۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کشف کهکشانی در فاصله ۵ میلیارد سال نوری از زمینپول‌نیوز- محققان استرالیایی با استفاده از تلسکوپی متفاوت موفق به شناسایی کهکشانی جدید در فاصله ۵ میلیارد سال نوری از زمین شدند.

محققان استرالیایی با استفاده از روش جدیدی که به ردیابی تغییرات در امواج رادیویی که از مرکز این کهکشان ساطع می شود برای شناسایی این کهکشان استفاده کردند. این کهکشان در فاصله ۵ میلیارد سال نوری از زمین قرار داشته و نام PKS B۱۷۴۰-۵۱۷ نیز برای آن انتخاب شده است. این کشف مهم را می توان یکی از اولین اکتشافات تلسکوپ رادیوییASKAP دانست. این تلسکوپ در ۳۰۰ کیلومتری منطقه ای با نام Geraldton در غرب استرالیا قرار گرفته است.

این پروژه با همکاری ستاره شناسان دانشگاه سیدنی و مرکز اختر فیزیک شورای تحقیقاتی استرالیا انجام شد. دکتر James Allison سرپرست این پروژه تحقیقاتی می گوید : « کشف دسته ای از امواج های رادیویی کیهانی که قبل از تولد منظومه شمسی ساطع شده اند، نشان می دهد که که ما نیازمند تلسکوپ های جدیدی هستیم تا بتوانیم به اکتشافات جدیدی در رابطه با سایر اجرام دست پیدا کنیم. این کهکشان توسط تلسکوپی شناسایی شد که تاکنون هیچ تلسکوپی آن را کشف نکرده بود.»

مطالعات محققان نشان می دهد، امواج رادیویی که از کهکشان PKS B۱۷۴۰-۵۱۷ ساطع می شود، در حدود ۵ میلیارد سال قبل از تسخیر شدن در فضا سفر کرده بودند.
منبع: مهر