نهايتاً کار به درگيري شديد لفظي و تشديد سوء تفاهم کشيد و آن خبر ، بدان شکل منتشر شد و منشأ سوء تفاهم هاي بعدي شد.

در چنين وضعيتي ، وزير راه و ترابري نيز با خواندن آن خبر - که منشأ آن انصافاً فقط سوء تفاهم بود - موضع گيري کرد و دستور زمين گير شدن هواپيما و توبيخ مسوولان هواپيمايي کيش اير را صادر نمود.

اين در حالي است که از يک مقام رسمي انتظار مي رود ، ابتدا درباره موضوع تحقيق کند (که اين امکان را نيز داشت) و اگر به جمع بندي برسد که خطايي صورت گرفته ، برخورد نمايد. ولي آقاي وزير ، ابتدا موضع گيري کرد و با سخنان خود ، بر صحت قضيه مهر تأييد زد و سپس ، دستور بررسي موضوع را داد و جالب اين که در بررسي هاي تيم بازرسي ويژه که از تهران عازم کیش شده بود ، مشخص شد که خليج ع ر ب ي در هواپيماي مذکور به کار نرفته است.

متاسفانه اظهارات عجولانه آقاي وزير ، باعث شد مردم و بقيه مسوولان تصور کنند که آن واژه مجعول واقعاً به کار رفته است و بدين ترتيب از سر وطن دوستي ، به اظهار نظر و محکوميت موضوع پرداختند.

البته ، در اين که سر مهماندار يوناني ، بسيار گستاخانه و خارج از شؤون برخورد کرد ، شکي نيست و دستور اخراج وي از کشور به دليل بي احترامي و تهديد مسافران ، اقدامي مناسب بود ولي اقدامات تند بعدي بر مبناي خبري تأييد نشده ، چندان معقول و منطقي به نظر نمي رسد.

حال بايد اين سوال را مطرح کرد که در حالي که بيش از 200 مسافر در هواپيما حاضر بودند و هيچ کدام واژه خليج ع ر ب ي را نديده اند و کساني هم که دقت کرده اند ، شهادت مي دهند که هيچ اسمي در ميان نبود و نيز در حالي که تيم بازرسي ، تاييد کرده که در مانيتورها خبري نبود ، چرا قضیه را - که دارد رنگ و بوی شخصی می گیرد - فیصله نمی دهند و همچنان بر مبنای "هیچ" به جنجال ادامه می دهند؟!

وزیر راه در بدو ماجرا ، به تصور این که در یک پرواز داخلی "خلیج ع ر ب ی" به کار رفته ، شجاعانه از مردم عذرخواهی کرد و حال ، با توجه به نتیجه تحقیقات ، آیا وقت آن نرسیده است که واقعیت را آن گونه که بوده با مردم در میان بگذارد؟ بی گمان مردم بسیار خوشحال خواهند شد اگر بدانند که آن خبط و خطا و آن واژه منحوس در پرواز ایرانی جایی نداشته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
نظرسنجی
عملکرد دولت در مواجهه با کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟
افتضاح
تا حدودی مطلوب و موفق
موفق و خوب
مشاهده نظرات
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: