کد خبر: ۱۱۷۳۶۱
۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
0
اغلب مراجعه شهروندان به تعمیرگاهها به خرید قطعه جدید از مغازه های یدکی فروشی ختم می شود و به ندرت پیش می آید که تعمیرکار بدون تعویض قطعه خودرو را تعمیر کرده و تحویل مشتری دهد.
پول‌نیوز - در هر خیابانی که نگاه کنید بالای شهر باشد یا پایین شهر مغازه های کوچک یا گاراژهای نسبتا بزرگ مربوط به تعمیرکاران خودرو با مهارتهای فنی مختلف به چشم می خورند که به جای تعمیر خودرو قطعات آن را عوض می کنند.

به گزارش ایرنا، بسیارند شهروندانی که به امید تعمیر قطعه ای از خودرو به این تعمیرکاران مراجعه می کنند و ناگزیر به خرید قطعه جدید و پرداخت دستمزد آنان به ازاء تعویض قطعه می شوند.

اغلب مراجعه شهروندان به تعمیرگاهها به خرید قطعه جدید از مغازه های یدکی فروشی ختم می شود و به ندرت پیش می آید که تعمیرکار بدون تعویض قطعه خودرو را تعمیر کرده و تحویل مشتری دهد.

اغلب تعمیرکاران بخشهای مختلف نیز اعم از صافکار، نقاش، برقکار، سیم پیچ، مکانیک و تنظیم باد در کنار هم قرار گرفته و یک مجموعه را تشکیل می دهند که معمولا با هم فامیل و دوست و آشنا بوده و با متقاعد کردن مشتری نسبت به اینکه فلان قطعه خودرو نیز نیاز به تعمیر دارد به قول معروف تا می توانند به یکدیگر نان قرض می دهند.

مغازه فروش قطعات یدکی خودرو نیز معمولا در کنار این مجموعه قرار دارد و تعمیرکار با نگاه نخست به قسمت آسیب دیده موتور خودرو آن قطعه را جدا کرده و بدون اینکه زحمت تعمیر آنها را به خود بدهد به سرعت به مشتری سفارش خرید قطعه جدید از مغازه یدکی نزدیک خود را می دهد و بعد با گفتن این حرف که من کلی تخفیف گرفتم و بخاطر من قیمت را کم کرده مشتری را از خود ممنون می سازد.

یکی از شهروندان مشهدی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قسمت آمپر خودرو دچار مشکل شده بود، قطعه ای از آن را یکبار در تعمیرگاهی عوض کردم اما بعد از دو ماه دوباره همان قسمت دچار مشکل شد و در مراجعه مجدد به تعمیرگاه دوباره تعمیرکار قصد تعویض همان قطعه را داشت.

علیرضا عباسپور افزود: در حالی قطعه را خریدم و تحویل تعمیرکار دادم که قطعه قدیمی به هیچ وجه فرسوده نشده بود و در ظاهر هیچ مشکلی نداشت.

وی گفت: از سوی دیگر دستمزد تعمیرکار برای تعویض یک قطعه نیز زیاد بود در صورتی که فقط چهار پیچ را باز و یک قطعه را جایگزین قطعه دیگر کرد.

او گفت: اغلب تعمیرکاران بابت تعویض قطعه بیش از 200 هزار ریال دستمزد می گیرند در حالی که من نیز این کار را می توانم انجام دهم.

وی افزود: تعمیرکاران نیز به این مساله واقف هستند که دیگر کمتر تعمیرکار ماهر پیدا می شود که بدون تعویض قطعه بتواند آن را تعمیر کند.

یکی از تعمیرکاران خودرو که او را استاد رمضان می نامند نیز گفت: بیشتر کارآموزان تعمیرکار مهارت تعویض قطعه را فرا می گیرند لذا مکانیک نبوده و از نحوه کار کردن قطعات خودرو و سامانه داخلی آنها بی اطلاع هستند.

وی افزود: در نمایندگیهای خودرو که دارای واحد تعمیرکاری هستند گهگاه مکانیک نیز پیدا می شود اما اغلب تعمیرکاران فقط نحوه بسته یا باز کردن قطعه، صافکاری، نقاشی و اشکالات معمولی را که برای همه خودروها رخ می دهد

فرامی گیرند لذا اگر اشکال اساسی برای خودرو پیش آید قادر به تعمیر آن نیستند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر کیفیت قطعات یدکی نیز به شدت کاهش یافته و اغلب چهار تا پنج سال بیشتر دوام نمی آورند و دارنده خودرو مجبور به تعویض آن می شود که این امر در باره قطعات ساخت چین بیشتر صدق می کند.

این تعمیرکار خودرو گفت: قطعات ساخت چین که در خودروها استفاده می شود کیفیت نامطلوبی دارند لذا در صورت خراب شدن، تعمیرکار چاره ای جز تعویض آنها ندارد اما اگر قطعات ساخت داخل در خودروها استفاده شود از کیفیت و دوام مطلوبی برخوردار است.

رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی نیز در پاسخ به ایرنا درباره علت استفاده از قطعات چینی در محصولات ایرانی گفت: این موضوع دو علت دارد، باید ببینیم مجموعه سازان مانند تولیدکنندگان پمپ روغن یا پمپ آب و امثال آن از قطعات ایرانی استفاده می کنند یا برای کاهش هزینه ها قطعات خود را از چین وارد و در قطعه های ساخته شده استفاده می کنند که باید جلو این اقدام گرفته شود.

ابوالقاسم آروند افزود: علت دیگر قیمت اندک قطعات ساخت چین است که باعث می شود برخی مجموعه سازان به جای استفاده از قطعه مرغوب و ایرانی از قطعات بی کیفیت چینی استفاده کنند.

وی با اشاره به ورود بی رویه قطعات ساخت چین به داخل کشور گفت: قاچاق قطعات به ایرانف ورود رسمی با حمایت خودروساز و ورود قطعات و مونتاژ به وسیله قطعه ساز و فروش آن با مارک و برند ایرانی کار خطرناکی است که باید جلو آن گرفته شود زیرا تولید ملی را با مخاطره مواجه می کند.

رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی با تایید اینکه برخی تعمیرکاران فقط تعویض کار هستند افزود: امروزه تعمیرکاران مهارت لازم را برای تعمیر یک قطعه آسیب دیده از خودرو ندارند و اگر هم بخواهند تعمیر کنند محصول کارشان مطلوب نیست.

وی گفت: به عنوان مثال در گذشته تعمیرکاران دینام موتور را تعمیر می کردند اما اکنون دیگر آن را تعمیر نکرده و بلافاصله با قطعه نو تعویض می کنند.

او ادامه داد: امروزه هزینه تعمیر تقریبا زیاد است هرچند برخی قطعات نیز قیمت زیاد دارند و می توان با تعمیر قطعه آسیب دیده صاحب خودرو را از تقبل هزینه های اضافی نجات داد.

رییس مجمع امور صنفی، تولیدی و خدماتی مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار اظهارداشت: بیش از هزار تعمیرگاه و فروش قطعات یدکی خودرو در این کلانشهر فعالیت دارند.

وی گفت: تعمیرکار در صورت خراب بودن قطعه و عدم امکان تعمیر آن را تعویض می کند در غیر این صورت حتما نسبت به تعمیر اقدام می نماید.

عبدالله افشاری صالح افزود: زمانی محصول شرکتهای تولیدکننده قطعات قابل تعمیر بود زیرا نوع مواد اولیه آن دوام و کیفیت بالایی داشت، به عنوان مثال قبلا سرسیلندر خودرو از چدن بود اما اکنون جنس آن آلومینیوم است که قابل تعمیر نیست.

وی بیان کرد: قطعات خودرو تولیدی داخل کشور در حد استاندارد هستند اما انتظار می رود که هر قطعه یک استاندارد مختص به خود داشته باشد.

رییس مجمع امور صنفی، تولیدی و خدماتی مشهد در ادامه گفت: افرادی که پروانه راه اندازی تعمیرگاه را می گیرند در آزمون کتبی و شفاهی اتحادیه صنف تولیدکنندگان و خدمات فنی خودرو شرکت می کنند و پس از کسب نمره لازم از کمیسیون فنی مجمع امور صنفی مجوز فعالیت به آنان داده می شود.

وی افزود: تعمیرگاههای واقع در نمایندگیهای خودرو نیز در اتحادیه در آزمونهای لازم شرکت می کنند و سپس مجاز به کار در نمایندگیها می شوند.

وی گفت: شاید برخی تعمیرکاران مهارت لازم را برای تعمیر قطعات اصلی خودرو نداشته باشند اما همه تعمیرکاران مهارتهای فنی و حرفه ای را در زمینه قطعات مختلف فراگرفته و در این زمینه قابل اعتماد هستند.

او افزود: در صورتی که هر یک از شهروندان از دستمزد تعمیرکاران یا نحوه ارائه خدمات آنان شکایتی دارند می توانند مراتب را به اتحادیه صنف تولیدکنندگان و خدمات فنی خودرویی اطلاع دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: