کد خبر: ۲۸۵۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
سایت‌ها و درگاه‌هایی که برای پیش‌فروش معرفی می‌شوند مدام با خطاهای مختلف مواجه می‌شوند و تقریبا تلاش برای خرید خودرو، تلاش بیهوده‌ای به شمار می‌رود چرا که سایت هیچ یک از خودروسازان کشش این حجم از کاربر را ندارد...
پول‌نیوز - بعد از سایپا نوبت ایران خودرو بود. قرار بود خودروسازان داخلی، با عرضه خودروهای خود به بازار، نسبت به تنظیم بازار اقدام کنند. هر کدام حدود 50 هزار خودرو با روش‌های خودشان عرضه کردند. خودروهایی که در مرحله پیش‌فروش نهایتا 40 میلیون تومان ارزش دارند، در نمایندگی‌های رسمی خودروسازان تا 70 میلیون تومان معامله می‌شوند و همین مردم را برای خرید حریص‌تر می‌کند. حتی نمایندگی‌ها هم به ساز بازار می‌رقصند و طمع بی‌پایان دارند.

سایت‌ها و درگاه‌هایی که برای پیش‌فروش معرفی می‌شوند مدام با خطاهای مختلف مواجه می‌شوند و تقریبا تلاش برای خرید خودرو، تلاش بیهوده‌ای به شمار می‌رود چرا که اساسا سایت هیچ کدام از خودروسازان کشش این حجم از کاربر را ندارد و هر کدام از کاربران را به نوعی دچار مشکل در فرآیند خرید می‌کند. حتی اگر در ماراتون فروش شما موفق به انتخاب خودرو شوید احتمالا در مرحله پرداخت به مشکل‌ خواهید خورد و در یک هفته‌ای که گذشت هزاران نفر در شبکه‌های اجتماعی شخصی خود نوشتند که حتی به مرحله انتخاب خودرو نرسیده‌اند.


این آب با مشارکت ما گل‌آلودتر می‌شود. سایت‌هایی مثل دیوار پر شده از افرادی که صرفا به خاطر اینکه در ماراتن خرید خودرو، موفق شدند، به دلالی روی آورده‌اند. حواله‌های 18 میلیون تومانی پژو 206 به عنوان پرطرفدارترین محصول، بین مردم با قیمت‌های 20،‌30 و حتی 36 میلیون معامله می‌شود و ترس به جان همه جامعه افتاده است.

ما؛ عروسک‌های خیمه‌شب بازی خودروسازان/ از فروش کد ملی تا حواله‌های چند میلیونی

ساینا‌ در نمایندگی 40 و در بازار 45 تومان قیمتگذاری می‌شود و این در حالی است که قرار بود این خودرو جایگزین پراید برای اقشار کم درآمد جامعه شود. همین کافی است تا هر روز قیمت این خودروها عجیب‌تر از روز قبل ثبت شود و بازار دلالی حواله به راه باشد.

از فروختن حواله‌ها که بگذریم، به وقایع عجیب دیگر مانند فروش کد ملی می‌رسیم. در هفته اخیر، سایت‌های خرید و فروش پر شده بود از افرادی که کد ملی‌های خود را با قیمت‌هایی بین 2 تا 5 میلیون تومان می‌فروشند. داستان از این قرار است که مطابق با رقم آخر کد ملی سهمیه‌های مختلفی به افراد متقاضی تخصیص داده شده بود و بعد از گذشتن چند روز از شروع ماجرای پیش فروش، افرادی که موفق به خرید نشده بودند، به دنبال کد ملی مناسب برای روزهای آینده بودند؛ انگار که این سیکل حرص و ترس را پایانی نبود....

ما عروسک‌های خیمه شب‌بازی خودروسازان شدیم. آن‌ها تعیین کننده‌اند. هر زمان که تصمیم بگیرند، در هر تعدادی که نیاز داشته باشند، خودرو عرضه می‌کنند. هر قیمتی که بخواهند روی محصول کارخانه‌ای می‌ذارند و هر قیمتی که صلاح ببیند بر همان محصول در نمایندگی تعیین می‌کنند. نه نظارتی وجود دارد... نه مسئولی... نه پاسخ‌گویی...

ما عروسک‌های خیمه شب بازی خودروسازان، در این شوی عجیب، همه تبدیل به دلال‌ شده‌ایم. حواله خودرومان، کد ملی، شماره شناسنامه و ... هر چیز که دم دست‌مان باشد را با قیمت گزاف به همدیگر می‌فروشیم. از گران شدن خودروهای قدیمی خود خوشحالیم و برای فروش آن‌ها به هول و ولا افتاده‌ایم، غافل از اینکه این کشتی اگر غرق شود همه به زیر آب می‌رویم،‌ چه با پراید چه با هایما....

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: