کد خبر: ۲۹۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
برای شروع یک کسب و کار با یافتن سرمایه گذار، کارمندان و ایجاد طرح کلی آغاز می کنیم اما آن چه پیش از همه موارد اهمیت دارد، ایده پردازی اولیه به گونه ای منحصر به فرد و مخصوص کسب و کار است.

پول نیوز؛ سمیه علی اصغری- برای شروع یک کسب و کار با یافتن سرمایه گذار، کارمندان و ایجاد طرح کلی آغاز می کنیم اما آن چه پیش از همه موارد اهمیت دارد، ایده پردازی اولیه به گونه ای منحصر به فرد و مخصوص کسب و کار است. این ایده اولیه می تواند شامل یک محصول جدید، ارائه یک سرویس مفید و یا روشی نوین باشد اما در عین حال باید موردی را در برگیرد که برای مشتری هزینه در پیش داشته باشد. یافتن ایده ای در خور توجه نیازمند تفکر، خلاقیت و پژوهش است. اگر می خواهید به عنوان مدیر یک مجموعه کسب و کاری موفق را تاسیس کرده و آن را به پیش ببرید، مطالبی که در ادامه اشاره می شود را به خاطر بسپارید.

+ پرورش ایده

1. چه محصول و یا سرویسی زندگی شما را دگرگون خواهد کرد؟

لیستی از نقاط قدرت و ضعف خود را در ذهن داشته باشید. زمانی که به این لیست فکر می کنید آیا موردی را می یابید که کاستی ها را بهبود ببخشد؟ فرصتی را صرف بازگشت به تجربه های شخصی خودتان کنید. با کمی زمان و خلاقیت قطعا خدمات و یا محصولات متعددی به ذهن شما خطور خواهد کرد که می توانند برای رفع کاستی های زندگی افراد و بهبود آن ها مفید واقع شوند.

کسب و کار؛ از ایده تا اجرا

2. تولید محصولی خاص را در اولویت های علاقه مندی خود قرار می دهید و یا ارائه خدمتی مفید؟

ایده های جدید برای هر کسب و کاری دو مسیر پیش روی خود خواهند داشت؛ یا باید تولید محصولی ویژه را دنبال کنند و یا ارائه خدمات. هر کدام از این دو دسته نیز نیازمند تفکر و خلاقیت هستند. به علاوه هر دو دارای مزایا و  معایبی خواهند بود که پیش از آغاز کسب و کار خود باید آن ها بررسی کنید. برای تولید محصول یا باید محصول قبلی را ارتقا دهید و یا به طراحی نوع منحصر به فردی از آن بپردازید. اگر مسیر تولید محصول از قبل تولید نشده را انتخاب کنید، هزینه های زیادی صرف بخش صنعتی آن می شود اما در عین حال فروشی موفق می تواند بسیار سودمند باشد. بخش ارائه سرویس های جدید نیز مشکلات خاص خود را دارد، برای معرفی و پیشرفت خدمتی جدید باید تعداد بیشتری کارمند استخدام کنید و نیاز به بازاریابی و تبلیغات خواهید داشت. در هر صورت همان طور که گفته شد هر دو این ها صرف وقت و هزینه زیادی را می طلبند اما در صورت صحیح بودن سودآوری خوبی خواهند داشت.

3. آیا به آینده توجه کرده اید؟

مدیران موفق کسانی هستند که همواره به آینده کسب و کار خود توجه می کنند و خلاقیت جز تفکیک ناپذیری از تفکر آن ها است. آن ها به متد ها و روش های قدیمی اکتفا نکرده و با نگاهی به آینده پیش رو به فکر ارائه روش هایی می افتند که می تواند با توجه به نیاز های آتی موفق واقع شود. برای مثال با پیشرفت های تکنولوژی و افزایش آموزش های از راه دور می توان به فکر طراحی کسب و کاری با هدف برقراری ملاقات های آنلاین افتاد! بله درست است با داشتن نگاهی به متد های قدیمی و اندیشیدن به گامی جلوتر می توان به ایده هایی خلاق و مفید دست پیدا کرد.

+ برنامه ریزی ایده

1. نقاط ضعف و قدرت ایده شما کدام ها هستند؟

ممکن است ایده ای عالی داشته باشید اما هیچ روشی برای اجرای آن و به اصطلاح کاشت آن در اختیار نباشد. پیش از پایه گذاری کسب و کار خود، زوایای مختلف ایده را بررسی کنید، آیا در واقعیت می توان آن را عملی کرد؟ ایده هایی مناسب هستند که خیلی دور از دسترس نباشند  و در واقعیت بتوان به آن ها دست پیدا کرد. پس واقع بین باشید و درست تصمیم بگیرید.

2. آیا فرد دیگری پیش از شما این ایده را عملی کرده است؟

قطعا هیچ فردی نمی خواهد مدت ها وقت و هزینه خود را صرف پیشرفت ایده ای کند که قبلا توسط فرد دیگری انجام شده است! از این رو توصیه اکید می شود هرگاه ایده ای داشتید پیش از سرمایه گذاری بر آن، به تحقیقات کامل پیرامون مطلب ذکر شده بپردازید.

3. به دور از علاقه مندی های شخصی، چه نمره ای به ایده خود می دهید؟

اگر بیش از یک ایده در نظر دارید، آن ها را بر اساس نمره ای که به هر کدام می دهید، مرتب کنید. هر کدام را با پرسش های قبلی بسنجید از این رو می توانید کارایی آن ها را مشخص کنید و هزینه خود را برای پرورش ایده ای که از همه موثر تر است صرف کنید.

پس از طی مراحل گفته شده اکنون ایده ای در دست دارید که می تواند تحولات زیادی را به وجود بیاورد. باید با آن چه کار کنید؟ چگونه می توان این ایده را به مرحله ی تکامل رساند؟ به گفته ی "ریچارد برانسون" ایده نهایی باید عملکردی کامل داشته باشد، بتواند نظر سرمایه گذاران را جلب کرده و به آسانی درک شود.

به دلیل کمبود آگاهی های مرتبط با این امر در گذشته، مراحل ایده پردازی و تکامل آن بسیار دشوار تر بوده است. امروزه با گسترش روابط اجتماعی و راحت تر شدن آن، به اجرا رساندن ایده های مفید نیز آسان تر شده است. تنها کافی است روش های ذکر شده را به دقت دنبال کنید و سپس بستر مناسب که همان کسب و کار مورد نظرتان است را برای اجرای ایده فراهم کنید. توجه داشته باشید هر کدام از ما در دنیایی مملو از انسان های خلاق و باهوش زندگی می کنیم. برای موفقیت از این افراد کمک بگیرید، پیروزی در دستان شما قرار خواهد گرفت. 


برچسب ها: پول نیوز ، کسب و کار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: