کد خبر: ۱۱۵۳۴
۱۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۷
0
از اين رو براي پروژه‌هاي شهر تهران تابلوي روزشمار نصب کرديم تا شهروندان و رسانه‌ها بتوانند بر عملکرد ما نظارت داشته باشند. با اين کار اگر چه فشار زيادي را بر خود متحمل کرديم اما به اين موضوع و آگاه سازي شهروندان از حقوق خود افتخار مي‌کنيم.
در تاريخ 3/2/1386کلنگ بزرگترين تونل زير زميني کلان شهر تهران توسط شهردار تهران به زمين زده شد. روزهايي که در آن محمد باقر قاليباف گمانه زني هاي استعفا را رد کرده و کناره گيري را به معناي شانه خالي کردن از زير بار مسووليت ها دانسته و صراحتا اعلام کرده بود که عرصه سازندگي مديريت شهري را ترک نخواهد کرد.

نصب روز شمار بر پروژه هاي شهري را مي توان از ديگر اقدامات تاثير گذار شهرداري تهران براي ارتقاء اعتماد عمومي نام برد. بالاترين مقام اجرايي شهرداري تهران، محمد باقر قاليباف در اين خصوص تصريح مي کند: حداقل حقوق شهروندان اين است که بدانند پولشان چگونه در شهر هزينه مي‌شود و روند پيشرفت پروژه‌هاي شهري چگونه است.

از اين رو براي پروژه‌هاي شهر تهران تابلوي روزشمار نصب کرديم تا شهروندان و رسانه‌ها بتوانند بر عملکرد ما نظارت داشته باشند. با اين کار اگر چه فشار زيادي را بر خود متحمل کرديم اما به اين موضوع و آگاه سازي شهروندان از حقوق خود افتخار مي‌کنيم.

قاليباف با تاکيد براين که مسئولي که در معرض فشار افکار عمومي نباشد، مسئول دلسوزي نيست، گفت: روزي که ما براي پروژه‌ها روز شمار نصب کرديم تا شهروندان بدانند هر پروژه در چه زماني بايد به اتمام برسد، برخي از مسئولين اجرايي کشور که از مسئولين موفق هستند، گفتند با اين کار تنها خود را در معرض اتهام قرار مي‌دهيد و مشکل برايتان ايجاد مي‌شود، اما همان افراد بعدها اين کار را بسيار خوب و تاثير گذار دانستند.

ضرورت احداث تونل توحيد
هنگامي که در دهه 40 مشاور وقت شهرداري تهران شبکه بزرگراهي پايتخت ايران را طرح ريزي مي کرد به مجموعه بزرگراه هايي اشاره کرد که بعدها به رينگ هاي داخلي و خارجي شهر معروف شدند. هدف از احداث اين رينگ ها ايجاد يک کمربند بزرگراهي در بيرون و درون شهر بود تا بتواند نقاط مختلف شهر را در کوتاه ترين زمان به يکديگر متصل کند. در اين طرح همچنين به احداث 40 روگذر و زيرگذر در شهر اشاره شد.

در طرح عنوان شد که يکي از زيرگذرها بايد در ميدان کندي «توحيد فعلي» احداث شود تا به دنبال آن بزرگراه هاي چمران و نواب فعلي به يکديگر متصل و در عمل بخش غربي رينگ داخلي تکميل شود. طي سال هاي بعد بزرگراه هاي چمران و نواب براي اجراي کامل طرح احداث شدند، اما اجراي آن حلقه واسط هر بار به دليلي متوقف ماند. احداث تونل توحيد يک بار به دليل کمبود اعتبار و بار ديگر به علت قرار نگرفتن در ميان اولويت ها متوقف ماند تا اين که رفته رفته به يک ضرورت مبدل شد و شهرداري را ناگزير از احداث کرد.

پس از مدت ها بحث و بررسي، احداث تونل توحيد بالاخره در دستور کار مديريت شهري قرار گرفت و کلنگ عمليات اجرايي آن در ارديبهشت 1386 توسط بالاترين مقام اجرايي شهرداري تهران به زمين زده شد و با اختصاص اعتبار 150 ميليارد توماني و فرصت زماني دو سال و نيم، فعاليت رسمي خود را آغاز کرد.

مشخصات فني تونل توحيد
در تاريخ 29/3/86 رسما عمليات اجرايي پروژه تونل توحيد شروع شد. با احتساب و برنامه زمان‌بندي شده، پروژه بايد در مدت 29 ماه از زمان عقد قرارداد به اجرا، تكميل و بهره‌برداري مي رسيد كه همين مدت زمان تعيين شده براي انجام اين پروژه بزرگ با اين موقعيت مكاني و ويژگي‌هاي استثنايي، يك ركورد كم نظير در جهان است. از ويژگي‌هاي خاص، مهم و منحصر به فرد اين پروژه، بايد به تلاقي تونل با خط 2و4 مترو اشاره كرد.

تونل توحيد نخستين تونل زير زميني متصل کننده بزرگراه شمال به جنوب تهران است كه 2 بزرگراه شهيد چمران و شهيد نواب صفوي را به يكديگر متصل خواهد كرد. با بهره‌برداري از تونل توحيد، مشكل ترافيك در حدفاصل تقاطع خيابان باقرخان و بزرگراه شهيد چمران و خيابان آذربايجان و بزرگراه شهيد نواب صفوي رفع مي‌شود كه صرفه‌جويي در مصرف بنزين و كاهش آلودگي‌‌هاي هوا، صوتي و بصري را نيز به دنبال خواهد داشت.

براي اجراي اين پروژه 6 كارگاه اصلي در نقاط مختلف ابتداي خيابان باقر خان، ميدان توحيد، نيايش، بين توحيد و آزادي، تقاطع خيابان آزادي و توحيد، ميدان جمهوري و تقاطع خيابان آذربايجان با نواب، به اضافه حدود 30 جبهه كاري فعال شدند. از نكات بارز و قابل اهميت ديگر، توانمندي فني و تجربي 3هزار و 400 پرسنل اجرايي در تونل توحيد و استفاده از 708 دستگاه تجهيزات سبك و سنگين مدرن درروند اجراي پروژه است.

در احداث و تجهيزات مورد استفاده در تونل توحيد از تكنولوژي و دانش فني و مهندسي روز بهره گرفته شده كه از جمله شامل 70 عدد جت‌فن؛ 11 اگزوز فن براي تهويه وخروج هواي آلوده و ورود هواي تازه به تونل؛ ژنراتورهاي اختصاصي و اضطراري برق كه درصورت قطع برق تهران و شبكه سراسري به‌صورت خودكار برق تونل را همواره روشن نگه دارد و قطع برق را جبران كند و روشنايي استاندارد و نور طبيعي بيرون و نور مصنوعي داخل تونل (عدم‌خيرگي ) را تامين کند؛ تعبيه شبكه‌هاي فاضلاب؛ نصب بيش از 3هزار شمع، بيش از 25هزار قطعه بتني و سيستم هوشمند؛ محاسبه دقيق و مقاوم‌سازي‌ تونل در مواجهه با زلزله و تكان‌هاي تخريبي ناشي از گسل‌ها است.

مزاياي احداث تونل توحيد
كاهش نياز به رفع معارض ملكي و تاسيسات شهري، ارتقاي عملكرد كريدور شهيد چمران- شهيد نواب در شبكه معابر شهر تهران از جاده دسترسي به بزرگراه، افزايش سرعت اجراي پروژه و در نتيجه تسريع در بهره‌برداري از آن، كاهش زمان سفرهاي درون شهري، ترافيك عبوري به علت افزايش متوسط سرعت حركت وسايل نقليه و تسهيل در دسترسي‌هاي محلي، كاهش مصرف سوخت وسايل نقليه و جلوگيري از هدر رفتن سوخت، افزايش ايمني عبور و مرور و در نتيجه كاهش حوادث، تصادفات و جرايم ترافيكي، كاهش آلودگي محيط زيست اعم از صوتي و هوايي، كاهش استهلاك وسايل نقليه و هزينه‌هاي نگهداري و تامين قطعات يدكي، بالا رفتن امنيت فكري و كاهش اضطراب شهروندان از مزاياي اصلي احداث تونل توحيد به شمار مي آيند.

تونل توحيد از ديدگاه بهارستاني ها
عليرضا سليمي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سرعت پيشرفت تونل توحيد گفت: نظر اکثر نمايندگان مجلس در خصوص تونل توحيد مثبت است. تونل توحيد از معدود پروژه‌هايي است که طبق زمانبندي اعلام شده پيشرفت داشته و جزو طرح‌هاي موفق شهرداري تهران محسوب مي‌شود. از اين رو بايد از شهردار پايتخت تقدير شود. زماني که در خصوص يک پروژه انتقادات فني مطرح مي‌شود قابل قبول است، اما گاهي اوقات به دليل برخي رويكردهاي سياسي مسائلي مطرح مي‌شود که طرح آنها منطقي نيست.

يوسف نژاد عضو هيات رييسه فراکسيون مديريت شهري مجلس، تونل توحيد را يکي از افتخارات تاريخ مديريت شهري اعلام مي کند و مي گويد: در بررسي‌هاي انجام شده تونل توحيد يکي از پروژه‌هاي مهم شهري در خاورميانه بوده و در سطوح بالاي تخصصي قابل ارايه است. تهران براي توسعه متوازن و حل مشکلات خود به چنين طرح‌هايي نياز دارد و با حمايت از مديريت شهري، اين برنامه‌ها بايد تداوم داشته باشد.

شکور اکبرنژاد عضو کميسيون اقتصادي مجلس نيز ساخت بزرگترين تونل شهري کشور را حاصل انديشمندي و تدبير مديريت شهري پايتخت دانست و گفت: احداث تونل توحيد نه تنها به نفع شهروندان تهراني است بلکه به نفع دولت نيز هست چرا که با صرفه‌جويي در مصرف سوخت، دولت نيز هزينه کمتري پرداخت مي‌کند. از سويي مردم استان‌هاي ديگر که به تهران سفر مي‌کنند از مزاياي تونل در کاهش ترافيک بهره‌مند مي‌شوند، بنابراين تونل توحيد را مي توان پروژه‌اي ملي ناميد.

محمدرضا محسني ثاني عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در تاييد گفته هاي فوق تصريح مي کند: احداث تونل توحيد رکوردي در پروژه‌هاي عمراني کلان شهر تهران و ايران است. تونل توحيد از وسعت و مساحت بسيار بالايي برخوردار است و به تبع آن مديران شهري با استفاده از سيستم هوشمند ايمني پيشرفته، تونل را تجهيز کرده‌اند.

قياس توحيد و ميلاد کاملا اشتباه است
شهردار تهران با اشاره به افتتاح تونل توحيد در روز عيد غدير خم آن را به عنوان يکي از نيازهاي ضروري تهران بر شمرد و گفت: هيچگاه تونلينگ ( تونل سازي ) را متوقف نخواهيم کرد.

محمد باقر قاليباف افزود: با اين حجم عملياتي مي‌توان ادعا کرد در تاريخ فعاليت شهرداري، تونل توحيد از نظر هزينه صرف شده، سرعت پيشرفت کار، مسائل فني، کيفيت طراحي، شرايط ايمني و ميزان عمليات عمراني بي‌نظير بوده و بزرگترين پروژه شهري پايتخت به حساب مي‌آيد.

شهردار تهران بيان داشت: مقايسه تونل توحيد و برج ميلاد با يکديگر درست نيست زيرا اين تونل يک پروژه منحصر به فرد بوده و در کشور دومي ندارد. درواقع برج ميلاد را فقط مي‌توان با ساير برج‌هاي مخابراتي دنيا مقايسه کرد، اما تونل توحيد به لحاظ سازه‌اي يک کار تونلي محسوب مي شود که مورد مشابه دارد.

وي ادامه داد: البته با اين حجم عملياتي مي‌توان به يقين ادعا کرد در تاريخ فعاليت شهرداري‌هاي کل کشور، تونل توحيد از نظر هزينه صرف شده، سرعت پيشرفت کار، مسائل فني، کيفيت طراحي، شرايط ايمني و ميزان عمليات عمراني بي‌نظير بوده و بزرگ‌ترين پروژه شهري پايتخت به حساب مي‌آيد.

شهردار تهران افزود: مشکل شهر تهران اين است که زير سطح آن هيچگاه ساخته نشده است، اما ما مصمم بوده و هستيم که استانداردهاي روز دنيا را در پايتخت اعمال کنيم. به طور مثال با احداث 350 کيلومتر شبکه جمع‌آوري آبهاي سطحي، ميزان آب‌گرفتگي معابر نسبت به سال‌هاي نه چندان دور، بسيار کمتر شده و در حوزه آبگيري سطح شهر، آرامش بيشتري نصيب شهروندان شده است. ضمن اين که، ترافيک ناشي از آب‌گرفتگي‌ها هم کاهش پيدا کرده است.

وي تاکيد کرد: ما هيچگاه مبحث «تونلينگ» را در شهر تهران متوقف نخواهيم کرد و با علم به مشکلات احتمالي موجود، به رسالتي که داريم فکر کرده و جهت رفاه حال تهراني ها، ناملايمات و سختيها را به جان مي‌خريم.

شهردار تهران در خصوص عمده مشکلات مربوط به اين پروژه اظهارداشت: رفع معارضين تاسيساتي و ملکي و تجهيز کارگاه ها از جمله مراحل سخت پروژه بود که زمان زيادي از ما گرفت، اما در طول طرح نيز استقرار 5200 نفر کارگر و فراهم ساختن محل استراحت براي آنها واقعا دشوار بود. اين ميزان جمعيت به اندازه ساکنان يک شهرک بوده و اداره کردن، اسکان دادن و رفع مايحتاج آنان کاري اساسي را مي‌طلبيد که خوشبختانه انجام شد. البته سال هاي پيش مشکل تامين سيمان، آرماتور و ورود تجهيزاتي چون جت‌فن‌ها به دليل تحريم اقتصادي وجود داشت که به مرور زمان بر همه آنها غلبه کرديم.

قاليباف ادامه داد: هيچ پروژه‌اي در سطح شهر تهران نيست که متوقف شده و يا سرعت آن کاهش يافته باشد، کما اينکه ما تونل صدر، نيايش و تونل اميرکبير را در طول ساخت تونل توحيد آغاز و پل روشندلان را نيز افتتاح کرده‌ايم. اما قبول دارم که سرعت کار در تونل توحيد بيش از سرعت پيشرفت ساير پروژه‌هاي شهري بوده و دليل آن هم گماردن سه شيفت کارگر در جبهه‌هاي کاري مختلف پروژه تونل توحيد بوده است، نه کم‌کاري در ساير پروژه‌هاي شهري.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: