۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
همگرایی گرانشی زمانی رخ می‌دهد که یک کهکشان عظیم یا خوشه‌ای از کهکشان‌ها، نور منتشرشده از یک کهکشان دورتر را خمیده کرده و تصویری بسیار بزرگنمایی‌شده را شکل می‌دهند.
پول‌نیوز- منجمان با کمک همگرایی گرانشی و با استفاده از تصاویری با تفکیک‌پذیری بالای آرایه میلی‌متری / زیرمیلی‌متری تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) آتاکاما، ساختار حلقه‌مانندی را در فضا رصد کرده‌اند که پیش‌بینی اینشتین را به نمایش می‌گذارد.

این ساختار حلقه‌مانند قابل‌توجه، از هم‌ترازی تصادفی دو کهکشان دوردست به وجود آمده و نمایشی نادر و عجیب از همگرایی گرانشی آن طور که اینشتین در نظریه نسبیت عمومی خود پیش‌بینی کرده بود، به نمایش می‌گذارد.

حلقه اینشتین در فضا پیدا شد (عکس)

در این مورد عجیب، کهکشان SDP.81 و یک کهکشان مداخله‌کننده چنان به طور کامل هم‌تراز شده‌اند که نور حاصل از کهکشان دورتر، حلقه‌ای تقریبا کامل را آن گونه که از زمین مشاهده می‌شود، شکل داده است.

جرم کیهانی SDP.81 که توسط رصدخانه فضایی هرشل کشف شد، کهکشان فعال و ستاره‌زایی است که در فاصله 12 میلیارد سال نوری قرار دارد. این کهکشان توسط یک کهکشان عظیم که در فاصله چهار میلیارد سال نوری واقع شده است، همگرا می‌شود.

در نجوم، همگرایی گرانشی برای بررسی جهان‌های بسیار آغازین و بسیار دوردست استفاده می‌شود، زیرا این پدیده عملکرد بهترین تلسکوپ‌ها را تقویت می‌کند.

حلقه اینشتین در فضا پیدا شد (عکس)

با ارائه جزئیات شگفت‌انگیز در تصاویر جدید، منجمان قادر خواهند بود اطلاعات موجود در این تصویر از شکل‌افتاده را دوباره مونتاژ کرده و ساختاری از تصویر واقعی کهکشان دوردست ارائه دهند.

محققان از برنامه‌های رایانه‌ای پیشرفته برای بازسازی دوباره ظاهر واقعی کهکشان‌های همگرا شده استفاده می‌کنند و آشکارسازی خمیدگی نور توسط همگرایی گرانشی، به دانشمندان در بررسی شکل واقعی و حرکت درونی کهکشان دوردست SDP.81 کمک خواهد کرد.

جزئیات این مطالعه در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شد.
منبع: ایسنا