کد خبر: ۱۰۰۵۰
۰۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۴
0
كارشناسان صنعت هواپيمايي كشور نيز بر اين عقيده‌اند كه هدفمندسازي يارانه‌ها به افزايش ايمني پرواز و توجيه اقتصادي مطلوب پرواز‌ها در صنعت هواپيمايي بيانجامد.
معاون وزير راه و ترابري گفت: سازمان هواپيمايي كشوري در خصوص افزايش قيمت بليت هواپيما هيچ برنامه‌اي در دستور كار ندارد و اين اقدام پس از اجراي قانون هدفمند سازي يارانه‌ها توسط دولت، انجام خواهد شد .

به گزارش فارس، رضا نخجواني طي نشست خبري در جمع خبرنگاران، با بيان اين كه سه ‌درصد از كل حمل و نقل كشور توسط حمل و نقل هوايي صورت مي‌گيرد، اظهار داشت: دولت برنامه‌اي دارد كه يارانه‌ها به نحوي توزيع شود كه به اقشار ذي‌صلاح اختصاص يابد و اميد است كه هدفمندسازي يارانه‌ها به نحوي صورت گيرد كه عدالت بين تمامي اقشار جامعه به درستي گسترش يابد.

وي ادامه داد: كارشناسان صنعت هواپيمايي كشور نيز بر اين عقيده‌اند كه هدفمندسازي يارانه‌ها به افزايش ايمني پرواز و توجيه اقتصادي مطلوب پرواز‌ها در صنعت هواپيمايي بيانجامد.

معاون وزير راه و ترابري گفت: ايمني هوايي در دنيا و به ويژه كشورهاي پيشرفته به يك مقوله فرهنگي تبديل شده كه مفهوم آن رعايت دقيق مقررات در تمامي حوزه‌هاي فني و عملياتي فعاليت‌هاي صنعت هواپيمايي است.

نخجواني با بيان اين كه هدف اصلي سازمان هواپيمايي كشوري نظارت بر رعايت دقيق مقررات ايمني هوايي است، گفت: اين مقررات محصول تجربه‌هاي علمي ـ تخصصي و مطالعات در صنعت هوانوردي جهان است كه با مكانيزم خاص در كميته‌هاي تخصصي و شوراي مربوطه در ايكائو تدوين و به كشورهاي عضو ابلاغ مي‌شود، كشورها نيز بايد مقررات را در قالب دستورالعمل‌هاي مشخص به شركت‌هاي هواپيمايي ابلاغ كند.

وي با بيان اين كه اجراي مقوله مقررات ايمني در سازمان هواپيمايي تعيين حداقل‌ها است و ايجاد حداكثرها در اين مورد برعهده خود شركت‌هاي هواپيمايي است، گفت‌: در حوزه ايمني هوايي طيف گسترده‌اي از مقررات در كشور اجرا مي‌شود كه هم‌اكنون ارزيابي‌هاي صورت گرفته نشان دهنده رعايت مقررات توسط شركت‌هاي هواپيمايي است.

معاون وزير راه و ترابري خاطرنشان كرد: برآوردن انتظارات مسافران شرايطي براي شركت‌هاي هواپيمايي ايجاد مي‌كند كه آنها را در يك تنگناي كاري قرار مي‌دهد و بيم آن مي‌رود ايرلاين‌ها مجبور شوند براي برآورده كردن انتظارات مسافران از برخي مقررات سرپيچي كنند.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري، افزود: رعايت ايمني پرواز از سوي شركت‌هاي هواپيمايي مهم‌ترين موضوع در برنامه‌هاي سازمان هواپيمايي است و اين سازمان اجازه نمي‌دهد كه اير‌لايني در راستاي سر وقت رساندن مسافر، اصول ايمني را رعايت نكند.

نخجواني با بيان اين كه سازمان هواپيمايي به دو طريق "سرزده " و "برنامه‌اي " از شركت‌هاي هواپيمايي بازديد مي‌كنند، گفت: آگاه‌سازي افكار عمومي و برقراري حس اعتماد مردم از صنعت هواپيمايي و سازمان هواپيمايي كشوري يكي از انتظارات اين سازمان از اصحاب رسانه است.

* كاهش عمر متوسط ناوگان هوايي در دستور كار سازمان هواپيمايي

معاون وزير راه و ترابري اظهار داشت: ناوگان هوايي كشور داراي سن مناسبي نيست و اين سازمان همانند گذشته كاهش سن ناوگان را در دستور كار برنامه‌هاي خود قرار داده است تا بدين طريق تأخيرات ناشي از نقص فني هواپيما كاهش يابد.

نخجواني اضافه كرد: هر تأخير و ابطالي كه به دليل بروز نقص فني در هواپيما به وجود بيايد، به مثابه اجراي دستورالعمل‌هاي سازمان هواپيمايي است. اين در حالي است كه اگر تأخير‌ها به دليل سوء مديريت و برنامه‌ريزي رخ دهد، اين سازمان برخوردهاي لازم را انجام خواهد داد.

*هر فرود غيرمتعارفي به معناي فرود اضطراري نيست

رئيس سازمان هواپيمايي با بيان اين كه هر فرود غيرمتعارفي به معناي فرود اضطراري نيست، اظهار داشت: واژه فرود اضطراري وضعيت كاملأ خاصي است كه براساس نوع هواپيماَ، شركت‌هاي سازنده هواپيما اين شرايط را تعريف مي‌كنند و در واقع هر عيب و ايرادي موجب فرود اضطراري هواپيما نمي‌شوند.

وي تأكيد كرد: 99 درصد از فرودهاي غيربرنامه‌اي در فرودگاه‌هاي كشور از نظر سازمان فرودهاي نرمال و طبيعي محسوب مي‌شود.

* حجم بالاي پروازها دليلي بر كاهش ايمني نيست

نخجواني با اشاره به اين كه افزايش و حجم بالاي پروازها دليلي بر كاهش ايمني نيست، اظهار داشت: هر هواپيمايي لازم است با رعايت تمامي شرايط ايمني از زمين بلند شود و با رعايت تمامي استانداردها به زمين بنشيند؛ شركت‌هاي هواپيمايي كه برنامه‌هاي پروازي متراكمي دارند در صورت بروز ‌مشكل فني در يك هواپيما و ايجاد تأخير، تأخير به تمامي پروازها اثر مي‌گذارد.

نخجواني با بيان اينكه رعايت ايمني، ملاك عمل و تصميم‌گيري شركت‌هاي هواپيمايي است، گفت: در صورت عدم رفع مشكل فني، پروازها ابطال مي‌شود.

*كاهش 12درصدي متوسط عمر ناوگان تا پايان سال جاري

معاون وزير راه و ترابري با بيان اين كه عمر متوسط ناوگان هوايي فعلي كشور 19 سال است، اظهار داشت: سازمان هواپيمايي كشوري، خود اقدام به خريد هواپيما براي ناوگان نمي‌كند، زيرا بودجه‌اي براي انجام اين عمل در اختيار ندارد و خريد هواپيما جزو شرح وظايف اين سازمان نيز محسوب نمي‌شود.

وي ادامه داد: شركت‌هاي هواپيمايي خود خريد هواپيما را برعهده دارند و وظيفه سازمان تنها بررسي نوع و مدل هواپيماها و صدور مجوزهاي بكارگيري است.

نخجواني با بيان اين كه 22 فروند هواپيما در سال‌جاري وارد كشور شده است، اظهار داشت: سازمان هواپيمايي در نظر دارد تا پايان سال جاري متوسط عمر ناوگان را تا 12درصد كاهش دهد.

وي اظهار داشت: 22 فروند هواپيمايي كه در سال جاري وارد كشور شده است،از نوع غربي است و سازمان از خريد تمامي هواپيماهايي كه واجد شرايط لازم براي ورود به كشور باشند استقبال مي‌كنند.

معاون وزير راه و ترابري تأكيد كرد: ملاك انتخاب هواپيما براي خريد،‌ تكنولوژي هواپيما، پشتيباني‌هاي فني، وضعيت اقتصادي و ميزان ماندگاري هواپيما است.

* صنعت هواي در حوزه صنايع خدمات بدون تبعيض

نخجواني تصريح كرد: صنعت هواپيمايي بر اثر مقررات بين‌المللي، صنعتي غيرسياسي است و در حوزه ارائه خدمات بدون تبعيض، وظيفه سرويس‌دهي به تمامي كشورها را برعهده دارد، رفتاري كه تاكنون به طرز قانوني اجرا نشده است.

* اعلام علت بروز حادثه در 99 درصد سوانح هوايي

‌معاون وزير راه و ترابري با بيان اين كه سوانح هوايي پيچيدگي‌هاي فراواني دارند به طوري كه براي جمع‌بندي نيازمند تحقيقات گسترده در حوزه‌هاي مختلف هستند، اظهار داشت: در 99 درصد از سوانح هوايي اتفاق افتاده در كشور، علت بروز حادثه بيان شده است.

وي با بيان اين كه در حال حاضر تنها 5/3 ماه از سقوط هواپيماي توپولف كاسپين مي‌گذرد، اظهار داشت: طبق اطلاع‌رساني يك سايت كانادايي كه به بررسي علت وقوع سوانح هوايي جهان مي‌پردازد، متوسط اعلام نتيجه بررسي دلايل سقوط هواپيما در كشور كانادا 650 روز، در كشور آمريكا 575 روز، و در كشور استراليا 413 روز است.

*پرواز حجاج از فردا آغاز مي‌شود

نخجواني در خصوص پرواز حجاج اظهار داشت: عمليات حج سال‌جاري در روز يكشنبه 10 آبان‌ماه 88 با پرواز يك فروند هواپيماي بوئينگ 747 به شماره پرواز 1017 متعلق به شركت هواپيمايي ايران اير در ساعت 20:15 دقيقه آغاز مي‌شود.

وي با بيان اين كه دو شركت هواپيمايي ايران اير و شركت سعودي عمليات انتقال حجاج را برعهده دارند، اظهار داشت: هواپيمايي ايران اير از تاريخ دهم آبان‌ماه لغايت 29 آبان‌ماه سال جاري عمليات رفت زائران را به خانه خدا برعهده دارد و شركت سعودي از 11 آبان‌ماه سال جاري لغايت 30 آبان عمليات انتقال مسافران را به عربستان سعودي برعهده دارد.

نخجواني ادامه داد: شركت هواپيمايي سعودي طي 107 پرواز رفت و 108 پرواز برگشت به ترتيب 32 هزار و 402 و 32 هزار و 889 زائر را جابجا مي‌كنند.

معاون وزير راه و ترابري افزود: شركت هواپيمايي ايران اير طي 96 پرواز رفت و 97 پرواز برگشت به ترتيب 31 هزار و 946 و 33 هزار 179 زائر را جابجا مي‌كند.

*ادغام ايرلاين‌ها در حيطه اختيارات خود شركت‌هاي هواپيمايي است

معاون وزير راه و ترابري در خصوص ادغام ايرلاين‌ها اظهار داشت: اين بحث جزو برنامه‌هاي سازمان هواپيمايي محسوب نمي‌شود و اين بنگاه‌ها لازم است خود با يكديگر در خصوص مالكيت‌ها به تفاهم برسند و برنامه‌ريزي كنند و سازمان نيز در اين زمينه مساعده‌هاي لازم را انجام خواهد داد.

* ابلاغ شش دستورالعمل به ايرلاين‌ها در خصوص آنفلوانزاي نوع A

رئيس سازمان هواپيماي كشور در خصوص ميزان نظارت بر آنفلوانزاي نوع A در مسافراني كه از خارج از كشور وارد مي‌شوند، اظهار داشت: تعداد شش دستورالعمل در اين رابطه با مرجعيت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعيين شده است كه از طرف سازمان هواپيمايي به شركت‌هاي هواپيمايي ابلاغ مي‌شود.

نخجواني با بيان اينكه مسافران ورودي به كشور نوعي فرم غربالگري را در اين رابطه تكميل مي‌كنند،اظهار داشت: در فرودگاه‌هاي بين‌المللي اتاقي به عنوان اتاق قرنطينه براي نظارت پزشكي بر مسافران ورودي به كشور وجود دارد.

*متوسط تأخير پروازها در ايران 20 دقيقه است

نخجواني با بيان اينكه تعداد ناوگان سبك هلي‌كوپتري كشور 168 فروند است، خاطرنشان كرد: تعداد 189 فروند هواپيما معادل 32 هزار و 475 صندلي پرواز در ناوگان هوايي كشور وجود دارد.
وي تأكيد كرد: متوسط تأخير پروازها در ايران 20 دقيقه است كه اين رقم مطلوب است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: