کد خبر: ۱۱۷۱۴۸
۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
0
پول‌نیوز - مشاور عالی رییس جمهوری گفت: تصمیم رییس جمهوری در مورد تشکیل قطب سوم خودروسازی کشور بسیار جدی بوده و نظرشان این است که خودروسازان در فضایی کاملاً رقابتی فعالیت کنند تا بازار رقابت سبب اصلاح کیفیت و کاهش قیمت ها شود.

به گزارش گروه خودرو پول‌نیوز، به گفته اکبر ترکان در واقع نظر رییس جمهوری این است که غیر از دو خودروساز بزرگ فعلی، یک خودروسازی دیگر نیز راه اندازی شود و بتواند هم در بعد صادرات و هم در بعد تأمین نیاز داخل، فعالیت کند.

وی ادامه داد: با این وصف، مکان تأسیس قطب سوم را نیز در منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته ایم و می خواهیم با گرایش صادراتی، خودروسازی نیرومند ایجاد کنیم.

ترکان اضافه کرد: در این بین قرار نیست دولت، خود متولی «قطب سوم» باشد؛ چرا که این قطب از سوی بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد و دولت نیز حمایت های لازم را در این مورد اعمال خواهد کرد.

وی خاطرنشان ساخت: اکنون مذاکراتی با بخش خصوصی انجام داده و از آنان خواسته ایم با خودروسازان مختلف دنیا مذاکره کنند و نتایج را در اختیار دولت قرار دهند. دولت نیز به بهترین پیشنهاد پاسخ مثبت داده و حمایت های لازم را نیز از آن انجام خواهد داد.

مشاور عالی رییس جمهوری گفت: در این بین ما از فعالان بخش خصوصی خواسته ایم با خودروسازان اروپایی و آسیایی مذاکره کنند که در این راستا می توان به خودروسازان چینی و شرکت هایی مانند نیسان موتورز ژاپن و کیاموتورز کره اشاره کرد. ضمن آنکه اروپایی ها نیز منتظر مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 هستند.

به گفته ترکان، به هر حال آنها می خواهند مطمئن شوند که آیا اجازه سرمایه گذاری در ایران را خواهند داشت و آیا می توانند به آینده این سرمایه گذاری (با توجه به رابطه ایران و غرب) اطمینان کنند. اما اهداف راه اندازی قطب سوم خودروسازی مشخص است؛ یکی از اهداف مشخص، ایجاد خودروسازی صادرات محور است؛ یعنی هم بخشی از نیاز بازار داخل تأمین شود و هم محصولات این قطب، قابل عرضه و رقابت در بازارهای جهانی باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس قطب سوم خودروسازی قطعاً سازماندهی متفاوتی در مقایسه با ایران خودرو و سایپا خواهد داشت؛ زیرا نگاه خودروسازان به بازار داخل معطوف شده، اما این قطب می خواهد شرکتی با ظرفیت بین المللی و قدرت صادرات باشد.

مشاور عالی رییس جمهوری اظهار داشت: نخستین خواسته ما در این زمینه، داشتن نگاه بین المللی و صادرات است؛ به نحوی که 50 درصد خودروهای تولیدی توسط قطب سوم باید صادر شوند.

وی اضافه کرد: البته تأمین بازار داخلی نیز دیگر خواسته دولت است؛ بدین معنا که قطب سوم باید نگاهی توأمان به بازار داخل و خارج داشته باشد.

ترکان افزود: موضوع دیگر، ساخت داخل است؛ یعنی خودروساز خارجی باید تولید خود را با 51درصد ساخت داخل آغاز کند؛ منتها با رعایت معیارهای فنی. در واقع ساخت داخل نباید بهانه ای برای افت کیفیت به دست طرف خارجی بدهد؛ زیرا خودروهای تولیدی قرار است صادر نیز بشوند؛ بنابراین از نظر کیفی باید محصولاتی قابل قبول و قابل عرضه در بازارهای جهانی باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: