May 2021 19 / چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۵۹
۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
0

 پول‌نیوز - یک استاد ارتباطات معتقد است: سخنور باید فصاحت بیان داشته باشد.

محمد علی حسینیان در گفت‌وگو با ایسنا، با طرح این سئوال که چگونه سخن بگوییم که دچار پراکنده‌گویی نشویم؟ افزود: سخنور باید یاد بگیرد که هر چه می‌گوید در خدمت شروع و پایان باشد. آغاز می‌تواند لحظه‌ای باشد که سخنور کل حرف را بگوید و زمان باقی مانده برای تحکیم و تثبیت حرف زده شده باشد.

حسینیان با اشاره به اینکه اولین اصل اصیل در سخن گفتن، تشخص است، گفت: تشخص فقط شخصیت نیست بلکه شامل جدیت، اعتبار، احترام و نفوذ و قدر و منزلت و حتی آبروست.

وی از ایجاد یک چهره‌ی انسانی به عنوان اولین اصل ایجاد تشخص نام برد و افزود: وضعیت ظاهری فرد سخنگو و آرامش رفتار از نوع ظاهری در تشخص اثرگذار است زیرا یک فرد اثرگذار باید انسانی به دور از فخر و تجمل، آراسته و پیراسته و با آرامش باشد.

بنیانگذار ارتباطات کلامی و غیر کلامی در ایران، استفاده از قدرت چشمان و ویژه و خاص جلوه کردن را از دیگر ویژگی‌های تشخص برشمرد و افزود: استفاده از قدرت چشمان سبب غلبه بر محاطب می‌شود و سخنور نباید با تعلق و تملق سخن بگوید.

حسینیان گفت: کسی که می‌خواهد با استفاده از بیان کلمات تأثیرگذار باشد نباید از تواضع حقیرانه یا کلمات و عبارات کوچه بازاری استفاده کند چون فرد با نفوذ نه متکبر است نه حقیر و کوچک، ضمن اینکه بکارگیری واژه ها نیز در سخنوری مهم است و سخنور باید عالم به نظر آید. استفاده از واژگان سخت و مصنوع نه تنها تشخص ساز نیست بلکه گاهی مواقع باعث استهزا نیز می‌شود.

حسینیان در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان با داشتن خط ذهنی دقیق، نفوذ و جذابیت هم داشت، گفت: اگر انسانی قصد داشته باشد با استفاده از ابزار کلام به خواسته‌های قلبی خود دست یابد راهی جز دست یافتن به فنون سخنوری ندارد.

وی افزود: سخنوری، ارائه کلام با نگاه راهبری است، چه برای یک نفر و چه برای هزاران نفر، راهبری یعنی اقناع، ترغیب و تشویق.

حسینیان با بیان اینکه اقناع مخاطب در سخنوری بسیار مهم است، افزود: اقناع می‌تواند با زیبایی در سخن اتفاق بیفتد. سخنور باید بداند چرا می‌گوید، چه چیزی می‌گوید و تا زمانی که این اصول را نداند نمی‌تواند بر معنا و مفهوم تسلط داشته باشد.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: سخنور باید اندیشه مخاطب را به چالش بکشاند زیرا مخاطبی که هنوز درگیر باورها و ذهنیات خودش باشد به حرف او توجه نمی‌کند، فرد اثرگذار باید در موضوع، روشنگری کند و کلام عجیب و دلنشین داشته باشد. سخنور باید نگاه مخاطب را تغییر دهد، هرچند که اطلاعات جدید به او ندهد و با گریز زدن از حرف‌های کلیشه‌ای و دائمی از دیدگاه‌هایی که دیگران به آن نگاه نکرده‌ است، سخن گوید. همچنین بیان از قول فرد مشهور نیز می‌تواند باعث تشخص در سخنور شود.

حسینیان ادامه داد: سخنور می‌تواند در آغاز سخن از شعری مربوط به موضوع یا قصه‌های منحصر به فرد و یا متون علمی و ادبی و احساسی استفاده کند تا زودتر با مخاطب ارتباط برقرار کند.

وی، فکر کردن قبل از سخن گفتن را نادرست عنوان کرد و افزود: سخنگو باید بر مفهوم و محتوا مسلط باشد و تنها در مورد آغاز و پایان سخنانش از قبل بیندیشد. وقتی "آغاز" شروع شد مطالب باید برای رسیدن به پایان باشد و یک پایان خوب هم می‌تواند مقدار زیادی از اشتباهات سخنور را بپوشاند و مخاطب هیچگاه سخن او را فراموش نکند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: