کد خبر: ۲۹۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۳
مشتری عضو سازمان کسب و کار محسوب می شود و هیچگاه نباید او را یک فرد خارجی تصور کرد. از این رو مشتریان فرصتی را فراهم می کنند تا خدمات خود را به آنها عرضه کرده و در یک تعامل بلند مدت طرفین به خواسته ها و سود خود برسند.

پول نیوز؛ سمیه علی اصغریپیش از این در کلاس مشتری مداری مطالب مختلفی را منتشر کرده ایم، اکنون می دانیم ابزارهایی ساده می توانند در راستای تضمین موفقیت کسب و کار بهترین عملکرد را داشته باشند. حال می خواهیم از زاویه ای دیگری به مبحث مذکور نگاه کنیم. جائیکه از تغییر قوانین تا بازی سازی به عنوان ابزارهایی در راستای بهبود استایل مشتری مداری در مقابل صاحبان کسب و کار قرار گرفته و باردیگر آثار مفید خود را به نمایش می گذارند.

در آموزه های روز دانش مدیریت و قوانین کسب و کار تاکید می شود که مشتری مهمترین ناظر بر فعالیت های ما محسوب است. مشتری عضو سازمان کسب و کار محسوب می شود و هیچگاه نباید او را یک فرد خارجی تصور کرد. از این رو مشتریان به عنوان اعضا سازمانی کسب و کار ما، فرصتی را فراهم می کنند تا خدمات خود را به آنها عرضه کرده و در یک تعامل بلند مدت طرفین به خواسته ها و سود خود برسند.

خوب اگر با این تعاریف مشکلی نداشته باشید لازم است تا این عضو مهم از سازمان خود را همواره مورد حمایت و احترام قرار دهیم. حال به عنوان صاحب یک کسب و کار؛ برای قدردانی از مشتریان خود چه برنامه هایی داشته اید؟ آیا این موضوع اساسا مورد توجه شما قرار داشته است؟

دانشجویان علم اقتصاد در آموزه های آکادمیک خود فرا می گیرند که مشتری طی پروسه کسب و کار درقالب یک هدف زودگذر تعریف نمی شود بلکه حضور آنها چشم انداز موفقیت دائمی کسب و کار خواهد بود. از این رو پیوسته توصیه می شود تا آنها را هیجان زده کرده و تجربه تجارتی متفاوت را به ایشان هدیه کنیم.

به زبان ساده: برای سال ها تمام برداشت ما از ماجرای خرید یک کالا، در حالت هایی چون:  رفتن به فروشگاه، انتخاب جنس با نگرانی های مربوط به خرید یک کالای جدید، چانه زنی بر سر قیمت، نگرانی از حقیقی بودن خدمات پس از فروش و نهایتا ترک فروشگاه خلاصه شده است. اما این، بدترین چرخه ای است که می توان در هنگام خرید بدان گرفتار شد.

تجربه جدید: چگونه می توان این قانون مشکل ساز را تغییر داد؟ اینجا گره ماجرا تنها بدست صاحب کسب و کار و فروشنده کالا و خدمات باز خواهد شد. باید بدانیم که مشتری برای خرید وارد یک محیطی می شود که اطمینان چندانی بدان ندارد یا حداقل در اولین تجربه خرید با این مشکل مواجه است پس باید دست به کار شد و اگر می خواهید یک فروشنده متفاوت باشید بدنبال راههایی برای جلب اعتماد و ایجاد آرامش در هنگام تجارت خود باشید.

روش کار: برای شروع تلاش می کنیم تا تعریف مناسبی برای رفتار شغلی خود داشته باشیم. هر شخصی که برای خرید یا دریافت خدمات وارد زمین شما می شود باید میهمان آرامش و امنیت فضای فروش شود. با رویی باز و نهایت ادب به استقبال مشتری رفته و با آارمش تمام وی را در انتخاب یاری می دهیم. بهتر آن است تا در رابطه با خدمات پس از فروش نیز رویکردی صادقانه داشته باشیم. تمامی مشتریان از چالش های امروز بازار گارانتی به خوبی اطلاع دارند پس زرنگی در این مورد ممنوع است و اگر توجه نکنیم، این اشتباه به قیمت از دست دادن یک مشتری دائمی برای شما به پایان خواهد رسید.

به شما توصیه می کنیم برای تمامی اجناس خود شامل "با گارانتی" یا "بدون گارانتی" حداقل 24 ساعت تضمین ارائه دهید. تصور کنید شخصی برای خرید مثلا یک تلفن همراه به شما 2 میلیون تومان پرداخت می کند اما با ترس و لرز از مغازه خارج می شود که مبادا این کالا فلان اشکال را داشته باشد . پس بهتر است حداقل در برابر فروش خود مقداری مسئول باشید و اگر مشکلی وجود داشت بین 24 تا 48 ساعت پاسخگو باشید. خودتان هم می دانید امکان مرجوع سازی یک کالای مورد دار برای فروشنده امکان پذیر است.

خوب با این اقدامات مقداری در راستای استقرار آرامش روانی حرکت کرده ایم. یعنی کافی است بگوئید فروشگاه من این کالا را شخصا برایتان گارانتی می کند و زیر فاکتور نیز اضافه کرده و سپس مهر کنید. با این شرایط شما از دیگر همکاران خود متفاوت خواهید شد.

پاداش انتخاب: برای اینکه مشتری کسب و کار شما را از میان سایر رقبا برگزیده است، چه پاداشی در نظر دارید؟

در اینجا ممکن است بگوئید قیمت های ما مناسب تر است. تا 48 ساعت تضمین فروشگاه خود را ارائه می دهیم و توجیهات دیگری از این دست. اما باید بدانید که اینها لطف در حق مشتری محسوب نمی شود بلکه تمامی اقدامات فوق الذکر محبتی است که در حق کسب و کار خود روا می دارید تا شما انتخاب برتر مشتریان باشید.

پیشنهاد: اینجاست که بکار گیری قوانین بازی سازی می تواند برای شما و کسب و کارتان بسیار مفید واقع شود. علاوه بر رعایت تمامی مواردی که شرح داده شد، توصیه می کنیم مقداری هزینه را جهت تهیه هدایای تبلیغاتی اختصاص داده و در ازای هر خرید نیز به مشتریان خود امتیازاتی را ارائه دهید. مثلا در ماجرای فروش تلفن همراه می توانید برای هر 100 هزار تومان خرید 3 هزار تومان پاداش در  نظر داشته باشید و آنرا نه به شکل پول نقد بلکه در قالب تخفیف لوازم جانبی ارائه دهید بدین صورت آن 3 هزار تومان تخفیف در سود لوازم جانبی باز هم کاهش یافته و در واقع ممکن است 1000 یا 1500 تومان برای هر 100 هزار تومان تخفیف داده باشید. از سوی دیگر می توانید امتیازاتی را نیز برای خرید آینده در نظر بگیرید مثلا برای هر 500 هزار تومان خرید 5 امتیاز برای خرید آینده منظور کرده و یادداشت کنید تا هنگامی که آن مشتری مجددا به فروشگاه شما مراجعه کرد یا شخصی را معرفی کرد با آن امتیازات از تخفیف ویژه یا یک لوازم جانبی انتخابی رایگان مانند قاب یا کارت حافظه یا روکش صفحه نمایش بهره مند شود.

بکارگیری این موارد ساده و گذشتن از چند هزار تومان می تواند مشتریان وفاداری را برایتان دست و پا کند و از سوی دیگر سود مناسبی را متوجه کسب و کار شما کند. این روش ها بویژه در خصوص فعالیت های اقتصادی که عده زیادی بدان اشتغال دارند و مفهوم رقابت جدی تر است، اهمیت بیشتری به خود می گیرد.

 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: