احتمال تحمیل 60 هزار میلیارد تومان هزینه به کشور
کد خبر: ۱۳۹۷۶۸
۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۰
0
در کشور ما فرایند فولاد از مرحله استخراج سنگ آهن از دل کوه تا ورق فولادی انجام می‌شود و توانایی تولید ورق مصرفی ساخت کشتی و تولید موتور آن وجود دارد اما زنجیره تولید حلقه‌های مفقوده ای دارد که باید تکمیل شود.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده - در حمل‌ونقل دریایی صد شاخه صنعتی و دویست حوزه خدماتی وجود دارد که چشم‌اندازهای پنجاه ساله‌ای برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها متصور است.

این حوزه در افق توسعه 1404 نیازمند 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است و اگر این سرمایه‌گذاری صورت نگیرد 60 هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل خواهد شد.

چراکه بنا بر سند چشم‌انداز، نیازمند 500 فروند کشتی تجاری، 120 فروند نفتکش و 40 فروند کشتی حمل گاز مایع هستیم.

این در حالی است که ساخت یک فروند کشتی 30 هزار تنی نزدیک به 4 میلیون نفر ساعت کار می‌برد.

از این رو تکمیل زنجیره تولید ـ از فولاد گرفته تا صنایع الکترونیک و تجهیزات و تزئینات ـ از ضروریات است.

زیرا اگرچه در کشور ما فرایند فولاد از مرحله استخراج سنگ آهن از دل کوه تا ورق فولادی انجام می‌شود و توانایی تولید ورق مصرفی ساخت کشتی و تولید موتور آن وجود دارد اما زنجیره تولید حلقه‌های مفقوده ای دارد که باید تکمیل شود.

از سوی دیگر، در ایران بر خلاف کشورهای دیگر که تا صد در صد ارزش پروژه را به صنعتگران دریایی وام می دهند، حمایتی از صنعتگران این بخش نمی‌شود.

ازجمله اقداماتی که در این خصوص لازم به نظر می‌رسد، تقویت فراکسیون دریایی مجلس، تقویت انجمن‌های تخصصی فعال در این زمینه، توسعه آموزش و سطح کیفی آن و استفاده بهینه از اهرم بازار و سفارش و اجرای قانون حداکثر استفاده از توان داخلی است.

وضعیت اجرای این قانون در بخش ساحلی مثبت اما در بخش ساخت کشتی منفی بوده است و کشتی‌سازی کمترین سهم را در میان صنایع دریایی دارد.

همچنین برخلاف بخش فراساحل که با توجه به پروژه‌های پارس جنوبی سهم خوبی را دارا است، کشتی‌سازی از بهره‌وری اندکی برخوردار بوده و زمان اجرای تعهدات در بخش کشتی‌سازی بسیار بالا است.

مشکل بزرگ کشتی‌سازان نبود امکان اخذ تسهیلات است و وعده‌ای نیز که در وزارت راه دولت گذشته برای وام‌های با بهره صفر به آن‌ها داده شده بود، هنوز محقق نشده است.

نکته پایانی این است که با وجود عبور کشتی‌ها و شناورهای منطقه از تنگه هرمز سهم ما از تأمین سوخت، تعمیرات و خدمات دریایی منطقه بسیار اندک است.

نزدیک به 6 هزار کشتی منطقه در سال‌های آینده نیازمند بازسازی خواهند بود، پس ایران باید بخش تعمیرات و خدمات دریایی خود را نیز برای استفاده از این بازار توسعه دهد.

برچسب ها: کشتی‌سازی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: