کد خبر: ۱۱۸۶۵۸
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
0
چشم انداز این بازار آنچنان روشن و امیدوارکننده است که کارشناسان برای سال2018 ارزش بازار جهانی محصولات غذایی حلال را 1.6تریلیون دلار تخمین زده اند که این میزان بیانگر نرخ رشد سالانه 6.9درصد برای آن است.

پول‌نیوز، مازیار دانیالی - در تعریف بین المللی "غذای حلال" آورده اند: (به غذاهایی گفته می‌شود که در دین اسلام مصرف آنها مجاز است. حلال همچنین عنوان مجموعه‌ای از نام نشان‌های تجاری (برند) است که بر محصولات غذایی درج می‌شود. این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده است. در چند سال اخیر این علامت تجاری غذایی بصورت یک علامت جهانی از طرف کشورهای اسلامی در دنیا معرفی شده‌است بطوریکه در کشورهای غیر اسلامی نیز استقبال بسیار خوبی داشته است.)

به گزارش گروه بین‌الملل پول‌نیوز، نتایج یک گزارش که اخیرا منتشر شده است با اشاره به بازار پراستقبال و پرسود محصولات غذایی حلال در ابعاد جهانی، می پردازد: ارزش بازار جهانی محصولات غذایی حلال در سال 2013 به رقم 1.1 تریلیون دلار رسید که این روند افزایشی برای سال 2014 نیز قابل پیش بینی است. این در شرایطی است که آمار مذکور در سال 2006 رقمی در حدود 150 میلیارد دلار بوده است. روند افزایشی شاخص های سوددهی در این بازار نمایانگر ارزش اقتصادی برندسازی محصولات غذایی تحت عنوان "حلال" برای کشورهای اسلامی است.

بازار محصولات غذایی حلال از گوشت (خام) مرغ و گاو گرفته تا انواع نوشیدنی ها را شامل می شود. بنا بر گزارش های معتبر سال2012، بازار محصولات غدایی حلال در زمان مذکور 16.6 درصد بازار جهانی مواد غذایی و آشامیدنی ها را به خود اختصاص داده است و این نمایانگر افزایش دانش جهانی نسبت  به ارزش بالای مواد غذایی حلال بویژه در کشورهای غیراسلامی است.

چشم انداز این بازار آنچنان روشن و امیدوارکننده است که کارشناسان برای سال2018 ارزش بازار جهانی محصولات غذایی حلال را 1.6تریلیون دلار تخمین زده اند که این میزان بیانگر نرخ رشد سالانه  6.9درصد برای آن است.

رییس اتاق بازرگانی دبی در این رابطه می گوید: ما فرصت های مناسبی را برای توسعه صنایع غذایی حلال در مقابل خود داریم.وی ادامه می دهد: در شرایط کنونی ارزش و اهمیت تولیدات غذایی حلال در توسعه اقتصادی امارات کاملا شناسایی شده و ما در سال2013 نیز درآمد مناسبی در این بخش داشته ایم.

گفتنی است تنها ارزش بازار داخلی محصولات غذایی حلال در امارات طی سال2012 برابر با 20 میلیارد دلار بوده است. بازار محصولات غذایی حلال در کشورهای مسلمان منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین جنوب و جنوب شرق آسیا همواره بازاری با ثبات و با سودی تضمین شده بوده است. اندونزی بزرگترین بازار محصولات غذایی حلال با گردش 197 میلیارد دلاری(سال2012) است. ترکیه نیز با بازاری به ارزش 100 میلیارد دلار در جایگاه بعدی قرار دارد. علاوه بر کشورهای مسلمان تقاضای بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز بسیار قابل توجه است.

در این بازار پرسود،  ایران به عنوان یک کشور مسلمان با جمعیت قابل توجه در منطقه از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و عدم توجه به اهمیت اقتصادی بازار محصولات غذایی حلال موجب محرومیت ایران از سودآوری این تجارت پرسود جهانی شده است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: