October 2020 28 / چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹
کد خبر: ۱۵۸۵۱
۰۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۰
0
البته دود این تصمیم ، نه به چشم سرمهماندار هتاک و مدعیان خلیج ع ر ب ی که به چشم مسافران ایرانی می رود ، مسافرانی که قرار بود با این هواپیمای ایمن پرواز کنند ولی اینک مجبورند از هواپیماهای قدیمی تر استفاده کنند یا این که با مشکل کنسلی پرواز و نظایر این ، مواجه شوند.
 

عصرایران - ماجرای پرواز جمعه شب کیش ایر ، دقایقی پس از نشستن این هواپیما در فرودگاه کیش ، بر روی خروجی بسیاری از سایت ها و خبرگزاری ها قرار گرفت زیرا تعدادی از مسافران این هوایپما ، خبرنگارانی بودند که برای شرکت در یک همایش عازم جزیره بودند.

به گزارش عصرایران ، این هواپیما به تازگی توسط شرکت هواپیمایی کیش از کشور یونان اجاره شده است ؛ هواپیمایی نسبتاً نو و البته بسیار بهتر از بیشتر هواپیمایی که در خطوط هوایی دیگر ایران می پرند.هواپیمای جنجالی در فرودگاه کیش - دقایقی بعد از فرود

در دقایق پایانی سفر ، برای لحظاتی ، مونیتورهای این هواپیما که بر روی آنها ، واژه جعلی " خلیج ع ر ب ی "نقش بسته بود ، باز شدند و این امر ، اعتراض خبرنگاران حاضر را در پی داشت ، اما سرمهماندار هواپیما که اهل یونان بود ، با معرفی خود به عنوان نظامی سابق انگلیس و مسوول امنیت پرواز ، با لحنی توهین آمیز به خبرنگاران تحکم کرد که حق ندارند از این ماجرا گزارش تهیه کنند و حتی تهدید کرد که آنها را بازداشت خواهد کرد!

در پی انتشار این خبر در اکثر رسانه های ایران ، چند اقدام مثبت از سوی مسوولان صورت گرفت ؛ اولاً پروانه اقامت سرمهماندار هتاک باطل و دستور اخراج فوری وی از کشور صادر شد ، هر چند که طبق قوانین موضوعه ، می شد او را به اتهام توهین و تهدید ، محاکمه نیز کرد.

ثانیاً مسوولانی که در این خصوص کوتاهی کرده بودند ، توبیخ شدند و ثالثاً مقرر شد نسبت به این موضوع در آینده با دقت بیشتری توجه شود و حتی وزیر راه  ترابری نیز خطاب به شرکت های هواپیمایی عربی اعلام کرد که اگر آنها نیز مرتکب چنین خطایی در تحریف نام خلیج فارس شوند ، برای بار اول به مدت یک ماه و در صورت تکرار ، برای همیشه از فعالیت در آسمان ایران محروم خواهند شد.

همچنین وزیر راه " به عنوان عضو هیات دولت" از مسافران این پرواز عذر خواهی کرد و البته در بازار سیاست ایران که دیوار حاشا بلند است ، عذرخواهی یک وزیر ، خود یک "اتفاق ویژه" قلمداد می شود!

تا این جای کار ، آنچه در واکنش به این اتفاق رخ داده ، معقول و طبیعی است و اگر غیر از این بود ، جای سوال و تاسف داشت ولی برخی رویکردها در کش دادن این ماجرا ، چندان معقول به نظر نمی رسند.

به عنوان مثال وزیر راه دستور داده است که هواپیما ، "زمینگیر" شود و تا اطلاع ثانوی اجازه پرواز نداشته باشد!
این در حالی است که ناوگان هوایی کشور ، به اندازه کافی از کمبود هواپیما رنج می برد و در چنین شرایطی زمینگیر کردن یک هواپیمای نسبتاً مدرن ، پیامدی جز محروم کردن مسافران ایرانی از پرواز با این هواپیما ندارد.

حق مطلب این است که بگوییم در شرایط بحرانی فعلی که کشورمان از خرید یا حتی اجاره هواپیماهای مدرن و نو محروم است و "توپولف" به کابوس مسافران ایرانی تبدیل شده ، ورود حتی یک هواپیمای ایمن مانند بوئینگ آن هم با کارکرد کم ، بسیار مغتنم است .

از این رو ، این که شرکت هواپیمایی کیش ایر ، در این وضعیت نامطلوب توانسته است یک هواپیمای مناسب تهیه کند و در اختیار مسافران ایرانی قرار دهد ، جای تقدیر دارد و البته ، بی دقتی این شرکت در عدم بررسی مونیتورها نیز جای نکوهش دارد که البته از سوی وزارت راه ، به طور کتبی صورت گرفت. اما انصاف این است که با یک اشتباه ، نباید کل یک مجموعه را مخدوش جلوه داد و زیر سوال برد.

به نظر می رسد دستور زمینگیر کردن هواپیما ، بیشتر یک تصمیم احساسی باشد و به نظر می رسد وزیر راه برای کاستن از حجم فشارها بر روی مجموعه خودش چنین تصمیم نامعقولی گرفته است و البته دود این تصمیم ، نه به چشم سرمهماندار هتاک و مدعیان خلیج ع ر ب ی که به چشم مسافران ایرانی می رود ، مسافرانی که قرار بود با این هواپیمای ایمن پرواز کنند ولی اینک مجبورند از هواپیماهای قدیمی تر استفاده کنند یا این که با مشکل کنسلی پرواز و نظایر این ، مواجه شوند.
گذشته از این ، برخی نمایندگان مجلس ، سخن از استیضاح وزیر راه به میان آورده اند تا مشخص شود عدم تناسب بین کنش ها و واکنش ها ، نه فقط در باره وزیر که در خصوص برخی نمایندگان نیز صادق است.
مخلص کلام آن که در پرواز مذکور ، خطایی فاحش صورت گرفته و رفتاری ناشایست از سوی یک تبعه یونانی ، آن را تشدید کرده که حتماً باید با عرق ملی و به حرمت نام نکوی "خلیچ فارس" با آن برخورد می شد که شد و از تکرار حوادث مشابه نیز جلوگیری کرد ولی کشاندن دامن واکنش ها به خودزنی هایی مانند زمینگیر کردن هواپیمایی که قرار است مردم خودمان از آن استفاده کنند ، چندان معقول و منطقی به نظر نمی رسد.
 
نکته ای که به آن توجه نشد

اما در میان خبرها و تحلیل هایی که طی روزهای اخیر در این باره مطرح است ، نکته تلخی وجود دارد که تا کنون بدان توجه نشده است.

در حال حاضر بیشتر ایرلاین های عربی ، مخصوصاً شرکت های حاشیه خلیج فارس ، از نام جعلی "خلیج ع ر ب ی " استفاده می کنند و البته به خاطر تعلقات عربی و نوع نگاهی که آنان به ایران دارند ، این وضعیت جاری و ساری است.

اما هواپیمایی که ماجرای اخیر در آن رخ داده ، نه از یک ایرلاین عربی که از یک کشور اروپایی (یونان) اجاره شده و نکته تاسف بار ماجرا این است که در هواپیمای کشوری به نام یونان - که در دعوای نام خلیج فارس ، اساساً ورود ندارد - نیز نام جعلی خلیج ع ر ب ی به کار رفته است و خدا می داند هم اکنون در چند  ایرلاین جهان ، این نام جعلی ،جای نام تاریخی خلیج فارس را گرفته است.

این ماجرا ، هشداری است به این که درمنازعه "دروغی به نام خلیج ع ر ب ی" و "حقیقتی به نام خلیج فارس" ، کار سختی پیش رو داریم و البته ، مهم ترین گام در این خصوص ، تنش زدایی در سیاست خارجی است.   

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
نظرسنجی
عملکرد دولت در مواجهه با کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟
افتضاح
تا حدودی مطلوب و موفق
موفق و خوب
مشاهده نظرات
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: