کد خبر: ۲۸۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
رشد 35 درصدی مصرف مواد غذایی در ماه محرمپول‌نیوز - طبق گزارش اتحادیه بنکداران مواد غذایی در سال گذشته، مصرف اقلام اساسی مانند برنج، روغن و حبوبات در ماه محرم به‌طور میانگین ۳۵‌ درصد نسبت به ماه‌های عادی سال افزایش دارد که با توجه به سرانه مصرف این دسته از مواد غذایی، در ماه محرم مصرف برنج در ایران ۹۱‌ هزار تن، روغن ۵.۴۱‌ هزار تن و حبوبات ۲۳‌ هزار تن بیشتر از بقیه ماه‌های سال است. ایرانی‌ها معادل دو هزار میلیارد تومان غذای نذری در ماه محرم توزیع می‌کنند و برنج، پرفروش‌ترین ماده غذایی در این ماه است.

بنا به اعلام اتحادیه گوشت گوسفند و اتحادیه فروشندگان مرغ، مصرف گوشت قرمز در ماه محرم معادل ۳۰‌ درصد و گوشت مرغ حدود ۳.۵‌ درصد بیشتر از سایر ماه‌های سال است. با توجه به آمار موجود و نزدیکی به ایام محرم به بررسی قیمت مواد مختلف غذایی ضروری برای ماه محرم پرداختیم.

درحالی‌که در ماه محرم قیمت محصولات مصرفی در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی با توجه به افزایش تقاضای آن‌ها بیشتر می‌شود و هرساله با نوسانات قیمتی مواجه هستیم، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کردند که "تنظیم بازار ماه محرم در این بخش وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است و به ما ارتباطی ندارد".

 هرساله ماه محرم مانند دیگر ایام ازجمله ماه رمضان، صفر و اسفند و فروردین جزو ماه‌هایی به شمار می‌رود که بیشترین تقاضا برای خرید و مصرف محصولات کشاورزی و مواد غذایی به وجود می‌آید و همین تقاضای افزایش‌یافته سبب افزایش قیمت می‌شود که البته هرساله وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به همراه دیگر دستگاه‌های متولی هر یک در راستای کنترل و تنظیم این بازار مسئولیتی بر عهده می‌گیرند.

اما به نظر می‌رسد امسال داستان طور دیگری رقم خورده و مسئولان حاضر به پاسخگویی نیستند و اعلام می‌کنند که تنظیم و کنترل بازار ماه محرم در این حوزه وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است.

افزایش 6 برابری ظروف یک‌بارمصرف
رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و نایلون در خصوص گرانی‌های اخیر گفت: قیمت ظروف یک‌بارمصرف نسبت به محرم سال گذشته 6 برابر شده و این امر قدرت خرید مردم را کاهش داده است

سید رحیم مقیمی اصل، درباره قیمت ظروف یک‌بارمصرف اظهار کرد: قیمت ظروف یک‌بارمصرف، نسبت به سال گذشته پنج‌تا شش برابر افزایش‌یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و نایلون با تأکید بر خودکفایی کشور درزمینهٔ تولید مواد پتروشیمی بیان کرد: افزایش قیمت مواد پلاستیکی سبب بالا رفتن قیمت تمامی مواد پلاستیکی شده است درحالی‌که کشور ما برای تولید مواد پتروشیمی به هیچ ماده اولیه‌ای نیاز ندارد.

مقیمی در پاسخ به افزایش قیمت ظروف پلاستیکی در ماه محرم گفت: قیمت ظروف یک‌بارمصرف ازجمله لیوان و سفره نسبت به محرم سال گذشته شش برابر شده و این امر قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

کمبود گوشت و مرغ نداریم
در همین خصوص معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تدابیر لازم برای تأمین بازار مواد غذایی و پروتئینی ماه محرم و همچنین نیاز بازار تا پایان سال اندیشیده شده است.

مرتضی رضایی اظهار کرد: سالانه 190 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود و بازار این محصول از ثبات کافی برخوردار است.

وی با اشاره به در پیش بودن ماه محرم و برنامه‌های این وزارتخانه برای تنظیم بازار فراورده‌های پروتئینی دامی در این ماه گفت: در این ماه و باهدف تنظیم بازار و کمبود تولید گوشت قرمز، به میزان کافی گوشت گوساله وارداتی و گوشت گرم گوسفندی علاوه بر تولیدات داخلی تأمین‌شده تا باقیمت مناسب عرضه خواهد شد.

یدالله صادقی - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران - دراین‌باره گفت: تأمین و تنظیم بازار در حوزه محصولات کشاورزی ازجمله گوشت، مرغ و... بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نقش چندانی در این زمینه ندارد.

همچنین علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در پاسخ به همین سؤال این‌گونه توضیح داد که اتاق اصناف ایران وظیفه‌ای در قبال تأمین و تنظیم بازار اقلام و کالاهای اساسی برای ماه محرم یا ایام دیگر ندارد و این کار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و در زمانی که دولت تصمیمی برای ارائه اقلام و کالاهای اساسی به‌صورت نرخ مصوب دولتی به تکایا و هیات مذهبی ندارد، اتاق اصناف ایران بر چه چیزی نظارت کند؟

مهم‌ترین مسئله بازار، گرانی است؛ نه گران‌فروشی
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به تصویب و ابلاغ نرخ‌های مصوب کالاهای اساسی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اتاق اصناف ایران در حوزه تنظیم بازار ماه محرم و نظارت بر آنچه وظیفه‌ای بر عهده دارد، گفت: نظارت بر عرضه و توزیع کالاهای اساسی در ماه محرم که با دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد و تولیدشده و نرخ آن‌ها را سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مشخص کرده است، هیچ ارتباطی به اتاق اصناف ایران ندارد و این سازمان تنها وظایف همیشگی خود در خصوص نظارت بر توزیع مویرگی کالاهای مختلف در شبکه‌های خرد را بر عهده دارد.

رئیس اتاق اصناف ایران درباره وضعیت بازار و مشکلاتی که سبب نوسانات قیمتی در آن شده است، گفت: مسئله گرانی و به‌هم‌ریختگی در بازار عوامل مختلفی دارند که نوسانات قیمت ارز مهم‌ترین آن است، چراکه در ساختارهای مختلف اقتصادی چنین ثباتی در نرخ ارز وجود ندارد و سبب می‌شود تا مشکلات بسیاری در حوزه گرانی به وجود بیاید اما مسئله گرانی با گران‌فروشی فرق می‌کند و گرچه نمی‌توان سودجویی عده‌ای اندک در بازار را به نام گران‌فروشی قبول نکرد اما عمده مسئله امروز بازار گرانی است، نه گران‌فروشی.



منبع:عصر اقتصاد
برچسب ها: محرم ، نذری ، پول نیوز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: