کد خبر: ۱۱۰۵۸۴
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
0
توقف تولید بنزین بی کیفیت و سرطان زا در مجتمع های پتروشیمی و جایگزینی آن با بنزین استاندارد وارداتی گرچه یکی از اقدام های مهم دولت یازدهم در راستای توجه به سلامت مردم بود اما برخی رسانه ها با طرح شایعه هایی به دنبال کمرنگ کردن این دستاورد هستند.
پول‌نیوز - در سال 1388 و پس از مطرح شدن تحریم بنزین، مسوولان وقت به سراغ افزایش تولید بنزین داخلی رفتند و بسیاری از واحدهای پتروشیمی را موظف به تولید بنزین کردند؛ بنزینی که بر اساس مشاهده و البته نظر کارشناسان، فاقد استانداردهای لازم زیست محیطی و رهاوردش افزایش آلودگی هوا بود.
 
با وجود اعتراض های بسیاری که در آن دوره نسبت به تولید بنزین پتروشیمی بود، دولت وقت نه تنها اقدامی در راستای توقف تولید آن نکرد بلکه به تولید آن نیز افتخار می کرد و آن را نشانی از توانمندی داخلی می دانست.
 
به گزارش ایرنا،حجم بالای حلال های صنعتی در بنزین های پتروشیمی، باعث افزایش پراکندگی ذرات سرطان زا در هوا بویژه در شهرهای بزرگ و در صدر آنها تهران شد. آلودگی هوای تهران در حدی بود که در سال گذشته مردم این کلان شهر فقط شانس تنفس در کمتر از 5 روز هوای پاک را داشتند و بسیاری از کارشناسان انرژی و محیط زیستی بنزین های تولید شده در پتروشیمی ها را متهم ردیف اول این آلودگی می دانستند.
 
روی کارآمدن دولت یازدهم اما نقطه ی عطفی در این زمینه بود. با افزایش غیر معمول آلودگی هوای تهران و سایر کلان شهرها و هشدار کارشناسان مربوط نسبت به پراکندگی ذرات سرطان زا حاصل از سوخت مصرفی خودروها، دولتمردان جدید را وا داشت که بنزین مرغوب و دارای استانداردهای بین المللی به کشور وارد کنند. سازمان محیط زیست یکی از دلایل آلودگی شدید هوای کلانشهرها را توزیع نشدن بنزین با استاندارد «یورو» اعلام کرد و با بیان اینکه بنزین تولید داخل نه فقط برای مصرف کل ایران بلکه حتی برای مصرف کلانشهرها هم کافی نیست، پیشنهاد داد که بنزین استاندارد از کشورهای دیگر وارد شود.
 
چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به موافقت قطعی دولت برای افزایش واردات بنزین تا روزانه ١٠ میلیون لیتر، اعلام کرد بنزین وارداتی جایگزین بنزین تولیدی پتروشیمی ها در سال 93 خواهد شد.
 
حال با وجود آنکه چندین بار استاندارد بودن بنزین های وارداتی توسط مسوولان محیط زیست و نفت اعلام شده است، برخی از رسانه ها در روزهای گذشته مدعی شدند که بنزین های وارداتی بی کیفیت است.
 
«بیژن زنگنه» وزیر نفت روز سه شنبه 16 اردیبهشت در واکنش به این شایعه گفت: آلودگی بنزین وارداتی به کشور شایعه است و بنزینی که وارد کشور می شود از کیفیت مطلوبی برخوردار است. ما در مقابل ملت ایران و سلامت آنها متعهد هستیم و به همین دلیل هم اعلام کردیم بنزین پتروشیمی تا زمانی که در شرایط اضطراری قرار نگرفته ایم تولید نشود.
 
وزیر نفت همچنین از ظرفیت پالایش نفت تا سقف سه میلیون بشکه در روز خبر داد و گفت: در آینده نیازی به واردات بنزین و دیگر فرآورده های نفتی نخواهیم داشت.
 
 
 
***مرغوب بودن بنزین های وارداتی از هوای تهران معلوم است
 
متخصصان و کارشناسان متعددی بالا بودن کیفیت بنزین وارداتی نسبت به بنزین های پتروشیمی تولید داخل کشور را تایید می کنند. «عباس کاظمی» معاون وزیر نفت و مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی چندی پیش با اشاره به کیفی بودن بنزین های وارداتی گفته بود: استاندارد محیط زیستی بنزین وارداتی بالاتر از بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمی است؛ بر این اساس تصمیم گرفته شده است واردات بنزین افزایش یابد.
 
در حالی که برخی رسانه ها مطالبی مبنی بر اینکه تنها وزارت نفت در تست بنزین های وارداتی دخالت دارد و تنها مرجع تشخیص استاندارد بودن کیفیت بنزین های وارداتی وزارت نفت است، منتشر کرده اند، «فتح الله امی» مدیر و مجری پیشین طرح کاهش آلودگی هوای تهران در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با اشاره به کیفیت بنزین های وارداتی گفت: از کاهش میزان آلودگی هوای تهران می توان دریافت که به طور قطع کیفیت بنزین های وارداتی بالاتر از بنزین های تولید شده در واحدهای پتروشیمی داخل کشور است.
 
وی ادامه داد: به گفته ی وزیر نفت خوشبختانه دیگر بنزین مصرفی مردم در پتروشیمی ها تولید نمی شود و تولید و توزیع بنزین پتروشیمی داخل کشور طبق صحبت های وزیر نفت متوقف شده است. بنزین وارداتی تعریف و انواع مختلفی دارد. در زمان حاضر بنزین مطابق سفارشات با استانداردهای یورو 1، یورو2، یورو3، یورو4 و یورو5 تولید می شود که حد و میزان اشتعال هر کدام از این درجه ها با یک دیگر فرق دارند و در زمان حاضر در اروپا و کشورهای توسعه یافته از بنزین دارای کیفیت یورو 5 استفاده می شود.
 
وی با هشدار نسبت به مصرف بنزین های پتروشیمی تولید داخل گفت: پتروشیمی ها باید درصد «اکتان» بنزین های تولید شده را اعلام می کردند اما زیر بار اعلام درصد اکتان نمی رفتند. از سوی دیگر اشتعال بنزین های پتروشیمی به صورت حلقوی است که این نوع اشتعال نشان دهنده ی این است که بنزین مصرفی فاقد کیفیت ها و استانداردهای لازم است.
 
امی با بیان اینکه بنزین های تولید شده در پالایشگاه های داخل کشور کیفیت مطلوبی دارند، گفت: در زمان حاضر بنزین هایی که در پالایشگاه های کشور تولید می شوند از استانداردهای یورو برخوردارند و بنزین های با کیفیتی محسوب می شوند. این بنزین ها از خود نفت استخراج می شوند و می توان گفت بنزین سالمی هستند اما تمام تولیدات پالایشگاهی کفاف نیاز مصرف کشور را نمی دهد.
 
نکته یی که تمام کارشناسان و مسوولان روی آن اتفاق نظر دارند، این است که بنزین های وارداتی به مراتب کیفیت بهتری از بنزین های پتروشیمی های داخل کشور دارند و نمی توان آلوده بودن بنزین های وارداتی را تایید کرد.
 
 
 
***واردات بنزین مطابق با استانداردهای یورو
 
بسیاری از کارشناسان و مسوولان اعلام آلوده بودن بنزین وارداتی را کار حاشیه یی و سیاسی می دانند. «سید محسن قمصری» مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با رد ادعای برخی از رسانه ها مبنی بر غیر استاندارد بودن بنزین های وارداتی گفت: بنزین های وارداتی تمام استانداردهای یورو را دارد و مشخصات بنزین با کیفیت را دارا است.
 
وی ادامه داد: ایران از کشور خاصی بنزین نمی خرد بلکه بنزین موجود در بازار را خریداری می کند که قبل از خرید هم تست های کیفیت انجام می شوند و کیفیت بنزین وارداتی را شرکت پخش فرآورده های نفتی و کنترل کیفیت این شرکت مشخص می کند.
 
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اخبار منتشر شده در برخی از رسانه ها و خبرگزاری ها با این محتوا که بنزین های وارداتی کیفیت ندارد را رد می کنم، تصریح کرد: کشتی ها در زمان بارگیری و تخلیه توسط بازرسان مستقل کارشناسی می شوند و هیچ محموله یی خارج از استاندارد وارد کشور نمی شود و حتی در برخی موارد از استاندارد بالاتر هم برخوردار بوده است.
 
وی با اشاره به کیفیت محموله های بنزین وارداتی به کشور در ماه های گذشته گفت: بر اساس استانداردهای کشور میزان مجاز «بنزن» موجود در بنزین 5 درصد است؛ درحالی که این میزان در کشتی اول 40/1 و در کشتی دوم 42/1 بوده است که بهتر از میزان استاندارد در کشور است. همچنین میزان آروماتیک طبق استاندارد ٤٥ درصد و گوگرد ١٠٠٠ppm است که در دو کشتی آخر میزان آروماتیک به ترتیب 6/25 و 4/19 و میزان گوگرد به ترتیب90 و١٠٠ppm بوده که این ارقام نشان می دهد که کیفیت سوخت های وارداتی بالاتر از استاندارد است.
 
«سید علی مومنی» رییس مهندسی فرآورده های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی چندی پیش اعلام کرد که کتابچه ی مشخصات استاندارد، شامل شاخص های متعددی است که کیفی بودن بنزین براساس آنها تایید یا مردود اعلام می شود. براساس این کتابچه، ١٢ آزمایش کیفی روی بنزین انجام می شود تا کیفیت آن از هر جهت تایید شود؛ بنزین وارداتی به کشور نیز از این قاعده مستثنا نیست و قبل از ورود به چرخه ی توزیع، آزمایش های کنترل کیفیت روی آنها انجام می شود.
 
به گفته ی وی به طور قطع استاندارد محیط زیستی بنزین وارداتی بالاتر از بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
نظرسنجی
به نظر شما در آینده نزدیک شاخص بورس بهتر خواهد شد؟
بله
خیر
مشاهده نظرات
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
تعطیلی همه مشاغل به جز سطح 1 در ۲۵ مرکز استان و همه کلانشهرها
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: حداقل ۲۵ مرکز استانی و نیز همه کلانشهرها شامل دور جدید محدودیت‌های شدید خواهند شد.