دنیای اقتصاد _ امروز ميزبان يك ژاپني كممصرف و كوچك هستيم. ياريس را ميگوييم؛ خودرويي وارداتي از سرزمين آفتاب تابان كه به دليل حجم موتور پاييناش برخلاف ساير همكيشان ميهمان خود در بازار خودرو كشور همچنان كارت سوختش شارژ ميشود و هماكنون در دو مدل هاچبك و صندوقدار وارد ايران شده و از لحاظ آپشن بايد آن را به 4مدل تقسيم كرد.
ياريس هم در مدل هاچبك و هم در مدل صندوقدار از موتوري 1300سيسي بهره برده و به واسطه آن 84اسببخار قدرت توليد ميكند.
اين چشمبادامي، 4سيلندر و 16سوپاپه به حساب آمده و بسته به مدلهايي كه دارد، به گيربكس اتومات 4سرعته و دندهاي 5سرعته مجهز است. پشت فرمان ياريس ميتوان تا 170كيلومتر در ساعت پدال گاز را فشرد و در عرض 11ثانيه به شتاب 100كيلومتر رسيد.
سوژه ژاپني امروز ما مصرف سوخت مناسبي داشته و در هر 100كيلومتر سيكل تركيبي بين 6 تا 5/6ليتر بنزين ميسوزاند. هرچند طبق مصوبه ستاد مديريت حملونقل و مصرف سوخت، غالب خودروهاي وارداتي از دريافت بنزين يارانهاي محروماند، اما ياريس تنها بيگانهاي است كه به دليل حجم موتور 1300 خود همچنان كارت سوختش شارژ ميشود. اما سري هم به آپشنهاي ياريس بزنيم.
مدل صندوقدار اين محصول داراي 3تيپ است كه تيپ يك آن به امكاناتي نظير ترمز ABS، ايربگ، سيستم ضدسرقت موتور و فرمان هيدروليك مجهز است. تيپ B آن نيز علاوه بر تجهيزات تيپ A از امكاناتي نظير شيشه بالابر برقي، قفل مركزي و آينههاي جانبي برقي بهره ميبرد. ياريس تيپ 3 هم جداي از امكانات تيپهاي A و B، به چراغ مهشكن و رينگ آلومينيومي تجهيز شده است.
همچنين ياريس هاچبك نيز كه تنها در يك مدل، ميهمان بازار ايران شده، از آپشنهايي نظير ترمز ABS، ايربگ و شيشه بالابر برقي بهره ميبرد، اين مدل هماكنون با قيمت 26ميليون تومان در بازار به فروش ميرسد. ياريس صندوقدار نيز بسته به مدلهاي خود قيمتي بالاتر از 26ميليون تومان دارد.