کد خبر: ۱۴۰۷۰۰
۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
0
خودروسازان كه معمولا خودروهاي خود را به‌صورت ثبت‌نامي و چند ماهه به فروش مي‌رسانند و تحويل مي‌دهند، در موسم تغيير قيمت براي مدت و تيراژي محدود اقدام به فروش فوري مي‌كنند.
پول‌نیوز - درحالي كه بحث بر سر قيمت‌گذاري خودرو در سال جديد هنوز ادامه دارد و يكي از مسوولان سازمان حمايت انتقاد كرده كه افزايش قيمت اخير بدون هماهنگي با كارگروه تنظيم بازار و تنها با چراغ سبز شوراي رقابت بوده است، خودروسازان ضمن علي‌الحساب خواندن اين افزايش اقدام به فروش فوري محصولات خود براي تثبيت قيمت جديد كرده‌اند.

اين نخستين‌بار نيست كه فروش فوري بلافاصله پس از اعلام قيمت جديد آغاز مي‌شود و اين كار به‌صورت يك اقدام معمول درآمده است. بر اين اساس، خودروسازان كه معمولا خودروهاي خود را به‌صورت ثبت‌نامي و چند ماهه و بعضا با تاخير به فروش مي‌رسانند و تحويل مي‌دهند، در موسم تغيير قيمت براي مدت و تيراژي محدود اقدام به فروش فوري محصول با موعد تحويل 20 تا 60 روز مي‌كنند.

 بازار خودرو افزايش قيمت رسمي را پس زد

افزايش يك درصدي قيمت رسمي خودروهاي داخلي كه به‌خاطر افزايش نرخ ماليات بر ارزش‌افزوده در سال جديد بوده، تاثير خاصي بر نرخ اين خودروها در بازار آزاد نداشته است؛ به‌گونه‌يي كه قيمت بيشتر خودروهاي داخلي ثابت مانده و قيمت برخي خودروها نيز حداكثر 100 تا 200هزارتومان افزايش يافته است. فعالان بازار خودرو مي‌گويند كه ثبات قيمت‌ها در بازار آزاد خودرو ناشي از ركود بازار و پايين بودن تقاضاي خريد مشتريان است. البته به گفته اين افراد، قيمت تندر90 به‌‌دليل كاهش شديد توليد حدود يك‌ميليون تومان افزايش يافته است.

شوراي رقابت اعلام كرده است كه افزايش‌هايي از اينگونه كه مربوط به افزايش سالانه عوارض و ماليات‌ها، شماره‌گذاري و بيمه يا افزودن اجباري كيسه هواي دوم مي‌شود و به جيب خودروساز نمي‌رود و به نهادهاي دولتي تعلق مي‌گيرد، نياز به هماهنگي ندارد و خودروساز راسا مي‌تواند آن را روي قيمت خودرو لحاظ كند اما افزايش قيمت پايه كه بر مبناي افزايش نرخ مواد اوليه، قطعات مصرفي، دستمزدها، نرخ تورم كلي و بخشي و... مورد تقاضاي خودروسازان قرار مي‌گيرد بايد به بررسي و تاييد شوراي رقابت برسد.

 3 دليل جديد گراني خودرو

دبير انجمن خودروسازان افزايش ۱۰درصدي قيمت ارز مبادله‌هاي، افزايش ۱۷درصدي حقوق كاركنان و افزايش ۶درصدي تعرفه مواد اوليه وارداتي را به رشد ماليات ارزش‌افزوده به‌عنوان دلايل گراني خودرو اضافه كرد و گفت: راهي جز افزايش قيمت نداريم. احمد نعمت‌بخش افزود: در سال‌هاي73 و76 شوراي اقتصاد مصوبه‌يي گذراند كه خودرو در حاشيه بازار فروخته شود و اين مصوبه بيش از 10سال اجرا شد.

وي گفت: باتوجه با افزايش توليدي كه داشتيم فروش خودرو در حاشيه بازار موجب كوتاه شدن دست دلالان شد و خودرو همواره قيمت تقريبا ثابتي داشت يعني سالي دو تا سه درصد افزايش قيمت داشتيم. وي اضافه كرد: متاسفانه در دولت‌هاي نهم و دهم اجراي اين مصوبه ادامه نيافت و با ثابت ماندن قيمت خودرو، فساد و رانت در فروش خودرو شكل گرفت يعني باوجود تورم 20 تا 30درصدي در كشور، قيمت خودرو را ثابت نگه داشتند و شكل‌گيري فساد و رانت را موجب شد.

نعمت‌بخش گفت: در نامه‌يي به رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي درخواست كرديم تا مصوبه شوراي اقتصاد مبني بر انحصاري بودن خودروسواري لغو شود زيرا حدود 17 توليد‌كننده و چندين وارد‌كننده خودرو داريم. وي افزود: چرا حساسيتي كه روي خودرو وجود دارد در بقيه كالاها وجود ندارد زيرا هر روز كه براي خريد مايحتاج روزمره به فروشگاه‌ها مراجعه مي‌كنيم در مقايسه با مراجعه قبلي افزايش قيمت دارد و صداي كسي هم درنمي‌آيد.

دبير انجمن خودروسازان گفت: زماني كه مولفه‌هاي توليد افزايش قيمت مي‌يابد، قيمت تمام‌شده خودرو نيز افزايش مي‌يابد از اين‌رو درخواست افزايش قيمت خودرو را به شوراي رقابت ارايه كرديم. نعمت‌بخش افزود: افزايش بيش از 10درصدي قيمت ارز مبادله‌ها، افزايش 17درصدي حقوق كاركنان و افزايش 6درصدي تعرفه مواد اوليه وارداتي در مقايسه با سال گذشته از علت‌هاي درخواست افزايش قيمت خودرو است.

وي اضافه كرد: البته بخشي از افزايش قيمت مربوط به ماليات بر ارزش‌افزوده است كه به‌طور نمونه افزايش يك درصدي آن، قيمت خودرو 30ميليون توماني را 300 هزار تومان افزايش مي‌دهد. از اين‌رو برآورد ما اين است كه امسال 5 تا 10درصد افزايش قيمت خودرو داشته باشيم. دبير انجمن خودروسازان گفت: بيش از يك‌سال قبل ما از ارز آزاد در صنعت خودرو استفاده مي‌كرديم كه در آن برهه با افزايش قيمت زيادي كه داشت وزير صنعت از دولت مجوز گرفت تا براي جلوگيري از افزايش قيمت زياد خودرو، به خودروساز ارز مبادله‌يي داده شود.

نعمت‌بخش افزود: در سال‌هاي91 و92 بيش از 6هزارميليارد تومان، خودروسازان ما زيان دادند البته سال گذشته هم يكي از خودروسازان ما زيان داد كه با مراجعه به نمودارهاي بورس مي‌توان آن را مشاهده كرد. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با افزايش توليد نمي‌توان هزينه‌هاي افزايش قيمت تمام‌شده را جبران كرد؟ گفت: كدام صنعت اين كار را مي‌كند كه ما انجام دهيم، سال گذشته افزايش توليد هم داشتيم اما ما هم محدوديت داريم وقتي به ما مي‌گويند حق نداريد نيروي انساني را تعديل كنيد به وزارت كار پيشنهاد كرديم وقتي اين درخواست را داريد حداقل بخشي از بيمه بيكاري را به اين صنعت اختصاص دهيد؟

نعمت‌بخش در پاسخ به اين پرسش كه آيا افزايش قيمت‌ها و احتمال حضور رقباي خارجي در شرايط جديد در بازار ايران، بازار داخلي را از دست خودروسازان خارج نمي‌كند، افزود: فكر نمي‌كنم اين بازار را از دست دهيم زيرا بسياري از مردم خودرو ندارند و خودروهاي وارداتي هم بسيار گران درمي‌آيد. سال گذشته 2 و 3دهم ميليارد دلار خودرو وارد كشور شد درحالي كه ما سال گذشته درحدود دوميليارد دلار بيش از يك‌ميليون و100هزار دستگاه خودرو توليد و بقيه نيازها را از توان داخلي استفاده كرديم. نعمت‌بخش با بيان اينكه ما جلوي واردات را نگرفتيم، گفت: راهي جز پيشنهاد افزايش قيمت نداريم زيرا همچنان برخي از خودروسازان در حاشيه ضرر قرار دارند.

 سقف مجاز افزايش قيمت؛ ۸۰۰ هزار تومان

رييس شوراي رقابت با بيان اينكه سازمان حمايت مسوول نظارت بر بازار خريدوفروش خودرو است، گفت: حداكثر افزايش قيمت خودرو با اعمال نرخ جديد ماليات ارزش‌افزوده حدود ۸۰۰هزارتومان است. رضا شيوا با تاكيد بر اينكه با اعمال قانون جديد ماليات بر ارزش‌افزوده حداكثر افزايش قيمت خودرو حدود 800هزارتومان است، اظهار داشت: به‌عنوان نمونه يك خودرو 40ميليون توماني با 400هزارتومان افزايش قيمت روبه‌رو خواهد شد. وي بااشاره به اينكه سازمان حمايت مسوول نظارت بر بازار خريدوفروش خودرو است، افزود: اگر خودروسازي مغاير با دستورالعمل شوراي رقابت اقدام به افزايش قيمت پايه محصولات خود كنند، شورا موظف به رسيدگي اين موضوع است. رييس شوراي رقابت در رابطه با افزايش قيمت تندر90 اتوماتيك و پارس تندر نيز گفت: اگر قيمت‌هاي جديد اين دو خودرو بيشتر از يك درصد ماليات بر ارزش‌افزوده باشد، به اين حوزه ورود پيدا كرده و از خودروسازان توضيح مي‌خواهيم. در قيمت‌هاي جديد شركت‌هاي خودروسازي قيمت پارس تندر از 38ميليون و180هزارتومان به 39ميليون و350هزارتومان و تندر90 اتوماتيك توليد ايران‌خودرو از 44ميليون و647هزارتومان به 47ميليون و195هزار تومان افزايش يافته است.  

 مخالفت رييس هيات تحقيق و تفحص

رييس هيات تحقيق و تفحص از صنعت خودرو هرگونه افزايش قيمت خودرو در شرايط كنوني را غيرمنطقي دانست و گفت: تلاش ما همواره در راستاي حمايت از توليد داخلي است، اما اين موضوع به‌معني لوس بار‌آوردن صنعت نيست. علي عليلو در واكنش به پيشنهاد انجمن خودروسازان براي افزايش قيمت خودرو طي سال جاري، گفت: هر افزايشي نيازمند دليل و منطق است، اما براساس آمارهاي ارايه‌شده از سوي خودروسازان، اكنون دليلي براي افزايش قيمت وجود نداشته و نرخ خودرو بايد در مسير كاهش باشد. نماينده شبستر در مجلس شوراي اسلامي هرگونه افزايش قيمت در شرايط كنوني را غيرمنطقي توصيف كرد و افزود: قطعا با افزايش قيمت خودرو، مجلس واكنش خود را نشان خواهد داد، مگر اينكه خودروسازان دلايل تغيير قيمت را به‌صورت منطقي به مجلس ارايه كنند.

وي ادامه داد: همچنين موضوع حايز اهميت اينكه معاون اول رييس‌جمهور با ابلاغ بخشنامه‌يي، هرگونه افزايش قيمت را ممنوع اعلام كرده و تصميم خودروسازان براي افزايش قيمت با اين بخشنامه در تضاد است. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تفاهمات صورت‌گرفته باعث كاهش قيمت خودرو خواهد شد، عنوان كرد: آثار بيانيه به‌شكل مقطعي و در عرض 24 تا 48ساعت نمايان خواهد شد، چون اين تفاهمنامه بار اجرايي نداشته و از اين‌رو تاثيري بر قيمت‌ها ندارد، لذا تاثير نهايي را از 10تيرماه شاهد خواهيم بود. عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح كرد: به‌هر‌حال اميدواريم كه اين تفاهمنامه به‌حدي باشد كه آثار مثبت آن را در اقتصاد شاهد باشيم، اما اكنون پيشگويي در اين زمينه غيرممكن است.

به گفته عليلو، در تمام كشورها ابزارهاي كنترلي براي حفظ و صيانت از توليدكنندگان داخلي وجود دارد كه يكي از اين ابزارها، تعرفه است. دولت در راستاي حمايت از توليدات داخلي مي‌تواند تعرفه را افزايش دهد و مقام معظم رهبري نيز بارها بر ضرورت حمايت از توليد ملي تاكيد كرده‌اند. به گفته

اين نماينده مجلس نهم، موضوع ديگر اينكه اگر نرخ دلار پس از تفاهمات كاهش يابد قيمت بخش عمده‌يي از مواد اوليه مورد نياز در توليدات نيز كاهش خواهد داشت و اين موضوع بر توليد داخلي اثرگذار است. رييس هيات تحقيق و تفحص از صنعت خودرو ادامه داد: اگر با افت نرخ ارز، خودروهاي وارداتي ارزان شوند توليدكنندگان داخلي نيز مجبور به بازنگري در نرخ‌ها خواهند بود، در غير اين‌صورت توان رقابت را نخواهند داشت.

عضو كميسيون صنايع و معادن در مجلس گفت: تلاش ما همواره در راستاي حمايت از توليد داخلي است، اما اين موضوع به‌معني لوس بارآوردن صنعت نيست. نماينده شبستر در مجلس تصريح كرد: قطعا دولت نيز تدابيري را اخذ خواهد كرد كه ضمن حمايت از توليد، كاهش قيمت و افزايش كيفيت نيز صورت پذيرد و بايد در اين صنعت شاهد يك رقابت واقعي باشيم.

افزايش قيمت در دو مرحله

به گزارش تعادل، خودروسازان اعلام كرده‌اند كه در همان سال گذشته درخواست افزايش 10درصدي قيمت را به شوراي رقابت داده‌اند اما تنها با 7درصدآن موافقت شده كه آنان نيز تاكنون فقط نيمي از اين 7درصد افزايش را اعمال كرده‌اند كه مربوط به هزينه‌هاي پرداختي به نهادها بوده و 3 الي 4درصد باقي‌مانده را براي مرحله بعدي افزايش قيمت نگه‌داشته‌اند زيرا معتقدند بايد كل 10درصد تقاضاشده مورد موافقت قرار گيرد تا پاسخگوي افزايش هزينه‌هاي آنان باشد.

به‌هر‌حال به نظر مي‌رسد اين فروش فوري براي جاانداختن افزايش قيمت مرحله اول در بازار خودرو باشد، زيرا هر خريداري كه مصرف‌كننده نباشد و براي كسب سود اقدام به خريد فوري كند، حاشيه سود خود را با لحاظ اضافه‌پرداختش تعيين خواهد كرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: