September 2021 22 / چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۶۷
۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
0
پول‌نیوز - ترافیک سنگین،خیابان های کم عرض و باریک، قیمت بالای سوخت و ارزانی موتورسیکلت نسبت به سایر وسایل حمل و نقل، این وسیله را به یکی از متداول ترین وسایل نقلیه هند تبدیل کرده است.

میزان استفاده از این وسیله نقلیه در هند به قدری گسترده است که موتورسواری در هند با فرهنگ این کشور عجین شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بین المللی تولید موتورسیکلت (OICA), در سال 2013، هند ششمین تولید کننده بزرگ وسایل نقلیه موتوری دنیا بود. در سال 15-2014 نیز تولیدکنندگان وسایل نقلیه هند 23.4 میلیون وسایل نقلیه موتوری تولید کردند. هند در این سال بزرگترین تولیدکننده موتورهای سه چرخه (949 دستگاه) بود و میزان تولید موتورسیکلت نیز در این مدت 18.5 میلیون دستگاه بوده است.

پول‌نیوز - در سال 2007 هند با تولید 6.54 میلیون دستگاه، دومین تولید کننده بزرگ موتورسیکلت دنیا بود اما با وجود حجم بالای استفاده از موتورسیکلت ، استفاده از این وسیله نقلیه سبک، ارزان و مقرون به صرفه هنوز در این کشورکاملا قانونمند نشده و موتور سواران کمتر خود را ملزم به رعایت قانون می دانند.

افزایش جریمه ها: راهی برای کاهش تخلفات

وزارت حمل و نقل جاده ای و بزرگراه های هند سال گذشته میزان جریمه های رانندگی را به حدود10 برابر افزایش داد، قرار است 50 درصد از مبلغ افزایش جریمه صرف ایمن سازی جاده ها شود.

تخلف رانندگی که به مرگ یک کودک بینجامد 300 هزار روپیه جریمه و هفت سال زندان در پی دارد. اگر تصادف به دلیل اشکال فنی در خودرو رخ دهد، میزان جریمه نقدی 500 هزار روپیه و مدت زندان سه ماه است. همچنین، جریمه عبور از چراغ قرمز 5 تا 15 هزار روپیه و یک ماه تعلیق گواهینامه رانندگی را در پی دارد.

این در حالی است که برای تخلفات موتور سیکلت سواران قوانین سخت گیرانه ای وجود ندارد.

یکی از مهمترین تخلفات مربوط به موتورسیکلت، رانندگی با موتور زیر سن قانونی است.

بی. کی. گوپتا، کمیسر پلیس، می گوید:ما کلاس های آموزشی را در مدارس برگزار می کنیم تا هشدارهای لازم را نسبت به رانندگی با موتور سیکلت زیر سن قانونی بدهیم.

آمار مرگ و میر حوادث رانندگی در هند بالاست. در سال گذشته ایالت ماهاراشترا بیشترین تعداد کشته های حوادث رانندگی را داشت. در این سال، روزانه 546 نفر جان خود را در حوادث رانندگی ماهاراشترا از دست دادند و میزان مرگ و میر موتورسواران نیز روزانه 94 نفر بود.

استفاده از کلاه ایمنی

در هند یکی از مسایل مهم موتورسواری، استفاده اندک موتور سواران از کلاه ایمنی است.

دادگاه عالی هند، طی حکمی استفاده از کلاه ایمنی هنگام موتور سواری را اجباری کرده است به این ترتیب، نداشتن کلاه ایمنی هنگام رانندگی نقض دستور این دادگاه تلقی می شود.

اما به دلیل برخی مسائل ، استفاده از کلاه ایمنی دراین کشور چندان با اقبال عمومی رو به رو نشده است. از جمله این مسائل می توان به گرمای هوای بالای 50 درجه ، شرجی بودن هوا اشاره کرد هم چنین پیروان مذهب سیک که ملزم به پوشاندن سر با پوشش مخصوص هستند در استفاده از کلاه ایمنی با دشواری مواجهند.

داشتن کلاه ایمنی برای افرادی که ترک موتور سیکلت می نشینند نیز در هند کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

به گفته یکی از مقامات دولتی، اغلب مردم مقررات پوشیدن کلاه ایمنی را زیر پا می گذارند. پلیس هم چندان در این مورد سخت گیری نمی کند.

وی می افزاید:به این ترتیب، ما این پیام را به موتورسواران می دهیم که مسئولیت استفاده از کلاه ایمنی بر عهده خودشان است.

این مقام مسوول ایالت ماهاراشترا میزان جریمه برای نداشتن کلاه ایمنی هنگام موتور سواری را یکصد روپیه بیان کرد و گفت این جریمه بسیار ناچیز است و موتورسواران را مجبور به استفاده از کلاه ایمنی نمی کند.

دیواکار رائوت، وزیر حمل و نقل ایالت ماهاراشترا، می گوید: ما از مقامات اداره راهنمایی و رانندگی خواسته ایم که هنگام صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت،برای استفاده از کلاه ایمنی از متقاضیان تعهد بگیرند. این تعهد به آنها گوشزد می کند که در صورت بروز حادثه منجر به جراحت، به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی، شخص موتورسوار مسئول خواهد بود.

زنان موتور سیکلت سوار

در سال های اخیر، میزان استقبال زنان از موتورسیکلت درهند رو به افزایش گذاشته است به طوری که حدود یک چهارم از موتورهای شرکت یاماها دراین کشور به زنان فروخته شده است .

به نوشته روزنامه اکونومیک تایمز، در سال 2010، میزان استفاده زنان هندی از موتورسیکلت 40 درصد افزایش یافته است.

افزایش میزان استفاده زنان از موتور سیکلت اگرچه به منزله افزایش تعداد کسانی است که کمتر از کلاه ایمنی استفاده می کنند ولی می تواند ضریب کاهش تصادفات و تخلفات رانندگی با موتور را در پی داشته باشد.

به گفته کارشناسان هندی، همان گونه که آمارها نشان می دهد که زنان در رانندگی با خودرو محتاطانه تر از مردان عمل می کنند، استقبال زنان از رانندگی با موتور سیکلت می تواند نقش عمده ای در کاهش حوادث موتور سواری داشته باشد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: موتورسیکلت ، هند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: