October 2020 28 / چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹
کد خبر: ۱۵۸۲۳
۰۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۴
0
جواد مصدقی

پس از ابلاغيه اصل 44 قانون اساسي و تقويت جايگاه بخش خصوصي، نقش اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران به عنوان تشكل تشكل‌ها بيش از پيش پر رنگ شد.

برهمين اساس اهداف و وظايف جديدي براي پارلمان بخش خصوصي در نظر گرفته شد تا ضمن تسريع روند خصوصي سازي، فعالان اقتصادي بخش خصوصي بتوانند خود را براي تصدي‌گري امور اقتصادي آماده كنند.

گفتگو با دبیر کل اتاق ایران :

- در شرايط فعلي مهم‌ترين فرصت‌ها و چالش‌هاي پيش روي بخش خصوصي چيست؟ 

مهم‌ترين دغدغه فعالان بخش خصوصي، «فضاي كسب و كار» است. اين فضا گاهي به دليل تعاملات بين‌المللي و تحميل برخي شرايط و گاهي به دليل تصميم‌گيري‌هاي مقطعي و بي‌توجهي به اهداف بلند مدت دچار نقصان مي‌شود. بخش خصوصي هم گرچه با تمام توان با مشكلات مقابله مي‌كند اما بايد قبول كنيم كه همه امكانات تصميم گيري در اختيار بخش خصوصي نيست و به همين دليل گاهي با موانعي مواجه مي‌شود كه شرايط را براي ادامه كار بسیار مشکل مي‌كند.

- اتاق بازرگاني وظيفه تهيه پيش نويس فضاي كسب و كار را برعهده دارد. اين پيش نويس در چه مرحله‌اي قرار دارد؟ 

طبق بند (د) ماده (91) قانون اجرای سیاست های اصل 44 تهيه پيش نويس قانون فضاي كسب و كار برعهده اتاق بازرگاني و اتاق تعاون گذاشته شده است. اين فرايند عملاً يك امر ملي است و گرچه اتاق بازرگاني به نمايندگي از فعالان بخش خصوصي اين وظيفه را برعهده دارد، اما همه دستگاه‌های اجرایی كشور باید به اين امر ياري برسانند.

اتاق بازرگاني به همراه اتاق تعاون، بررسي‌هاي همه جانبه‌اي را در ارتباط با موانع و چالش‌هاي موجود در فضاي كسب و كار انجام داده‌اند و اكنون مي‌دانيم چه قوانيني مزاحمت‌ها و موانعي را برسر راه تسهيل فضاي كسب و كار به وجود آورده‌اند و با تلاش بسيار اين قوانين احصاء شده اند. از سوي ديگر قانون ایجاد فضاي مساعدكسب و كار و رفع موانع کارآفرینی را مي‌توان يك قانون مادر و يك بستر براي سایر قوانين در نظر گرفت. بنابراين بايد به گونه‌اي تدوين شود كه از یک سو اصلاح بقيه قوانين را در بر گيرد و از سوی دیگر در درازمدت قانون شرائطی را فراهم کند تا شاخص های لازم برای محاسبه و اندازه گیری میزان مساعد بودن فصای کسب و کار را در اختیار قرار دهد و معیاری برای تنظیم قوانین مؤثر در آن باشد.

بنابراين پيش نويس دو بخش دارد؛ بخش اول به «اصلاح فوري قوانين» باز مي‌گردد كه بايد مورد به مورد به مجلس شوراي اسلامي تقديم شود تا مورد پيگيري و تصويب قرار گيرد و بخش دوم به «مسائل زيربنائی» معطوف است.

پيش نويس در اين قالب آماده شده و دو اتاق بررسی های لازم مشترک را انجام داده اند و قرار است كميته راهبري متشكل از «اتاق ايران»، «اتاق تعاون»، «وزارتخانه‌هاي دست اندركار و مشاوران و افراد حقيقي» تشكيل شود و آخرين بررسي‌ها را انجام داده و نتیجه به صورت يك طرح يا لايحه تقديم مجلس شورای اسلامی شود.

- اين روزها بحث «لايحه پيشنهادي برنامه پنجم» در محافل مختلف مطرح است و اتاق ايران نيز به شكل‌هاي مختلف از ناديده گرفتن پيشنهادات بخش خصوصي در اين لايحه انتقاد كرده است. اتاق ايران در نظر دارد در اين باره چه پيگيري‌هايي را انجام دهد؟ 

اين لايحه در حال حاضر در مجلس است و اتاق بايد با مجلس تعامل لازم را داشته باشد. كميسيون‌هاي مختلف مجلس همواره در جلسات خود از نمايندگان اتاق براي كسب نظر و همفكري دعوت مي‌كنند و اين تعامل درباره لايحه برنامه پنجم هم ادامه خواهد داشت تا به نتايج مطلوب دست پيدا كنيم.

هم‌چنين كميته‌اي در اتاق شكل گرفته است كه در حال بررسي و تجزيه برنامه پنجم است. این کمیته ضمن ليست كردن انتظارات بخش خصوصي از اين برنامه، مواد قانوني را در كنار آن‌ها قرار می دهند تا مشخص شود كه در برنامه پنجم به كدام‌يك از اين انتظارات توجه شده و آيا اين توجه كافي و جامع بوده است تا در نهايت بتوانيم نظرات خود را به مجلس ارائه كنيم. اتاق به دنبال يك برنامه توسعه مطلوب است كه در آن به تمام جوانب توسعه خصوصاً اسناد فرادستی در ارتباط با توانمندی بخش خصوصی توجه شده باشد.

تسريع در خدمات رساني، اولويت اصلي اتاق ايران 

- با توجه به نزديك شدن به روزهاي پاياني سال 88 مهم‌ترين اهدافي كه اتاق بازرگاني ايران در نظر دارد در سال آينده پيگيري كند، چيست؟ 

هدف‌هاي بلندمدت اتاق ايران مانند توسعه حضور بخش خصوصي در نهادهاي اقتصادي كشور، توانمندسازي بخش خصوصي همچنان ادامه خواهد يافت. اولويت ديگر در سال آينده به پايان رساندن برخي سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي است كه هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است. سال 1389 برای اتاق سال تحقق آرمان های جمعی از طریق یکپارچه سازی فعالیت های اتاق های بازرگانی سراسر کشور است. اتوماسیون اداری بعنوان اولین گام عملی در اتاق ایران کاملاً عملیاتی شده و در حال تکمیل و توسعه آن به سایر اتاق هایی هستیم که از این بابت به کمال نرسیده اند، همینطور در حال اتصال اتاق های دارای اتوماسیون به شبکه اتوماسیون سراسری اتاق ها که به نکمیل آن سرعت جریان اطلاعات و تبادل نظر ذینفعان از جمله اعضاء را مطلوب تر خواهد کرد.

تسريع در خدمات رساني، یکی از اولويت های اصلي اتاق ايران در سال آينده است. اين تسريع هم به معناي تسريع فيزيكي یعنی رسيدگي به امور ارباب رجوع و هم استفاده از نظرات علمي و کارشناسی اتاق ها و اعضاء آن ها و بهره گیری از نتایج تحقيقات آن ها است. به همين منظور در اتاق ايران به روزآمد سازی فناوري توجه خاص شده و كارهاي مختلفي صورت گرفته است.

- به نظر شما اتاق ايران در اجراي اهداف از پيش تعيين شده خود در سال 88 موفق بوده است؟ 

بله؛ البته خيلي از برنامه‌هاي اتاق بلندمدت است و دستيابي به نتایج آن‌ها به سرعت امكان‌پذير نيست، اما اتاق در حدود 80 تا 90 درصد از برنامه‌هاي مدون سال 88 را اجرايي كرده و اكنون كميته پايش برنامه‌ها در حال بررسي چگونگی و تعیین میزان دقیق اجراي برنامه هاي سال 88 و برنامه‌ريزي براي سال آينده است.

- در خبرها آمده بود كه توافقاتي ميان اتاق ايران و سازمان توسعه تجارت براي ايجاد «سامانه كارت هوشمند بازرگاني» صورت گرفته است. لطفاً در خصوص ضرورت، كاركرد و نحوه اجراي اين طرح توضيحاتي دهيد؟ 

علمای علوم ارتباطات معتقد هستند که در حال حاضر ما دو جهان «واقعي» و «مجازي» داریم و هر رمز توسعه روز افزون و شتابدار امروزه مرهون استفاده از مواهب دنیای مجازی و سایبر است. اتاق بازرگاني هم از اين امر مستثني نيست و نيازمند ایجاد و توسعه فضای مجازي در كنار فضای واقعي است تا بتواند به شكل سريع و پيوسته و صرف نظر از بعد زمان و مكان به وظائف خود پرداخته و خدمات رساني مطلوب و بموقع ارائه كند.

تقويت و توسعه فضاي مجاري نيازمند ايجاد زيربناهاي لازم است. در این راستاا سرمايه‌گذاري‌هاي مادي و انساني انجام شده و يك «شبكه ارتباط ملي» بين تمام اتاق‌ها ايجاد شده است. در حال حاضر حدود 90 درصد اتاق‌هاي سراسر كشور در شبكه (MPLS) قرار گرفته‌اند و به راحتي مي‌توان با اين اتاق‌ها ارتباط برقرار کرد. روي اين بستر سامانه‌هاي متفاوتي مي‌توانند قرار گيرند و روند كارها را سرعت ببخشند. يكي از اين سامانه‌ها، «سامانه يكپارچه خدمات تجاري به فعالان اقتصادي» است كه كارت عضويت و كارت بازرگاني در اين مجموعه قرار خواهد گرفت. اين سامانه فعالان اقتصادي را از حضور فيزيكي براي انجام امور جاري بی نياز مي‌كند و اجراي امور تكرار پذير به ماشين‌ها و تكنولوژي واگذار مي‌شود. البته بايد در اين راستا پروتكل‌ها و تفاهم نامه هايي نیز به امضا برسد كه علاوه سرعت عمل، صحت عمل نيز تضمين شود.

با توجه به نقش های قانونی و مؤثر اتاق ايران و سازمان توسعه تجارت در ارتباط با صدور و تمدید کارت بازرگانی، تفاهم‌نامه‌اي فیمابین وزارت بازرگانی و اتاق ایران امضاء شد كه براساس آن قرار است «سامانه تك پنجره‌اي خدمات بازرگاني براي فعالان اقتصادي كشور»، كه از آن به «سامانه يكپارچه كارت هوشمند» یاد می شود، ايجاد گردد. اين امر يك سري الزامات قانوني برای استقرار و نیز اقداماتی برای فرهنگ سازي دارد. بخش حاكميتي این امور برعهده سازمان توسعه تجارت است و اقدامات اجرايي اين كار برعهده اتاق ايران است. قرار است اتاق ایران كارهاي اجرايي اعم از طراحي‌ها، انتخاب پيمانكار و تعريف روابط را انجام دهد. بدین منظوردبيرخانه و 3 كميته حقوقي، فني و استقرار نيز تعريف شده است. دبیرخانه متشکل از سه عضو اصلی یعنی رئیس سازمان توسعه تحارت و دو دبیر کل اتاق ایران و اتاق تعاون مرکزی است و در  كميته‌ها از کارشناسان سه دستگاه نمايندگاني حضور دارند.

اين كارت براي تمام فعالان اقتصادي كه داراي كارت بازرگاني دفترچه ای هستند بصورت هوشمند صادر می شود. کارت در عمل بصورتی است که مشخصات فردي و تمام فعاليت­هایی كه فرد در قالب فعاليت های اقتصادي انجام مي‌دهد روي آن ذخيره می شود و «كارت خوان‌هايي» در محل هاي مختلف مستقر مي‌گردد و فرد و یا سازمان های مختلف مي‌توانند به سرعت تمام امور مربوط به خود را انجام دهد.

- استقرار سيستم كارت هوشمند بازرگاني چه آثاري بر جامعه اقتصادي ايران دارد؟ 

اولين اثر آن ايجاد اطمينان و آرامش و اعتماد در كل كشور و جلوگیری از بعضی سوء استفاده هاست، چون روي هر كارت «امضاي ديجيتال» صاحب آن تعبيه شده و مسؤوليت‌ها كاملاً روشن است و فردي كه امضايش روي كارت قرار دارد مسؤوليت قانوني تمام فرايندهايي كه روي كارت انجام مي‌شود را برعهده خواهد داشت و اين امر شفافيت مطلوب در فضاي اقتصادي كشور ايجاد مي‌كند. با توسعه استفاده از این کارت ها به سایر سازمان ها مانند گمرکات کشور، سیستم بانکی، سازمان های مالیاتی و هر سازمانی که یک فعال اقتصادی در حال حاضر ناچار به مراجعه حضوری به آن ها است در عمل در قالب سامانه تک پنجره با یک مراجعه و حتی بدون مراجعه، در صورتی که خود فرد مجهز به دستگاه کارت خوان باشد، همه امور انجام می پذیرد. بنابراین کارت هوشمند باعث تسريع خدمات رساني به فعالان اقتصادي كشور مي شود و دغدغه‌هاي حضور فيزيكي را از بين مي‌برد. خلاء‌هاي قانوني استقرار اين كارت به نحوی که دسترسی به اهداف  تضمین شود توسط كميته حقوقي پيگيري و در صورت نیاز قوانین لازم به همت وزارت بازرگانی تأمین مي‌شود.

- به نظر شما چه زماني اين طرح اجرا خواهد شد؟ 

اتاق آماده است كه به شكل آزمايشي اين كار را انجام دهد و تمام زمينه‌هاي آن فراهم است. در اولين مرحله «كارت‌هاي عضويت» را به شكل هوشمند صادر خواهيم كرد و اميد است تا پايان سال حد اقل در یکی از اتاق های آماده، كارت عضويت هوشمند آزمایشی را صادر كنيم.  كارت‌هاي هوشمند عضویت آثار مطلوبي را به همراه دارد، تمام اطلاعات و سابقه فرد روي اين كارت ذخيره خواهد شد و در حضور و غياب‌ها و راي دادن‌ها بسيار مؤثر خواهد بود و اگر مسائل ایمنی کارت اجازه دهد حتی فرد خواهد ‌توانست از راه دور در راي گيري ها شركت كند.

- مهم‌ترين مشكلات مشكل فعلي صدور كارت‌هاي بازرگاني چيست؟ 

اطلاعات يكپارچه فعالان بازرگاني به شكل مدون موجود نيست، يكپارچه نبودن و وجود سيستم‌هاي جزيره‌اي در سازمان‌ها، لزوم ورود جداگانه و مجدد اطلاعات توسط اتاق‌های بازرگاني و سازمان های بازرگاني و نبود سيستم يكپارچه مديريت کارت از مهم‌ترين مشكلات اين سيستم است. احتمال تقلب در کارت دفترچه ای وجود دارد در حالی که این امر در مورد کارت هوشمند تقریباً به صفر می رسد. اتاق ها در حال حاضر از کاربرد کارت های دفترچه ای هیچ اطلاع شفافی ندارند در حالیکه در مورد کارت هوشمند هر لحظه می توانند اطلاع مورد نیاز را کسب کنند.

- اركان اجرايي طرح «صدور كارت هوشمند بازرگاني» برعهده اتاق ايران است، اين وظايف چه طيفي را دربرمي‌گيرد و تاكنون اتاق ايران چه اقداماتي در اين رابطه انجام داده است؟ 

در همین جا بایستی از رئیس و کارشناسان سازمان توسعه تجارت تشکر کنم که در واگذاری امور اجرائی این طرح به اتاق ایران پیشقدم شدند.  براساس تفاهمنامه فیمابین، امور اجرايي اين طرح را اتاق بازرگاني برعهده گرفته و توانسته اين اطمينان را جلب كند که قادر است آن را به سرانجام برساند. لازم به تذکر است که همه عوامل اجرائی، اعم از کارشناسان مورد نیاز در اتاق و پیمانکاران حقوقی و حقیقی همکار فراهم و شناخته شده اند و با اراده ای که ریاست اتاق ایران بکار بسته است و لبیکی که اعضاء مرتبط هیات رئیسه گفته اند انشاءالله دلیلی برای عدم موفقیت وجود ندارد.

نرم افزاري كه براي اين كار در نظر گرفته مي‌شود بايد بر مبناي (web) باشد و با توجه به ویژگی ها و قابلیت های مورد انتظار بایستی طراحي شود. پيمانكاران اين نرم افزار نيز شناسايي شده‌اند و مشغول مذاكره با آن‌ها هستيم. انتخاب و عقد قرارداد با یکی از آن ها در مرحله اول منوط به کسب رتبه لازم و قبولی از نظر فنی و فیمتی، و در مرحله بعد قبول کمیته راهبری طرح است.

طراحي و پياده سازي سامانه يكپارچه مديريت كارت‌هاي بازرگاني، فراهم كردن بسترهاي مناسب از نظر پهناي باند، سرورها و تجهيزات مورد نياز، مديريت و راهبري امور اجرايي از جمله آموزش و ايجاد امنيت، انجام كليه پروژه‌ها ی مرتبط با كارت بازرگاني به روش عامليت چهارم، ارائه گزارش‌هاي ماهانه و موردي برعهده اتاق ایران است که با توجه به اين که این طرح جنبه ملي دارد، با عنایت به لزوم بهره‌مندی كل كشور از آن در حال تکوین است.

سازمان توسعه تجارت نيز وظايف مهمی برعهده دارد كه از ان جمله مي‌توان به كمك‌هاي مالي، نظارت عاليه بر عملكرد، انجام هماهنگي‌هاي لازم ميان نهادها و ارگان‌ها و انجام حمايت‌هاي لازم براي تعريف و ارائه امضاي ديجيتالي اشاره کرد.

- مهم‌ترين چالش در راه اجراي اين طرح از نظر شما چيست؟ 

مهم‌ترين چالش در مسیر این طرح استقرار سيستم است. استقرار به معنای بکارگیری این سيستم كارآمد، پويا و مطلوب توسط همه عوامل درگیر یعنی اتاق‌های بازرگانی و تعاون و سازمان‌های بازرگانی سراسر کشور و سایر سازمان‌هایی که به تدریج به این سامانه خواهند پیوست.

در واقع شناخت و اجراي فرايندها و طراحي و ایجاد سامانه ای مورد قبول و باور همه عناصر مرتبط و استقرار آن، مهم‌ترين چالش بر سر راه اجراي اين طرح است که با جلب حضور آنان در مسیر ایجاد و استقرار در قالب حرکت جمعی، می‌توان بر آن فائق آمد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
نظرسنجی
عملکرد دولت در مواجهه با کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟
افتضاح
تا حدودی مطلوب و موفق
موفق و خوب
مشاهده نظرات
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: