کد خبر: ۱۲۳۴۰
۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱
0
تا پیش از این کمیسیون های ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان نظام های آموزشی نیمه حضوری و غیر حضوری بر اساس ضوابط موجود و با انجام بررسی های کیفی ارزشیابی می کردند و محدودیتی در این مورد وجود نداشت.
محمد جواد یزدان پناه گفت مدارک نیمه‌حضوری مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانش آموختگان دانشگاه‌های خارجی ارزشیابی نخواهد شد و تنها مدارک تحصیلی نیمه حضوری مقطع دکترا آن هم با درنظرگرفتن شرایط خاص قابل ارزشیابی است.

وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری اعلام کرد از این به بعد مدارک دانش آموختگان دوره های نیمه حضوری دانشگاه‌های خارجی را درهیچ مقطعی به جز دکترا ارزشیابی نمی کند.

محمد جواد یزدان پناه، مدیر کل امور دانش آموختگان وزارت علوم گفت با تصویب شورای ارزشیابی مدارک دانشگاههای خارجی مدارک مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانش آموختگان دانشگاههای خارجی بررسی و ارزشیابی نخواهد شد و تنها مدارک تحصیلی نیمه حضوری مقطع دکترا آن هم با درنظرگرفتن شرایط خاص قابل بررسی و ارزشیابی است.

یزدان پناه به جزییات این شرایط خاص اشاره ای نکرد اما گفت این تصمیم به دلیل "افزایش ظرفیت های داخل و کاهش تقاضا" اتخاذ شده است.

تا پیش از این کمیسیون های ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان نظام های آموزشی نیمه حضوری و غیر حضوری بر اساس ضوابط موجود و با انجام بررسی های کیفی ارزشیابی می کردند و محدودیتی در این مورد وجود نداشت.

اول دانشگاه‌های شرقی بی‌اعتبار شدند

مهرماه سال گذشته یزدان‌پناه خبر داده بود: مدارک تحصیلات نیمه‌حضوری در مقطع دکترا صادره از دانشگاه های کشورهای مستقل مشترک المنافع و آسیای میانه و برخی کشورهای شرق و مرکز اروپا، درصورتی که تاریخ شروع به تحصیل دانشجو بعد از اول نوامبر 2008 باشد، از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «غیر قابل ارزشیابی» خواهد بود.

او در تشریح اهداف اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم از این تغییر در نحوه ارزشیابی مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه های کشورهای مستقل مشترک المنافع و آسیای میانه گفته بود: این تصمیمات بر اساس نتایج عینی و ملموس و با در نظر گرفتن بازخوردهای سه ساله اخیر از مدارک صادر شده از سوی دانشگاه های کشورهای مذکور، اتخاذ شده و متاسفانه، بررسی های کیفی صورت گرفته، متناسب با سطح مورد انتظار شورای ارزشیابی نبوده است و انعطاف های حداکثری اعمال شده از سال 84 به بعد در این زمینه نتایج چندان مثبتی نداشته است.

بنا به گفته یزدان پناه، تا قبل از مرداد سال 1384، نگاه وزارت علوم در زمینه ارزشیابی مدارک صادر شده از دانشگاه های کشورهای یاد شده، بسیار سختگیرانه، سلبی و انقباضی بود که از این زمان به بعد، تصمیماتی به منظور ایجاد انعطاف در نحوه ارزشیابی مدارک گرفته شد و بر اساس آنها مقرر شد که مقررات انبساطی جدیدی در یک بازده زمانی مشخص، اجرا شود و بازخورد آنها مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت لزوم در آنها تجدید نظر شود؛ که متاسفانه در عمل، بازخورد مطلوبی از این سیاست های انعطافی، مشاهده نشده است.

به گفته مدیر کل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تصمیم اخیر این وزارت‌خانه در زمینه غیرقابل ارزشیابی دانستن مدارک نیمه حضوری و غیر حضوری صادر شده از سوی دانشگاه های کشورهای مشترک المنافع و آسیای میانه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، یک اقدام بجا و منطقی است زیرا دانشجویان در این مقاطع، باید حضور مستمر و ارتباط نزدیک با محیط های آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی و کارگاهی مراکز دانشگاهی محل تحصیل خود داشته باشند.

تغییر نگاه از اردیبهشت سال گذشته تا امروز

این در حالی است که همین مقام مسئول در وزارت علوم،اردیبهشت‌ماه سال گذشته با اشاره به تغییر نگرش در ضوابط و مقررات ارزشیابی نظام آموزشی کشورهای مختلف و به تبع آن ایجاد تغییراتی در نحوه اعمال ضوابط ارزشیابی در داخل کشور، گفته بود: به این نتیجه رسیده‌ایم که گاهی اوقات گرچه ممکن است برخی افراد در دوره های غیرحضوری یا نیمه حضوری تحصیل کرده و مدت حضورشان در دانشگاه محل تحصیل محدود باشد، ولی در عین حال ممکن است از لحاظ کیفی در سطح مطلوبی قرار داشته و از توانمندی های علمی و پژوهشی قابل قبولی برخوردار باشند. بنابراین، بر این اساس ضوابط تغییر یافت و طی آن ارزشیابی تحصیلات به سه شیوه حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری انجام می شود.

یزدان پناه با اشاره به اینکه اعتبار دانشگاه مربوط در کشور متبوع شرط لازم برای ارزشیابی مدارک دانش آموختگان آن است، گفت: پس از تأیید اعتبار در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی، تحت سه عنوان 'حضوری'، 'نـیـمــه حـضــوری' و 'غیرحضوری' انجام می شود و ذکر نظام آموزشی برای تحصیلات 'نیمه حـضـــوری' و 'غیرحضوری' در ارزشنامه ضروری است.

تحصیلات حضوری، در قوانین وزارت علوم، به تحصیلاتی گفته می شود که برای انجام آن، مدت حضور دانشجو در کشور محل تـحـصـیل (به استناد گذرنامه) بـیـش از دو سوم طول تحصیل متعارف باشد، و چنانچه دانش آموخته، بین یک سوم تا دو سوم طول تحصیل متعارف خود را در کشور محل تحصیل خود، گذرانده باشد، مدرک وی به صورت نیمه حضوری ارزشیابی می شود.

تحصیلات غیرحضوری نیز به تحصیلاتی اطلاق می شود که در نظام های آموزشی از قـبـیـل مکاتبه ای، از راه دور، مجازی، الکترونیکی، مبتنی بر اینترنت و مانند آنها انجام شده باشد و یا دانشجو، کمتر از یک سوم طول تحصیل خود را (به استناد گذرنامه) در کشور محل تحصیل خود حضور داشته باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: