کد خبر: ۱۴۷۳۰۵
۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
0
پول‌نیوز - بسياري از كارشناسان و مسافران بخش حمل‌ونقل هوايي مهم‌ترين انتظارات از دولت يازدهم را در اين بخش، بهبود كيفيت خدمات هوايي مي‌دانند. البته بايد گفت دولت در اين راستا فعاليت‌هايي داشته است كه مهم‌ترين آنها را در يك‌سال اخير مي‌توان در تنظيم مقررات بازار حمل‌ونقل هوايي در سال 93 (آزادسازي نرخ بليت)، خريد ناوگان جديد، خارج كردن ناوگان فرسوده، تلاش بين‌المللي و رايزني با شركت‌ها و كشورها جهت تامين قطعه و انجام تعميرات هواپيماهاي كشور، ادامه روند تدوين الزامات و استانداردهاي هواپيمايي، حضور ايران در مجمع عمومي ايكائو، اعلام هدف ارزش افزوده 5درصدي نسبت به توليد ناخالص ملي و ايجاد سود 20 ميلياردي در صنعت هواپيمايي از سوي رييس سازمان هواپيمايي كشوري، افزايش پروازهاي عبوري از ايران به علت فعاليت‌هاي تروريستي گروه داعش در عراق دنبال كرد.

اين در حالي است كه كارشناسان صنعت هوايي تدوين استاندارد در اين سازمان بدون توجه به نقش نهادهاي ديگر مانند سازمان هواشناسي كشور، سازمان ملي استاندارد، سازمان تنظيم مقررات راديويي، سازمان نقشه‌برداري، وزارت اطلاعات و... را مهم‌ترين انتقادات وارد به اين صنعت مي‌دانند.

درآمد 9هزار ميليارد توماني ايرلاين‌هاي داخلي

روز گذشته رييس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: درآمد فروش بليت هواپيما در سال حدود ۹هزار ميليارد تومان براي ايرلاين‌هاي داخلي و ۳ميليارد دلار براي ايرلاين‌هاي خارجي است. عليرضا جهانگيريان در نخستين نشست هم‌انديشي راهكارهاي توسعه صنعت حمل‌ونقل هوايي با عنوان «راهكارهاي استفاده از توان داخلي در صنعت هواپيمايي» كه با حضور معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور و جمعي از مديران و صاحب‌نظران صنعت هوانوردي برگزار شد، بر لزوم استفاده از توان داخلي در صنعت هواپيمايي تاكيد كرد و گفت: با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري به اقتصاد مقاومتي و با نزديك شدن به تاريخ ضرب‌الاجل هسته‌يي بايد در صنعت هوانوردي سياست مشخص دنبال شود تا از حداكثر توان داخلي استفاده شود.

وي حمل‌ونقل هوايي را موتور محرك اقتصادي كشور عنوان كرد و گفت: صنعت حمل‌ونقل هوايي بيانگر وضعيت اقتصادي و ميزان توسعه صنعتي هر كشور است به نحوي كه اين صنعت به عنوان يكي از عوامل مهم در توسعه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي هر جامعه‌يي به شمار مي‌آيد. جهانگيريان تبادل فرهنگي، توسعه اقتصادي، اجتماعي، نمايش قدرت اقتصادي، ايجاد اشتغال، توسعه صنعت گردشگري، كاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي، سريع‌ترين سيستم حمل‌ونقل و جابه‌جايي محصولات پرارزش يا فسادپذير را از جمله مزيت‌هاي صنعت حمل‌و‌نقل هوايي برشمرد.

  دستيابي به استانداردهاي جهاني حق مردم

در همین راستا ايرج نديمي نماينده مجلس در كميسيون اقتصادي به «تعادل» گفت: ايران كشور پهناور و گسترده‌يي است كه براي طي مسيرهاي مختلف و طولاني به حمل‌ونقل هوايي نياز دارد، از سوي ديگر فقدان ريل در بسياري از مسيرهاي داخلي نياز كشور به اين صنعت مهم را بيش از پيش مي‌كند اما عملكرد ايرلاين‌هاي مختلف در طول سال‌ها باعث شده كه مردم اعتماد لازم را به حمل‌ونقل هوايي نداشته باشند؛ چرا كه سرعت عمل هواپيماها در پروازهايشان در سطح استانداردي نيست و به صورت متوالي پروازها را برقرار نمي‌كنند.

وي ادامه داد: اين ضعف‌ها را در عرصه حمل‌ونقل هوايي مي‌توان در دل بسياري از اتفاقات كه از آن جمله جلوگيري از خصوصي شدن هواپيمايي هما به عنوان بزرگ‌ترين شركت هواپيمايي كشور و هواپيمايي حامل پرچم جمهوري اسلامي و همين طور عملكرد ناموفق دولت در جهت كمك به هواپيمايي آسمان در جهت تعميرات اين ايرلاين يكي ديگر از انتقادات وارده در طول اين سال‌هاست.

وي افزود: عدم رعايت حقوق مشتري و ضعف‌هاي موجود در صنعت هوايي هزينه‌هاي مختلفي را در3 زمينه وقت، زمان و پول به مردم تحميل مي‌كند و باعث مي‌شود مردم نگاه چندان مثبتي به اين صنعت نداشته باشند، بايد در اين صنعت مهم و در سرويس‌دهي به مسافران و بازنگري در سرويس‌دهي تجديدنظر شود و همگام با استانداردهاي جهاني حركت كرد تا اعتماد شايسته به فضاي حمل‌و‌نقل هوايي باز گردد.

  وارداتي بودن و انتقال فناوري

رييس سازمان هواپيمايي كشوري در سخنان روز گذشته‌اش با اشاره به اشتغالزايي صنعت هوانوردي اين نيز گفت كه در جهان 58.1ميليون شغل به صورت مستقيم و غيرمستقيم در اين صنعت ايجاد شده و هر شغل در بخش هوايي 3.6برابر مشاغل ديگر ارزش افزوده توليد مي‌كند. معاون وزير راه‌وشهرسازي افزود: توليد ناخالص داخلي در صنعت هوانوردي جهان بيش از ۲۴۰۰ميليارد دلار و معادل 3.4درصد توليد ناخالص جهاني است، اين در حالي است كه بيش از ۲۵هزار فروند هواپيماي تجاري در جهان وجود دارد و بيش از 2.8ميليارد نفر در سال از طريق حمل‌ونقل هوايي جابه‌جا و ۳۵‌هزار كريدور در جهان وجود دارد.

وي با اشاره به عوامل ايجاد چالش در صنعت هوايي كشور گفت: وارداتي بودن اين صنعت و وجود تحريم‌ها موجب قطع يا كندي جريان انتقال فناوري شده است، ضمن اينكه غيرشفاف شدن فعاليت‌ها و نيز عدم وجود راهبرد بلندمدت و سياست‌گذاري موثر در اين حوزه از ديگر عوامل چالش‌برانگيز به شمار مي‌رود. جهانگيريان، فقدان پشتيباني كافي نظام اجرايي از نظر برنامه‌ريزي را يكي ديگر از اين عوامل در صنعت هوايي ايران دانست و گفت: نتيجه اين چالش‌ها ايجاد عدم تعادل در فعاليت‌هاي اقتصادي و روبه‌رويي با تناقضات متعدد در تقابل ايمني و توسعه است.

  نياز به سرمايه‌گذاري 30ميليارد دلاري

رييس سازمان هواپيمايي كشوري همچنين گفت: كاهش كارايي به دليل ضعف ساختاري مزمن بنگاه‌هاي دولتي فعال در بخش‌هاي مختلف و عدم اجراي دقيق برنامه‌ها بخش ديگري از نتايج اين چالش‌هاست. معاون وزير راه‌وشهرسازي با اشاره به ابعاد بازار حمل‌ونقل غيرنظامي مسافر و بار در كشور گفت: در ايران درآمد فروش بليت هواپيما در سال حدود ۹هزار ميليارد تومان (ايرلاين‌هاي داخلي) به اضافه ۳ميليارد دلار (ايرلاين‌هاي خارجي) درآمد فروش بليت در سال است كه حدود 30-20درصد اين مبلغ صرف فعاليت‌هاي تعمير و نگهداري مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه بر اساس پيش‌بيني ايكائو تا ۱۰ سال آينده آسمان ايران مركز ثقل مسيرهاي پروازي جهان خواهد شد، اظهار داشت: همچنين صنعت هوانوردي در مدت مذكور براي تامين زيرساخت‌ها و نوسازي ناوگان، به ۳۰ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد.

 جهانگيريان براي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي در بخش هوايي پيشنهاد داد: سياست‌هاي حمايتي براي ارتقاي سطح كيفي محصولات و خدمات داخلي به نحوي كه بتواند استانداردهاي بين‌المللي را راضي كند، تدوين شود. حمايت از انتقال فناوري به همراه خريد محصول خارجي، ارائه تسهيلات و مشوق‌هاي لازم براي فعاليت‌هاي تحقيقاتي و نمونه‌سازي در بنگاه‌هاي دانش‌بنيان، ارتباط منسجم‌تر بين ارائه‌دهندگان و مصرف‌كنندگان محصولات داخلي با برگزاري جلسات و نمايشگاه‌هاي مشترك و ارائه روش‌هاي نوآورانه براي تامين شرايط ايمني و استانداردهاي الزامي از ديگر پيشنهادهاي رييس سازمان هواپيمايي كشوري در اين نشست بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: