کد خبر: ۱۳۹۴۱۲
۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
0
سنديكاي توليدكنندگان موتوسيكلت پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها رونق بازار موتوسيكلت نسبت به خودرو را پيش‌بيني كرده بود، اما نبود تنوع مانع از رونق بيش‌تر بازار موتوسيكلت در ايران و تحقق این پیش‌بینی شد.
ویراژ بی‌تنوع و تیراژ در صنعت موتوسيكلت ایرانپول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده - روز گذشته سنديكاي توليدكنندگان موتوسيكلت اعلام کرد که تولید موتوسیکلت در ایران طی سال 1393 رشد 30 درصدي داشته است. این در حالی است که برخلاف بازار خودرو ایران که چینی‌ها هنوز سهم قابل توجه اما بسیار کمتری نسبت به محصولات ایرانی دارند، 90 درصد بازار موتوسيكلت ايران در اختيار محصولات چيني است.

بنابراعلام اتحاديه فروشندگان دوچرخه و موتوسيكلت، حدود 80 درصد از قطعات موتوسيكلت به صورت SKD (قطعات نيمه كامل) از كشورهايي نظير چين، ژاپن و تايوان وارد كشور مي‌شود و تنها 20 درصد از اين قطعات در خود كشور توليد مي‌شود.

هرچند ایران از لحاظ مواد اولیه ساخت قطعات موتوسیکلت مانند شمش آلومینیومی یا پلیمرهای پلاستیکی مشکل ندارد و این مواد در ایران تولید می‌شود و گرچه امکان ساخت قوای محرکه موتوسیکلت در ایران وجود دارد اما شمارگان پایین مصرف داخلی مانع از مقرون به صرفه بودن تولید آن شده است؛ مشکلی در زمینه قطعات بسیار ساده‌تری مانند قفل نیز وجود دارد.

درواقع سهم ايران از توليد موتوسيكلت در جهان نیز برخلاف سهمی که در تولید خودرو دارد بسیار ناچیز و زیر 3 درصد است که تولیدکنندگان آن را به‌خاطر کشش سالانه اندک بازار ایران (حداکثر 2 میلیون دستگاه) و نیز ظرفیت محدود بازارهای همسایه (عراق حداکثر 300 هزار دستگاه و افغانستان حداکثر 100 هزار دستگاه) می‌دانند.

البته طي چند سال اخير باتوجه به افزايش تعداد شركت‌هاي توليدكننده موتوسيكلت، فضايی رقابتي بين توليدكنندگان داخلي ایجاد شد اما متاسفانه اين رقابت نیز چندان به بهبود کمی و كيفي توليد نینجامید و رشد 30 درصدی امسال نیز بیش‌تر ناشی از خروج نسبی همه بازارهای کشور از رکود است.

در چنین شرایطی، اغلب شركت‌های تولیدکننده موتوسیکلت با استفاده از قطعات ارزان‌قيمت چيني در ساخت محصولاتشان سعي در كاهش قيمت تمام‌شده اين كالا دارند و عرضه موتوسيكلت‌هاي ارزان‌قيمت و فروش اقساطي آن‌ها و هدايايي نظير كلاه كاسكت و... می‌کوشند تا متقاضيان موتوسيكلت را به خريد محصولات خود ترغیب كنند.

سنديكاي توليدكنندگان موتوسيكلت پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها رونق بازار موتوسيكلت نسبت به خودرو را پيش‌بيني كرده بود، اما نبود تنوع مانع از رونق بيش‌تر بازار موتوسيكلت در ايران و تحقق این پیش‌بینی شد. زیرا حتي يكي از اين محصولات از نظر شكل و شمايل و ميزان سوخت مصرفي و مولفه‌هاي مرتبط با نياز مردم تمايز خاصي از هم ندارند.

از اين‌رو در كنار كارخانجات فعال در اين صنعت بايد طراحاني حضور داشته باشند تا كارخانه‌ها بتوانند هر سال دستاوردهاي جديدي را در اين زمينه به نمايش بگذارند يا حداقل دستاوردهاي تازه آنان تفاوت محسوسي با محصولات قبلي داشته باشد.

به گفته فعالان و کارشناسان این صنعت، در این صورت و البته در صورت توسعه بازار داخلی و راهیابی به بازارهای منطقه، امکان  خودکفایی نزدیک به 100 درصدی در تولید موتوسیکلت و دستیابی به تیراژ پنج میلیون وجود دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: