پولنیوز، سمیه علیاصغری - بنابر گزارش جدید شرکت پژوهشی آی دی سی، بازار تبلت در سه ماه نخست سال جاری میلادی شاهد افت فروش بوده است. عرضه جهانی تبلت ها نسبت به سه ماه پایانی 2013 کاهش 36 درصدی و در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته تنها رشد 4 درصدی را تجربه کرده است. کاهش فروش تبلت ها در اندازه های نمایشگر و سیستم های عامل مختلف رخ داده است.
به گزارش گروه بینالملل پولنیوز، مجموع فروش تبلت ها در فصل نخست 2014 برابر با 50.4 میلیون دستگاه بوده که نسبت به آمار 48.6 میلیون دستگاهی سال گذشته رشد داشته است. افزایش حضور تلفن های همراه هوشمند با نمایشگرهایی بزرگتر و مصرف کنندگانی که تبلت های فعلی خود را برای مدت زمانی طولانی تر حفظ می کنند دو عامل تاثیرگذار بر فروش کمتر از انتظار فصلی بازار تبلت عنوان شده است.
افزون بر این، رشد تجاری به اندازه ای تقویت نشده است تا کاهش فروش در بخش مصرف کننده را جبران کند. اپل 16.4 میلیون آیپد را طی فصل نخست امسال به فروش رسانده که نسبت به آمار 19.5 میلیونی سال گذشته کاهش یافته است. در مقابل، فروش سامسونگ از 8.5 میلیون دستگاه در فصل نخست سال گذشته به 11.2 میلیون دستگاه رسیده است. آمار فروش ایسوس که جایگاه سوم در بازار تبلت را به خود اختصاص داده نیز با کاهشی اندک از 2.6 میلیون به 2.5 دستگاه رسیده است.
در جایگاه چهارم لنوو قرار دارد که چه در بخش تلفن همراه هوشمند و چه تبلت رشد قابل توجهی را دنبال می کند. فروش تبلت های این شرکت از 600 هزار دستگاه در سه ماه نخست 2013 به 2.1 میلیون دستگاه در سه ماه نخست 2014 رسیده که رشد سالانه 224 درصدی را نشان می دهد. اما آمازون که جایگاه پنجم را در اختیار دارد افت فروش 47 درصدی را شاهد بوده و فروش این شرکت از 1.8 میلیون دستگاه به یک میلیون دستگاه رسیده است.
برنده واقعی فصل نخست 2014 سیستم عامل آندرویید بوده است. آندرویید سهمی دو سومی از بازار تبلت را به خود اختصاص داده و تسلط خود بر این بازار را ادامه می دهد. از سوی دیگر، اگرچه سهم بازار ویندوز همچنان اندک باقی مانده است اما دستگاه های مجهز به این سیستم عامل به لطف معرفی تبلت هایی ارزان مانند ایسوس تی 100 روند رو به رشد فروش خود را دنبال می کنند. این در شرایطی است که اپل افت 16 درصدی رشد فروش آیپد را تجربه کرده است.