کد خبر: ۲۱۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
این ادغام ها زمینه رقابت بیشتر واحد‌های بزرگ‌تر را فراهم می کند. البته ادغام زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که دو طرف امتیازاتی همچون بازار، تکنولوژی و سبد محصول خوبی برای به اشتراک گذاشتن داشته باشند.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده* - بار دیگر دو خودروساز بزرگ جهان مذاکرات پیشرفته را برای ادغام فعالیت های خود آغاز کرده اند. بنا بر اخبار منتشر شده، جنرال موتورز و گروه پژوسیتروئن سرگرم مذاکراتی پیشرفته برای ادغام این خودروساز فرانسوی با فعالیتهای اروپایی اوپل جنرال موتورز هستند.

جالب اینجاست که گروه پژوسیتروئن خود حاصل ادغام دو خودروسازی فرانسوی یعنی پژو و سیتروئن است و علاوه بر این دو برند، برند دی اس را نیز در اختیار دارد.

ادغام خودروسازان بزرگ بین‌المللی در یکدیگر همواره راه حل مناسبی برای کاهش هزینه‌ها بوده است؛ با ادغام دو یا سه خودروساز، میزان تولید افزایش می‌یابد و تولید اقتصادی می‌شود و به تبع آن قیمت تمام‌شده محصول هم کمتر خواهد شد.

از طرف دیگر ادغام این خودروسازان می‌تواند زمینه رقابت بیشتر میان واحد‌های بزرگ‌تر را فراهم و بازار آن‌ها را به یک بازار رقابتی تبدیل کند. البته این ادغام زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که دو طرف امتیازاتی را برای به اشتراک گذاشتن داشته باشند.

به‌عنوان مثال وقتی فیات و کرایسلر با یکدیگر ادغام شدند، هر یک از آن‌ها از بازار، تکنولوژی و سبد محصولات منحصربه‌فرد خود بهره می‌بردند. ادغام اسکانیا و مان در واحد کامیون سازی فولکس واگن، عضویت ماک و رنو تراکس در گروه ولوو و تملک فریت لاینر از سوی دیملر نیز با همین رویکرد بوده است.

داشتن استراتژی و کلان‌نگری موجب می‌شود که دو یا چند خودروساز رقیب که به‌طور مستقل کار می‌کنند و ضررهای هنگفتی را متحمل می‌شوند، بقای خود را در همپوشانی یکدیگر و برطرف کردن نقاط ضعف، اقتصادی کردن تولید و توسعه بازار ببینند تا در بازار ماندگاری پیدا کنند.

بر همین اساس، بسیاری از بنگاه‌‌های بزرگ دنیا چندملیتی شده‌اند و رنو اروپا با نیسان آسیا همکاری می‌کنند. با همین رویکرد است که کشورهای پیشرفته‌ای همچون آلمان تنها 4 یا 5 خودروساز دارند.

این در حالی است که در کشورهایی همچون ایران فقط در بخش خودروهای سنگین و نیمه سنگین باری و مسافری 14 خودروساز به صورت مستقل مشغول فعالیت هستند.

بنابراین جا دارد خودروسازان ایرانی نیز با هدف تقویت کمی و کیفی تولید و کاهش هزینه های آن و معرفی برندهای رقابتی به بازارهای جهانی به موضوع شراکت و حتی ادغام جدی تر و کارشناسانه تر بیندیشند.

*سردبير

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: