کد خبر: ۱۱۷۹۱۷
۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
0
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دوره استفاده از روش های رانتی و غیر حرفه ای برای حمایت از صنعت گذشته است و باید صنعتگران در یک فضای رقابتی بتوانند زمینه توسعه و رشد خود را فراهم کنند.
پول‌نیوز - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دوره استفاده از روش های رانتی و غیر حرفه ای برای حمایت از صنعت گذشته است و باید صنعتگران در یک فضای رقابتی بتوانند زمینه توسعه و رشد خود را فراهم کنند.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پول‌نیوز، مجتبی خسروتاج در حاشیه همایش علمی بین المللی صنعت چرم تبریز در گفت و گویی افزود: برای دستیابی به این هدف باید در مرحله نخست مزیت های اقتصادی و رقابتی هر صنف، رشته و حرفه ای شناخته شده و سپس بنگاه ها و شرکت های اقتصادی و صنعتی یاد بگیرند که در یک فضای رقابتی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: اگر رشته ای از صنعت از دیدگاه های علمی از مزیت های رقابتی برخوردار نیست دیر یا زود با مشکل مواجه می شود.

خسروتاج تاکید کرد: قرار نیست در کشور برای انجام هر کاری از صفر شروع کنیم و امروزه تجربیات ارزشمند کشورهای مختلف که با روش های علمی کسب شده است می تواند برای کشورمان موثر و مفید باشد.

وی با بیان اینکه برگزاری همایش های بین المللی با محوریت علم می تواند در دستیابی به تجربیات ارزشمند دیگر کشورها نقش موثری ایفا کند، افزود: این همایش ها به دلیل استفاده از تجربیات علمی دیگر کشورها و همچنین نگاه علمی به موضوعات می تواند در توسعه صنعت کشور نقش مهمی ایفا کند.

خسروتاج برگزاری نخستین همایش علمی بین المللی صنعت چرم در تبریز را گامی مهم برای دستیابی به این اهداف ارزیابی کرد و گفت: حضور من در این همایش نشانه اعتقاد مشترک دولت و فعالان این عرصه برای توسعه این صنعت و شناسایی و حل مشکلات آن است.

وی تاکید کرد: این همایش تلاش می کند مزیت های رقابتی صنعت چرم را از دریچه علم بررسی کرده و از تجربیات بین المللی برای رشد و توسعه خود استفاده کند.

خسروتاج اضافه کرد: آذربایجان شرقی به دلیل تشکل های خوبی که در این بخش شکل گرفته و کارهایی که در دهه های گذشته انجام شده است، ظرفیت های خوبی در این صنعت دارد که ایجاد ارتباطات و تعامل با فضای جهانی می تواند موجب شتاب گیری روند توسعه آن شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت چرم کشور به دلیل جایگاه بخش دامداری از مزیت های رقابتی خوبی برخوردار است و باید از این صنعت حمایت کرد.

خسروتاج توسعه این صنعت را نیازمند حمایت در بخش روابط خارجی دانست و افزود: حمایت اقتصادی، فضاسازی و فرهنگ سازی در این عرصه می تواند زمینه برای جذب سرمایه گذار و تقویت این صنعت را فراهم کند.

وی ادامه داد: اجرای این سیاست و تحقق اهداف یاد شده می تواند به شکل مشارکت سرمایه گذاران خارجی و صاحب فن در سطح بین المللی تجلی یافته و موجب توسعه صنعت چرم کشور شود.

خسروتاج با بیان اینکه ایران در بین کشورهای جهان به دلیل شرایط اقلیمی و فضای جغرافیایی جایگاه ویژه ای در صنعت دامداری دارد، گفت: به همین دلیل باید در صنایع با ارزش افزوده بالای دامداری که یکی از مهمترین آنها صنعت چرم است بیش از پیش سرمایه گذاری کرد.

وی اظهار کرد: به دلیل رقابتی بودن صنعت چرم کشور، ارزش دارد که حجم زیادی از بخش فعالیت های اقتصادی خود را روی این صنعت متمرکز کنیم.

خسروتاج گفت: ایرانیان به دلیل تمدن و سابقه فرهنگی در زمینه های هنری و کارهای دستی همواره توانسته اند محصولات خوبی در سطح بین المللی ارایه کنند و باید در صنعت چرم نیز از این مزیت بهره برد.

وی ادامه داد: نیروی انسانی آشنا به هنر و افرادی که بتوانند در بازار جهانی از سلیقه ها و خواستگاه مردم در بخش صنایع چرم مطلع باشند، می تواند این روند را توسعه بخشیده و موجب تقویت جایگاه صنعت چرم و محصولات چرمی ایران در سطح جهان شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به همین منظور دولت مصمم است در چارچوب اسناد بالا دستی که تاکید بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر و توسعه صادرات دارد، در جهت حمایت از صنعت چرم تلاش کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در حاشیه این همایش طی گفت و گوی اختصاصی با ایرنا وعده داد نقشه راه و نحوه توسعه صنعت چرم تبریز در بخش های کیفیت، بازاریابی و صادرات تدوین شود.

حسین نجاتی گفت:به طور قطع در تدوین این نقشه راهبردی تشکل های صنعتی و دانشگاه های علمی تبریز نقش موثری ایفا می کنند.

وی با بیان این که جلسات اولیه برای تدوین این نقشه در تبریز و پیگیری های لازم در سطح وزارتخانه صورت گرفته است افزود:این رویکرد موجب مشخص شدن راهکارهای افزایش کیفیت و صادرات این محصول و نحوه گسترش آن به سمت کالاهایی با ارزش افزوده بالا می شود.

حدود 200 واحد دارای پروانه صنعتی در زمینه چرم سنگین در تبریز فعالیت می کند که این آمار 90 درصد آمار کل کشور در این حوزه است.

تبریز در سال گذشته 300 میلیون دلار صادرات چرم و فرآوردهای چرمی داشته که این آمار نسبت به سال 91 نزدیک به 10 درصد افزایش نشان می دهد.

نجاتی با اشاره به همکاری های تجاری صنعتگران تبریز و ترکیه، اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال جاری سرمایه گذاری مشترک در زمینه صنعت چرم بین این صنعتگران در تبریز صورت گیرد.

همچنین در همایش امروز بعد از بررسی های صورت گرفته توسط هیات داوران 57 مقاله به عنوان مقالات برجسته برای چاپ در کتاب این همایش انتخاب شده است.

در این همایش کارشناسان چرم ایتالیا، لیتوانی، ترکیه، چین و جمهوری آذربایجان حضور یافته و چهار مقاله خارجی و شش مقاله داخلی در آن ارایه شد.

این همایش در پنج محور اصلی مدیریت، حسابداری، اقتصاد، صنایع پشتیبان چرم و صنایع علوم دامی و صنعت پوست برگزار و نمایندگانی از استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، یزد، البرز، قزوین و زنجان در آن شرکت کردند.

یکی از اهداف اصلی این همایش حل مشکلات موجود در مدیریت زنجیره تامین و چرخه ارزش چرم عنوان شده که دستیابی به این هدف می تواند به عنوان یکی از عوامل محرک در اقتصاد کشور نقش موثری ایفا کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: