کد خبر: ۲۱۸۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
این مهم البته تا چندی پیش تحت تأثیر تهدیدات و شعارهای انتخاباتی رییس‌جمهور جدید آمریکا قرار داشت اما در‌حال‌حاضر به نظر نمی‌رسد جو روانی پیشین سایه‌ای بر همایش چهارم انداخته باشد.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده - گرچه بسیاری از کارشناسان، دوره پیشین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران را نقطه عطفی در دوره‌های برگزاری این همایش می‌دانند اما باید اذعان داشت که دوره چهارم این همایش نیز در تعیین مسیر صنعت و بازار خودرو در ایران نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد.

در دوره سوم، با توجه به امضای برجام در تیرماه 1394 و کلید خوردن اجرای آن در بهمن ماه سال گذشته - یعنی حدود یک ماه و نیم قبل از همایش سوم – فضای بسیار مثبتی بر همایش حاکم شد و انتخاب شرکای خارجی از سوی خودروسازان ایرانی با لحاظ کردن شروطی مانند داخلی‌سازی، کمک به صادرات محصول مشترک و انتقال فناوری در اولویت قرار گرفت.

نتیجه این رویکرد، شکل‌گیری تفاهم‌نامه‌هایی بود که طی سال جاری به انعقاد شش قرارداد همکاری انجامید و احتمال این بود که در همایش چهارم، ضمن توسعه همکاری‌های مقرر، شرکای تکمیلی خودروسازان نیز انتخاب و معرفی شوند. این مهم البته تا چندی پیش تحت تأثیر تهدیدات و شعارهای انتخاباتی رییس‌جمهور جدید آمریکا قرار داشت. اما در‌حال‌حاضر به نظر نمی‌رسد جو روانی پیشین سایه‌ای بر همایش چهارم انداخته باشد.

یکی دیگر از انتظاراتی که برای این دوره از همایش وجود داشته و دارد، پرداختن به بحث ارتقای صنعت قطعه‌سازی ایران بوده است. هرچند در سه سال گذشته سه یادداشت تفاهم همکاری خارجی در این زمینه به امضا رسیده است اما هنوز رویکرد قطعه‌سازی ما به سمت دو خودروساز بزرگ داخلی است و نگاه صادراتی در این صنعت کمتر وجود دارد. در حالی که تولید به قصد تامین نیاز خودروساز خارجی به‌ویژه آن‌ها که حضور گسترده‌ای در منطقه خاورمیانه دارند، می‌تواند به ارتقای کل صنعت خودروی ایران منتهی شود.

تعیین محوریت همایش امسال و اولویت‌دهی به بحث خدمات پس از فروش، اگرچه محل مناقشه برخی کارشناسان بوده است اما باید گفت که خودرو دارای استاندارد جهانی، خدمات مطابق این استانداردها نیز می‌طلبد. ضمن آن‌که پرداختن به این بحث متضمن بحث کیفیت قطعات به‌کار رفته در خودرو و کمیت و کیفیت لوازم یدکی آن نیز هست.

دیگر بحث مهمی که انتظار می‌رود در متن و حاشیه همایش دنبال شود، ارتقای صنعت خودروی کشور در بخش خودروهای کاروتجاری است که به نظر می‌رسد همگام با دیگر بخش‌ها در سال آینده شاهد اتفاقات خوبی هم از لحاظ کمتر شدن رکود در بازار و هم در عرصه ارتقای کمی و کیفی تولید باشد.

در هر حال چهارمین دوره از همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران در حالی برگزار می‌شود که شفافیت درباره زمینه و راه‌های شراکت‌ها و همکاری‌ها هم از نظر مفاد قطعی قراردادها و و هم از بابت امکانات و روش‌های اجرای آن‌ها بیشتر شده و صنعت و بازار خودروی ایران نیز طرف‌های خارجی خود را بیش از پیش شناخته است.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: