کد خبر: ۲۶۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۶
برای اکثر مشتریان، کارایی برنامه های موبایلی، وب سایت و یا شبکه های اجتماعی کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است. زمانی که از کارایی صحبت می کنیم، مقصود عملی بودن روند مورد نظر خواهد بود.

پول نیوز؛ مازیاردانیالی- تا چه اندازه با اصطلاح مهم UX آشنایی دارید؟ تاثیر آن بر موفقیت یک محصول و سود دهی بیشتر چیست؟ UX مخفف عبارت User Experience به معنای تجربه کاربری است و در مجموع تمامی واکنش ها، عواطف و احساسات کوتاه مدت و همینطور دراز مدت یک کاربر هنگام استفاده از محصول و یا خدمتی خاص را شامل می شود. در واقع می توان آن را به صورت خاطره ای تعریف کرد که پس از آشنایی و کار با یک محصول در ذهن مخاطب نقش می بندد. به همین دلایل امروزه UX تبدیل به مفهومی مهم در دنیای کسب و کارهای مختلف شده است. اما آیا آشنایی با اصول حرفه ای طراحی UX برای مدیران محصول (همان مدیر اجرایی کسب و کار) امری ضروری است؟

6 اصل کلی در مهارتهای طراحی UX که هر مدیری باید بداند!

فردی که وظیفه مدیریت محصولات یک مجموعه کاری را بر عهده دارد، روزانه با تیم های طراحی متعددی تعامل خواهد داشت. این تیم ها در مقایسه با مدیران محصول، تمرکز بیشتری بر تجربه کاربری و نوسانات آن دارند. اما آنچه که در اغلب موارد مورد کم توجهی قرار می گیرد، استراتژی محصول در دراز مدت، نیازهای تجاری مجموعه و تخصیص صحیح منابع محدود در دسترس خواهد بود. از این رو توصیه می شود که مدیران محصول نیز آشنایی کافی با اصول طراحی UX داشته باشند تا ضمن همکاری دو جانبه با تیم های طراحی، قادر به پوشش دهی کاستی های نام برده شوند. در واقع مدیر اجرایی باید بتواند محصولی ارائه دهد که علاوه بر ساده سازی تجربه کاربری به بهترین شکل ممکن، همچنان اتمسفر نوآورانه خود را نیز حفظ کند. مهم ترین مهارتهای طراحی UX مورد نیاز برای یک مدیر محصول چیست؟ در ادامه به معرفی 6 مورد از این دسته مهارتها خواهیم پرداخت.

مدل سازی کاربری

به عنوان یک مدیر اجرایی حرفه ای، باید قادر به افتراق مشتریان مختلف از یکدیگر بر اساس مشخصات، شخصیت، ویژگی های غالب و اهدف آنها باشید. البته ضروری است که این مهارت تشخیصی تا حد امکان به واقعیت نزدیک باشد. دسته بندی مذکور به شما کمک می کند تا درک کامل تری از مشتریان کسب و کار خود و آنچه که نیاز دارند، به دست آورید. بدین ترتیب می توان مدل سازی کاربری را نخستین گام در طراحی یک UX قدرتمند به شمار آورد.

عناصر طراحی بصری

آگاهی و درک اصول طراحی بصری به مدیر اجرایی برای برقراری ارتباط راحت تر با تیم های طراحی کمک خواهد کرد. عناصر طراحی بصری، نحوه تصمیم گیری تیم UX و عملکرد آن را به خوبی نشان می دهند. یکی از مهم ترین مباحثی که در این حیطه جای می گیرد، طراحی لوگوی یک کسب و کار خواهد بود. یک طرح مناسب قادر به خلق تجربه کاربری منحصر به فرد خواهد بود. اگر به درک کاملی از عناصر طراحی بصری دست یافته باشید، هنگام اظهار نظر در مورد لوگوی پیشنهادی به فاکتورهایی همچون تایپوگرافی، خوانایی و سابقه تاریخی فونت مذکور دقت خواهید کرد.

طراحی تعاملی

مدیر محصول باید از معماری کلی وب سایت و یا برنامه موبایلی منحصر به مجموعه کاری خود و همچنین از نحوه جریان یابی اطلاعات محصولات میان صفحات مجازی مختلف آگاهی کامل داشته باشد. تنها در این صورت است که امکان ارسال بازخوردی سازنده به تیم UX میسر خواهد بود.

اعتبار سنجی محصولات و تحقیقات کاربران

یک مدیر محصول قوی همچنین مدافع همه فن حریف مشتریان محسوب می شود. چنین فردی نه تنها شناخت مناسبی از مخاطبان خود دارد، بلکه با نیازهای مهم آنها نیز آشنا است. وی با آنها همدردی می کند و برای رفع نقاط ضعفشان در تلاش است. از طرفی کسب مهارت در روش های جست و جو و تحقیق، نکته مثبت دیگری خواهد بود که برای شناخت بهتر مشتریان ضروری به نظر می رسد.

کارایی

برای اکثر مشتریان، کارایی برنامه های موبایلی، وب سایت و یا شبکه های اجتماعی کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است. زمانی که از کارایی صحبت می کنیم، مقصود عملی بودن روند مورد نظر خواهد بود. برنامه کسب و کار شما با چه سرعتی فعالیت خود را آغاز می کند؟ عملکرد آن در ساعات اوج مصرف تا چه اندازه دچار افت می شود؟ انتقال بین قسمت های مختلف برنامه تا چه اندازه روان است؟ اگر به مشتریان خود اهمیت کافی می دهید، به عنوان مدیر اجرایی یک مجموعه باید قادر به پاسخ دهی به این پرسش ها باشید.

چاشنی طراحی و سلیقه مشتریان

بهترین مدیران محصول آن دسته از افرادی هستند که استعدادی بی عیب و نقص در زمینه طراحی دارند. البته لازم نیست که حتما یک طراح بزرگ باشید! همین که مهارت تشخیص یک طرح عالی از طرحی معمولی را نشان دهید، باید به شما تبریک گفت. اما چگونه می توان این کار را انجام داد؟ بسیار ساده است. تنها کافیست طراحی های مختلفی را مد نظر قرار دهید. چه فاکتورهایی در هر کدام از طرح های نام برده وجود دارد که آن ها را تبدیل به گزینه ای خوب و یا بد می کند؟ تفکر انتقادی کلیدی است که به کمک آن می تواند مهارتهای UX خود را ارتقا بخشیده و تصمیماتی اصولی در زمینه طراحی تجربه کاربری اتخاذ کنید.

هدف اصلی که در پس تمامی مراحل نام برده نهفته است، ارسال بازخوردی کاربردی و معنا دار به تیم UX در مواقع لزوم خواهد بود. این بازخورد می تواند مربوط به کاربر نهایی و یا یک محصول خاص باشد و وظیفه جمع آوری و ارائه آن نیز همانطور که گفته شد، بر عهده مدیر محصول است. البته لازم به ذکر است که هیچ گونه مسئولیتی در راستای مدیریت تیم طراحی UX بر دوش مدیر محصول نبوده و نخواهد بود، زیرا UX بخشی کاملا مجزا در هر مجموعه کاری است و مدیری جداگانه دارد. بدین ترتیب مدیر محصول کار بخش UX را با ارائه بازخوردی کامل و ارزشمند، تسهیل می کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: